حسین قاسمی در نشست خبری مجازی با خبرنگاران در شیراز به تشریح روند فعالیت این شرکت با شورا و شهرداری شیراز طی سالهای ٩٧ تاکنون و چرایی تعطیلی فعالیت سیستم هوشمند دوچرخههای اشتراکی در این کلانشهر پرداخت.
او گفت: قرداد ما ۵ ساله و با قیمت مصوب ۱۵۰۰ تومان در سال ۹۷ منعقد شد، در کمیتهای راهبردی که تعدادی از اعضای شورای شهر و شهرداری وقت حضور داشتند تقاضا شد که در راستای فرهنگسازی، افزایش قیمت در سال ٩٨ اعمال نشود و با توافق انجام شده، سرویس دهی آغاز شد.
رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود گفت: طبق ماده ٦ تبصره ۳ این قرارداد، شهرداری موظف شده بود که یارانه بابت هر سفر به شرکت پرداخت کند و کرایه سفر برای شهروندان بالا نرود.
قاسمی گفت: مبلغی را هم به عنوان سپرده مردم باید پرداخت میکردند که شهرداری با مصوبهای که از شورای شهر گرفته بود، مقرر شد که از مبلغ ١٨٩ هزار و ٩٠٠ تومان، ۱۳۹ هزار تومان شهرداری، ٢٠ هزار تومان مردم و ٣٠ هزار و ٩٠٠ تومان پول بیمه را در سال اول شهرداری و سالهای بعد خود مردم پرداخت کنند و نهایتا با این روند، کار آغاز شد و شهرداری هم سپرده ٧٥ هزار نفر از شهروندان را از قبل در ازای ضمانت نامه پرداخت کرد.
او گفت: شهرداری نوع ضمانتنامهای که از ما خواسته بود مبلغی به میزان ١٠ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان میشد که با توجه به قوانین بانک مرکزی برای گرفتن این نوع ضمانتنامه حتما باید یک ملک که ارزش بیش از ٤٠ درصد ضمانتنامه را داشته باشد یا یک مبلغی پول در بانک بلوکه به عنوان ضمانتنامه مشخص شود که این کار هم انجام شد.
رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود گفت: شهرداری شیراز از روز اول چک ١٠ میلیارد و ٤٢٥ میلیون تومانی برای ما صادر کرد در واقع ٧٥ میلیون تومان کمتر از مبلغ پیش بینی شده، چک صادر شده بود و اعلام کردند که این مصوبه شورای شهر شیراز است و اشتباه ریاضی در محاسبات رخ داده است که این مبلغ علیرغم نامهنگاری تا به امروز به شرکت برگردانده نشده است.
قاسمی گفت: از سال ٩٨ تاکنون شهرداری هیچ یارانهای علیرغم نامهنگاریهای زیاد، به ما پرداخت نکرده، شش ماه از سال ٩٩ گذشته بود و خوشبختانه با استقبال بی نظیر مردم با فرهنگ و هوشمند شیراز از سرویس اشتراکی هوشمند مواجه شده بودیم و سقف ثبت نام ٧٥ هزار نفر سقف به سرعت پر شد و به شهرداری اعلام کردیم که اقدام به پرداخت ثبتنام شهروندان دیگر کنند که این امر نیز صورت نگرفت.
او گفت: بعد از جلسهای که با شهرداری و شورای شهر قبلی برگزار شد، متوجه شدیم که شورای قبلی شهر شیراز و شهرداری تصور میکردند که ثبت نام ٧٥ هزار نفر طی ۵ سال به طول میانجامد و تصور نمیکردند که در بازه زمانی ٦ ماهه اینقدر علاقه به مدل جدید حمل و نقلی در بین شیرازیها افزایش پیدا کند.
رئس هیئت مدیره شرکت بیدود گفت: ما هم اعلام کردیم که نمیتوانیم جلوی سفر را برای مردم ببندیم و یک نارضایتی عمومی ایجاد میشود و در این صورت یا باید طبق قرارداد همان ٧٥ هزار نفر عمل کنیم و جلوی ثبتنام را ببندیم یا باید طبق قوانین جدید شرکت، از شهروندان و کاربران جدید، حقعضویت دریافت کنیم.
