واعظی گفت: تدوین و ابلاغ پروتکلهای مددکاری در مراکز درمانی، سبب ارائه خدمات به صورت تخصصی در این حوزه شده است به این معنی که مددکاران در مراکز درمانی علاوه بر حمایتهای اقتصادی، به ارائه خدمات مشاوره ای و حمایتی به صورت تخصصی می پردازند.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی گفت: ثبت اطلاعات مددکاری اجتماعی در HIS جهت تهیه بانک اطلاعاتی از دیگر اقداماتی بوده که سبب هویت بخشی به این حوزه شده است.از جمله اقدامات نوینی که سال گذشته با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفته است، موضوع تریاژ مددکاری و رنکینگ بیماران آسیب پذیر در بخش اورژانس و درگاه بیمارستان ها بوده است.
واعظی گفت: در راستای حمایت های اجتماعی از گروه های آسیب پذیر مراجعه کننده به مراکز درمانی از جمله کودک آزاری، حمایت از افراد بی سرپرست، بیماران مبتلا به سرطان، اتباع و بیماران آسیب پذیر شناسایی و تحت حمایت های روانی، اجتماعی قرار می گیرند.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی ضمن اشاره به استمرار برنامه های آموزشی توانمندسازی مددکاران گفت: با توجه به اهمیت موضوع مددکاری و حمایت از بیماران نیازمند، آموزش سایر کادر درمان در موضوعات زیرمجموعه این رشته در دستور کار است تا پزشکان و پرستاران ضمن بهره مندی از امتیاز بازآموزی، دوره های آموزشی تخصصی لازم را فراگیرند.
وی افزود: استفاده از ظرفیت هلال احمر، سازمان بهزیستی، سازمان های مردم نهاد و سمن ها در همکاری با مددکاران بیمارستان ها جهت توسعه خدمات حمایتی به صورت مستمر صورت می گیرد. از جمله این موارد طرح ملی سلامت یار بوده که سبب ظرفیت سازی واحد مددکاری اجتماعی معاونت درمان دانشگاه ها و با هدف ارائه خدمت درمانی به گروههای آسیب پذیر در بیمارستان ها توسط نیروهای داوطلب پس از گذراندن دوره های آموزشی مورد نیاز انجام شده است.
واعظی در خصوص حمایت از بیماران مبتلا به سرطان گفت: مددکاران اجتماعی در تمام سطوح از جمله پیشگیری، درمان و توانبخشی در مراکز سطح 2 و کلینیک های تخصصی در کنار کادر درمان خدمات حمایتی ویژه ای ارائه می نمایند.
وی در خصوص بیماران کم شنوا و نیازمند کاشت حلزون گفت: از سوی همکاران مددکار اقدامات موثری در زمینه شناسایی و ارجاع کودکان کم شنوا صورت می گیرد. چرا که درمان این بیماران دارای زمان طلایی بوده و شناسایی به موقع سبب درمان این دسته از بیماران خواهد شد.