مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود پنج میلیون مترمکعب در بارندگی های اخیر سامانه مونسونی به آن اضافه شده است.

آرش مصلح گفت: حجم فعلی سد کوثر گچساران ۴۵۲.۶ میلیون مترمکعب بوده که حدود پنج میلیون مترمکعب در بارندگی های اخیر سامانه مونسونی به آب این سد اضافه شده است.

او می گوید: هم اکنون ظرفیت مهار سد کوثر گچساران در کهگیلویه و بویراحمد ۹۴.۴ میلیون مترمکعب سیلاب را دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، در سد شاه قاسم یاسوج افزایش حجم نداشته ایم در حوضه آبریز این سد تاکنون سیلاب عمده ای رخ نداده است.

مصلح می گوید: تمام ورودی آب، تاسیسات آبی، ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه های آبیاری قبل از سیلاب مسدود شد .

او گفت: ۷ گروه گشت و بازرسی بصورت مستمر رودخانه ها، تاسیسات و بارش ها را رصد، پایش و هشدارهای لازم را ارائه می کنند. 

به گفته مصلح، با توجه به هشدارهای داده شد از سوی هواشناسی، ستاد فرماندهی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آب منطقه ای فعال و در قالب جلسات استانی و ارتباط با وزارت نیرو و ستاد مدیریت بحران استان  اقدام می می‌کند.

مدیرعامل آب منطقه ای استان می گوید: پاکسازی و لایروبی رودخانه بشار، سرآبتاوه و مهریان در شهرستان بویراحمد قبل از سیلاب انجام گرفت. همچنین در زمان بارش مناطقی در سرآبتاوه، تل خسرو و... لایروبی مسیل انجام شد.

او گفت: عملیات مراقبت از پنج نیروگاه برق آبی در زمان بارش به دلیل حجم رواناب و سیلاب منطقه در قالب مهار و انحراف سیلاب دو شبانه روز انجام شد

مصلح می گوید: عملیات تقویت دایک خاکی حفاظتی در کنار رودخانه بشار مقطع خیابان رجا جهت اطمینان پذیری از عدم ورود سیلاب به حاشیه خیابان ساحلی انجام شد

مدیرعامل آب منطقه ای استان گفت: مدیریت مخزن سد کوثر جهت خسارت نزدن به پایین دست و ترجیحا خسارت‌های جانی به نحو مطلوبی صورت پذیرفت.

او می گوید: خسارت های وارده به بخش آب منطقه ای عمدتا ورود سیلاب و ریزش خاک و سنگ در مسیر کانال‌های اصلی شبکه های آبیاری و زهکشی و نیز حوضچه های ایستگاه‌های پمپاژ بوده است.

به گفته مصلح، بیش از ۷۰ ایستگاه آب سنجی و هواشناسی متعلق به آب منطقه ای در این مدت اندازه گیری میزان دبی رودخانه ها و نیز بارش را انجام و به مقامات مرتبط انعکاس داده اند.

او پرهیز از نزدیک شدن به رودخانه ها، مسیل‌ها، مخازن سدها و بندهای انحرافی و کانال‌های آبیاری، مسدود کردن ورودی پمپاژهای کشاورزی توسط کشاورزان به منظور وارد نشدن سیلاب، رعایت حریم و بستر رودخانه ها و عدم هرگونه انحراف آب در مسیر، توجه به ساخت و سازهای شهری و روستایی در زمینه رعایت حریم رودخانه ها و مسیل‌ها را توصیه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.