سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: ۴۰۰ طرح کوچک و بزرگ آبخیزداری و آبخوانداری در ۲۴ شهرستان استان آبگیری شد.

منصور رضایی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: در پی بارندگی‌های اخیر در نقاط مختلف استان ۷۰ تا۱۰۰ درصد حجم برخی از سازه‌های آبخیزداری آبگیری شدند.

او با اشاره به میانگین خوب بارش‌های گسترده در استان گفت: حجم کل نزولات جوی مهار شده، بارش‌های چند روز اخیر در پشت سازه‌های آبخیزداری استان  شامل  سیستم‌های پخش سیلاب، سد‌ها و بند‌های خاکی، ملاتی و دیگر سازه‌های آبخیزداری آبگیری شده در ۱۰۰ میلیون متر مکعب است.

 رضایی گفت: بیشترین میزان آبگیری طرح‌های آبخیزداری مربوط به شهرستان‌های فسا ، نورآباد ممسنی،  رحیم آباد، واصل آباد، شیدانک، تل مستکی، جونکان و تنگ اژد‌ها بوده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: میزان ذخیره آب در این سازه‌ها بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب گزارش شده به طوریکه برخی سازه‌ها تا دومرحله آبگیری شده است.

او گفت: با اجرای این طرح ها سیلاب مهیب ناشی از حدود ۳۰۰ میلی متر باران شدید که جان مردم، سرمایه ها، تاسیسات و بنا‌ها را هدف گرفته بود مهار و این تهدید به فرصتی برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی تبدیل شد.

رضایی گفت: طرح حوزه شهری شهید سلیمانی دروازه قرآن (آب زنگی) شیراز به دلیل عدم بارش در آن منطقه، آبگیری نشده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: جلوگیری از تخریب و احیای عرصه‌های منابع طبیعی، افزایش پوشش گیاهی، کاهش حجم و شدت سیلاب ها، ذخیره منابع آب دائمی اعم از آب‌های سطحی و زیر زمینی در هنگام کم آبی و وقوع خشکسالی‌ها را از جمله مهمترین ارمغان پروژه‌های آبخیزداری برای مناطق محروم استان است.

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر با توجه به مشکل کمبود منابع آبی، مساله استفاده و مدیریت بهینه از این سازه‌ها اهمیت خاصی پیدا کرده است گفت: با تلاش بیشتر و جذب به موقع اعتبارات شاهد اجرای سازه‌ها و طرح های آبخیزداری در دیگر نقاط استان باشیم.

رضایی گفت: جلوگیری از تخریب و احیای عرصه‌های منابع طبیعی و رشد پوشش گیاهی، کاهش حجم و شدت سیلاب ها، ذخیره منابع آب دائمی اعم از آب‌های سطحی و زیر زمینی در هنگام کم آبی و وقوع خشکسالی‌ها از جمله مهمترین طرح های آبخیزداری برای مناطق محروم استان است.

از ابتدای شروع فعالیت‌ها تاکنون عملیات آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۷۱۴ هکتار معادل ۱۴ درصد مساحت استان انجام شد که مهار ۸۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب‌های سالیانه را فراهم کرده است.

در حال حاضر یک هزار و ۵۲۰ طرح آبخیزداری در استان فارس با ظرفیت مهار و کنترل سیلاب سالیانه بالغ بر ۸۰۰ میلیون متر مکعب مهار سیلاب وجود دارد که امسال نیز ۶۵ طرح دیگر اجرا و به مرحله بهره برداری می رسد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار