رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت:هیچ زمانی نمی‌توان اقتصاد را دستوری پیش برد و اگر مسئولان قیمت‌ها را دستکاری نکنند، خودبه‌خود بازار تنظیم می‌شود.

رسول جهانگیری درباره آخرین وضعیت کالا‌های اساسی در ماه محرم و صفر برای هیئت‌های مذهبی، گفت: در حال حاضر کالا‌های اساسی به فراوانی در بازار یافت می‌شود، به‌خصوص در این ایام سازمان تبلیغات اسلامی هماهنگ‌کننده تأمین برنج، روغن و ... برای هیئت‌های مذهبی است.

او افزود: پیش از شروع ماه محرم، بحث توزیع کالا‌های اساسی برای هیئت‌های مذهبی برنامه‌ریزی شد و طی مکاتبات با سازمان تبلیغات اسلامی برای تأمین نیاز هیئت‌ها تا پایان ماه صفر مشکلی نداریم.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به کاهش قیمت روغن به‌واسطه رقابت تولیدکنندگان و کارخانجات روغن در بازار، گفت: حدود ۱۰ درصد شاهد کاهش قیمت روغن در بازار هستیم.

او با تاکید بر اینکه قیمت‌ها نباید دستوری باشد، گفت: به‌عنوان مثال زمانی قیمت دستوری مرغ ۱۹ هزار تومان بود، اما در بازار ۲۵ و یا ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شد، درحالی‌که هیچ زمانی نمی‌توان اقتصاد را دستوری پیش برد و اگر مسئولان قیمت‌ها را دستکاری نکنند، خودبه‌خود بازار تنظیم می‌شود.

جهانگیری افزود: زمانی برای مرغ قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد، در حالیکه با عرضه و تقاضا مرغ حدود ۴۰ هزار تومان در بازار فروخته شد، بنابراین اقتصاد خود را تنظیم می‌کند؛ در مورد روغن نیز همین شرایط وجود داشت و با وفور تولید و در جریان رقابت، قیمت این محصول در بازار کاهش یافت. از سوی دیگر در تأمین دیگر اقلام کالا‌های اساسی به‌ویژه در این ایام هیچ مشکلی نداریم.

رئیس اتاق اصناف اصفهان درباره نوسانات قیمتی کالا‌های اساسی در بازار، اظهار کرد: اینکه بگوییم تمام شبکه توزیع را نظارت می‌کنیم، نه در اصفهان و نه در هیچ نقطه کشور این ظرفیت وجود ندارد، اما به‌صورت موردی در سطح بازار نظارت‌ها توسط اتحادیه‌ها، بازرسی اصناف، تعزیرات حکومتی، نظارت سازمان صمت و ... انجام می‌شود، اما اگر اقتصاد ثبات پیدا کند، بازرسی‌ها انگشت‌شمار می‌شود و به سمت فرد متخلف می‌رود.

وی تاکید کرد: زمانی که اقتصاد ثبات داشته باشد، مردم از فرد متخلف محصول را گران نمی‌خرند، حتی اگر گران‌فروشی کند، بنابراین در این شرایط اگر محصولات به‌موقع از گمرک ترخیص شود و کالا به دست شبکه توزیع برسد، شاهد نوسان قیمتی کمتری خواهیم بود.

جهانگیری ادامه داد: از سوی دیگر اگر ارزش پول در کشور به ثبات برسد بسیاری از دغدغه‌های ما در بازار‌های مختلف مرتفع می‌شود.

او همچنین درباره عدم ثبات قیمت برنج ایرانی، توضیح داد: قیمت برنج ایرانی به‌نوعی به واردات برنج خارجی مرتبط است و ممنوعیت و محدودیت واردات برنج خارجی بر قیمت برنج داخلی و نوسانات آن اثرگذار است.

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: همه می‌دانیم که برنج ایرانی تکافوی نیاز داخل را نمی‌دهد و از سوی دیگر همه نمی‌توانند از این محصول استفاده کنند و عملاً یک قشر جامعه توان استفاده از برنج داخلی به دلیل محدود بودن تولید و گرانی آن را ندارند، بنابراین اگر واردات برنج خارجی مدیریت شود، قیمت برنج داخلی کنترل و مدیریت می‌شود.

او تاکید کرد: افزایش قیمت برنج ایرانی در اختیار بازار و خرده‌فروشی نیست و مدیریت کلان می‌تواند قیمت برنج ایرانی را مدیریت کند.

منبع:ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار