رنگ فیلم تست گوشت برای هشدار نسبت به سطوح بالای نیتریت تغییر رنگ می‌دهد.

 

همانطور که می دانيد در برخی فرآوری های گوشتی و روش نگهداری شان ، نیتریت سدیم اغلب به گوشت‌های پخته شده اضافه می‌شود تا از فساد آن جلوگیری شود و در عین حال رنگ و طعم متمایز به گوشت‌ها بدهد،
همچنین می‌تواند در مقادیر زیاد باعث مشکلات سلامتی شود، به همین دلیل است که یک فیلم تغییر رنگ برای نشان دادن سطوح نیتریت ایجاد شده است.

این ماده که توسط تیمی در دانشگاه بورگوس اسپانیا ساخته شده است، پلیسن (Polysen) نام دارد که مخفف "حسگر پلیمری" است.

از چهار مونومر (مولکول‌های مجزا که با یکدیگر واکنش می‌دهند و زنجیره پلیمری بزرگ‌تری تشکیل می‌دهند) همراه با اسید کلریدریک تشکیل شده است.

وقتی تکه‌ای از فیلم روی یک نمونه گوشت قرار می‌گیرد، مونومر‌ها و اسید با نیتریت‌های موجود در گوشت واکنش نشان می‌دهند، که به عنوان یک واکنش جفت آزو چهار مرحله‌ای شناخته می‌شود.

هنگامی که آن واکنش کامل شد (در حدود ۱۵ دقیقه)، فیلم برداشته می‌شود، سپس در محلول هیدروکسید سدیم به مدت یک دقیقه در دمای اتاق غوطه ور می‌شود.

این اتفاق، باعث می‌شود که رنگ زرد به خود بگیرد. هر چه سطوح نیتریت در گوشت بالاتر باشد، رنگ زرد عمیق‌تر است. در آزمایش این فناوری، دانشمندان دیسک‌های Polysen را روی ۲۶ تکه گوشت قرار دادند.

هجده تکه از گوشت‌ها مستقیماً از فروشگاه آمدند، در حالی که هشت تکه دیگر توسط محققان، به عمد به آن‌ها نیتریت سدیم اضافه کردند.

آن دیسک‌ها تحت واکنش قرار گرفته بودند و تغییر رنگ داده بودند، یک برنامه سفارشی گوشی هوشمند برای تطبیق رنگ زرد هر کدام با سطح نیتریت مربوطه آن مورد استفاده قرار گرفت.

مشخص شد که این فیلم نتایجی مشابه نتایج بدست آمده با استفاده از روش سنتی و پیچیده‌تر تشخیص نیتریت تولید می‌کند.

در تصویر هم برخی از دیسک‌های فیلم مورد استفاده در این مطالعه، با سایه‌های مختلف زرد نشان دهنده‌ی سطوح مختلف نیتریت در گوشت آزمایش شده است.

اکنون امید است که پس از توسعه بیشتر، فناوری Polysen بتواند به شکل یک کیت ساده ارزان قیمت باشد که مصرف‌کنندگان می‌توانند از آن برای آزمایش گوشت در خانه‌های خود استفاده کنند.

فیلم تست میزان نیتریت سدیم گوشت‌ها در حال حاضر با استاندارد‌های ایمنی اروپا در مورد انتقال ترکیبات از مواد به گوشتی که در حال آزمایش است، مطابقت دارد.

مقاله‌ای در مورد این تحقیق که توسط سائول والهوس و خوزه ام. گارسیا رهبری می‌شود، اخیراً در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس منتشره از American Chemical Society

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار