ریشه کنی بیماری جاروک لیمو ترش در فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از کنترل و ریشه کنی بیماری قرنطینه‌ای جاروک لیموترش در این استان خبر داد.

جاوید عباسی گفت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون مورد جدیدی از بیماری جاورک لیمو ترش در باغ‌های استان فارس مشاهده نشده است.

او گفت: از ابتدای مشاهده این بیماری در استان فارس، ۱۰۵۰ اصله درخت آلوده در سطحی بالغ بر ۱۲۰۰ هکتار شناسایی و امحا شد.

عباسی گفت: بیماری جاورک لیموترش برای اولین بار در بیست و یکم آبان ماه سال ۱۳۸۶ در روستای بلوچی از توابع شهرستان لارستان و در نزدیکی استان هرمزگان گزارش شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سال‌های بعد بیماری در شهرستان‌های گراش، داراب، فسا، جهرم و قیروکارزین نیز گسترش پیدا کرد.

او  گفت: استان هرمزگان تا قبل از آلودگی به بیماری جاروک با سطحی نزدیک به ۲۰ هزار هکتار رتبه اول سطح زیر کشت و تولید کشور را داشت و با آلودگی باغ‌های این استان به بیماری مذکور و گسترش سریع بیماری در طی سه سال، ۸۰ درصد باغ‌های استان هرمزگان با شدت الودگی بالا به این بیماری آلوده شدند.

عباسی با اشاره به اینکه ریشه کنی بیماری جاروک لیموترش، موفقیتی در بخش کشاورزی این استان است، گفت: از آن جا که  بیماری زنجرک به صورت پایا و دائمی انتقال می‌یابد و ناقل آن در تمام باغ‌های مرکبات فعال است بیم آن می‌رفت که هر لحظه شیوع و گسترش بیماری به صورت تصاعدی افزایش و کل باغ‌های لیمو ترش استان را آلوده کند که با اجرای دستورالعمل‌های مدیریت بیماری و همراهی و همکاری کارشناسان و محققان و باغداران این اتفاق نیافتاد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بیماری جاروک لیمو ترش برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۷۰ از کشور عمان و سپس در سال ۱۹۸۹ از امارات متحده عربی گزارش و تاکنون در این دو کشور باعث نابودی ده‌ها هزار هکتار از باغ‌های لیموترش شده است.

او گفت: این بیماری در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۷۶ از استان سیستان و بلوچستان مشاهده، سپس در سال ۱۳۷۷ از استان هرمزگان و پس از مدت کوتاهی در استان‌های کرمان و فارس گزارش شد.

عباسی  گفت: استان فارس با سطحی بالغ بر ۱۸ هزار هکتار و تولید سالانه بیش از ۳۶۵ هزار تن لیمو ترش، رتبه اول تولید کشور را دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار