در "میز اقتصاد" امروز آقایان محله ای مدیرکل دفتر خدمات نگهداری و فنی مهندسی وزارت صمت، دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و برادران معاون صنایع وزارت صمت به بررسی روند شناسه دار کردن کالاها پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند:
بنابر اطلاع رسانی و برنامه ریزی های صورت گرفته از ۱۶ مرداد چه اتفاقی در سطح فروشگاه ها خواهد افتاد؟
آقای محله ای مدیرکل دفتر خدمات و نگهداری فنی مهندسی وزارت صمت: شناسنامه دار کردن کالاها طی سال های اخیر آغاز شد به طوریکه لوازم خانگی سال گذشته آغاز و دستورالعمل های اجرایی ابلاغ و اجرا شد و قطعات یدکی از ابتدای امسال شروع شد.
برای ۲۳۰ میلیون قطعه یدکی شناسه رهگیری درج شده و یک سری فرآیندها داشتیم که کار را تسهیل می کند.
از ۱۶ مرداد تمامی تولیدکنندگان و سطح عرضه اقدام به دریافت شناسه می کنند و دستگاه های ناظر پس از ورود و بررسی ، چنانچه ۵۳ قلم کالا کد رهگیری نداشت به عنوان کالای قاچاق شناخته و از سطح عرضه جمع آوری می شود. همچنین در مورد ۵۳ قلم لوازم یدکی که عمدتا مصرفی است، حدود ۸۰ درصد عرضه کالا را تشکیل می دهد.
آیا با اجرای شناسنامه کردن ۵۳ قلم کالا تا پایان مرداد به هدف اصلی طرح مبنی بر تشخیص کالای قاچاق از غیره دست می یابیم؟
آقای دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز محدود به پوشاک، لوازم خانگی و لوازم یدکی نیست که با حضور وزیر جدید پیشرفتهای خوبی در این زمینه مشاهده می کنیم.
بنابر آمار از مجموع ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق کالا، ۲ میلیارد و ۲۰۰ دلار مربوط به لوازم یدکی است که این رقم در سال گذشته ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.
با وجود رقم بالای قاچاق کالا موضوع شناسنامه دار کردن برای انواع سرفصل های کالایی باید اولویت بندی شود تا شاهد قاچاق نباشیم.
اگر موضوع شناسنامه دارکردن برای سایر سرفصل ها اتفاق بیفتد چه تاثیری در قاچاق دارد؟
آقای محله ای: هم اکنون ۱۰ هزار سرفصل در صف شناسه هستند که یک تعدادی پاسخ داده می شود. در گذشته روزانه هزار درخواست برای شناسه داشتیم که هم اکنون به ۲ تا ۴ هزار درخواست رسیده که با افزایش نیروی انسانی بدنبال پاسخ درخواست ها هستیم.
تعداد شناسه های صادره جز پرمصرف ترین کالاهاست که بدین ترتیب تمامی لوازمخانگی و لاستیک دارای شناسه هستند که در قدماول اقدام بزرگی است.
از لحاظ تعداد و فراوانی بخش اعظم کالاها نیاز به شناسه دارند؟
آقای محله ای: تا حدی قبول می کنم، اما در حال ایجاد زیرساخت هستیم و باید تولیدکنندگان استقبال کنند چرا که نمی خواهیم شناسه کالا متوقف شود، همچنین خیلی از کالاها خدمات پس از فروش باید بگیرند که براین اساس تمامی مصرف کنندگان برمبنای شناسه رهگیری می توانند ببینند که کالا شامل گارانتی است یا خیر؟
اصناف به عنوان حلقه آخر زنجیره برای اجرای طرح آمادگی دارند؟
آقای برادران معاون صنایع وزارت صمت: از ابتدا همه اصناف و تولیدکنندگان در جریان بودند و در ابتدا تصور می کردند که کار ممکن است مقطعی باشد و همین امر موجب شد همراهی جدی نداشته باشند، اما هم اکنون این طور نیست و مجموعه اصناف طرح هایی ارائه کردند که قاچاق صرفا محصول قاچاقچی نیست، بلکه ناکارآمدی نظام توزیع و کیفیت این شرایط ایجاد کرده است.
هم اکنون شبکه های سراسری و فروش اینترنتی کالا و خودروسازان آمادگی بالاست و اتحادیه دغدغه هایی دارند که زمان مجدد داده شود که اعلام کردیم این امر منتفی است و اطلاع رسانی انجام شده و نمیخواهیم همراهی ایجاد شده بازار شفاف را دچار مشکل کند به طوریکه کالاها گران تر یا دست دوم به عنوان نو به مشتری عرضه شود.
هم اکنون برای تسریع به پاسخگویی روند درخواست تقاضا چه باید کرد؟
آقای دهقانی نیا: آنچه که انتظار داریم با اجرای این طرح صورت پذیرد، نباید به سو استفاده فرصت دهیم که هر بهانه ای از جمله شناسنامه دار کردن کالا منجر به افزایش و گرانی کالا و خدمات شود که براین اساس ناظرین پس از ورود به سطح بازار علاوه بر بازرسی بر شناسه کالا بر قیمت باید نظارت کند تا افزایش قیمت به این بهانه صورت نگیرد.
بیشترین کشفیات قاچاق لوازم یدکی مربوط به جلوبندی و ترمز است که با شناسه دار کردن افراد با نصب نرم افزار جامع تجارت یا کد دستوری#۷۷*۴* می توانند پس از اصالت کالا اقدام به خرید کنند.
در خصوص جلوگیری از افزایش قیمت چه برنامه ای دارید؟
آقای محله ای: مبنای درستی ندارد که افزایش قیمت به بهانه شناسه اتفاق بیفتد و بازرسان در این خصوص باید بررسی های لازم را انجام دهند.
شناسه دار کردن کالا برای تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق کمکمی کند.
اجرای مناسب این طرح چقدر به سامانه تجارت کمکمی کند؟
آقای محله ای: آمارها در حوزه لوازم یدکی نشان می دهد که تولید ۲۰ درصد ناشی از اجرای سامانه افزایش داشته است و همواره بررسی ها منوط به بازرسی نکردیم.
هر ج قدر گفتم کسی بیاد میخوام حرفایی بزنم بهش اما اهمیت ندادن
هنوز هم نمیدونن ج چیزی باعث شد هواپیمای آمریکا بیا تو جزیزه بشینه
وقتی یه روز بفهمن از تمام بی تفاوتی های قبلی در قبال کشور بدتره