قاسمی با ابراز تاسف از این موضوع که علیرغم جلسات متعدد، اما هیچ جوابی حاصل نشد، گفت: از بهمن ماه سال ٩٨ متوجه شدیم که از سرویس سپردهای باید به سمت سرویس حق اشتراکی پیش برویم تا شرکت زنده بماند، چرا که هر روز زیرساخت شرکت گستردهتر میشد و درآمدها کفاف هزینهها را نمیداد و به همین دلیل ناچار شدیم که از سپرده عند المطالبه به حق عضویت یکساله برگردیم که در تهران در دی ماه ٩٨ این روش عملی شد، اما در شیراز اعلام شد که یارانه میدهیم که جبران شود، اما نه تنها یارانه را حساب نکردند بلکه با تکمیل سپرده، پول مابقی را هم حساب نکردند و مجبور شدیم با حق عضویت کار را بیش ببریم.
او گفت: نامه نگاری کردیم که یارانه را ندادید؛ سه ماه هم شرکت ما را تعطیل کردید و ٧٥ هزار نفر بعدی را هم ثبت نام نکردید و از آنجا که مانند تمام سیستم حمل و نقل کشور سالی یکبار باید کرایه سفر افزایش پیدا کند لطفا این موضوع را آنالیز کنید تا به کرایه مدنظر برسیم.
رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود با بیان اینکه با کرایه مصوب سال ٩٧ تا کمتر از دو ماه پیش در شیراز پیش رفتیم و فکر نمیکنم هیچ سرویسی در کشور باشد که از سال ٩٧ هیچ افزایش کرایهای نداشته باشد، گفت: دیتاها و پنل از ما گرفتند، اما متاسفانه هیچ کدام از بندهای قرارداد که موظف به حمایت مالی بودند را رعایت نکردند و محبور شدیم دوچرخهها را از سطح شهر جمع کنیم.
قاسمی گفت: در سال ١٤٠٠ به این نتیجه رسیدند که از سیستم سپردهای به سیستم حق عضویتی در بیاید که در کمیسیون حمل و نقل شورا مصوب شد و نامه آن هم موجود است، اما این موضوع از سال ١٤٠٠ به سال ١٤٠١ ادامه پیدا کرد و امسال ما را خواستند و اعلام کردند که یکی از اعضای شورا با برگشت از سیستم سپردهای به حق عضویتی مخالفت کرده و ما هم اعلام کردیم که نمیتوانیم با چنین سیستمی پیش برویم و در همه دنیا هم این روش تغییر کرده است.
او گفت: همچنین اعلام کردیم که با دزدی قطعات و دزدی دوچرخه و افزایش حقوق و دستمزد شرکت خصوصی امکان ادامه این روند با توجه به ثابت بودن درآمدها نداریم.
رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود گفت: اوایل پای کار نمیآمدند و اکنون هم میگویند با همان شرایط سال ٩٧ کار را دنبال کنیم و برایشان اهمیتی ندارد که هزینهها تغییر کرده است.
قاسمی گفت: در سال ۱۴۰۱ که طبق نامگذاری مقام معظم رهبری، سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین نامگذاری شدهاست، این شرکت دانش بنیان، انتظار حمایت داشت، اما مورد بی مهری شورای شهر و شهرداری شیراز قرار گرفت و حمایتی انجام نشد و شیراز که در سال ۹۹ شهر ملی دوچرخه لقب گرفت، امروز شاهد جمع شدن سیستم اشتراکی دوچرخه هوشمند است و این درحالی است که کلان شهرهای مطرح دنیا شاهد پیشرفت این مد حمل و نقلی هستند.
او گفت: اگرچه اجازه افزایش کرایه را ندادند و شرکت را تعطیل و کاربر جدید را هم ثبت نام نکردند، تا خردادماه ۱۴۰۱، مردم شیراز کاملا توسط حمایت شرکت بیدود از دوچرخه استفاده کردند.
رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود که معتقد است که در راستای فرهنگسازی، قطعا خسارتی هم تحمیل میشود، گفت: برای اولین بار در کشور و مبتنی بر اینترنت اشیاء، سرویسی راهاندازی شد که دوچرخهها بتوانند به صورت ۲۴ ساعته در اختیار مردم قرار بگیرد و این اتفاق نشانگر این بود که چقدر فرهنگ آن شهر و سرعت مقبولیت با مدل جدید حمل و نقلی با هم آمیخته شده است.
قاسمی از مردم با فرهنگ شیراز بابت استقبال بالا از سرویس اشتراکی بیدود تقدیر کرد و گفت: شاهد بروز یکسری از خسارتها از جمله آسیب به سبدهای آلومینیومی و پاره شدن زینها بودیم که خود موجب شد تا برنامه ریزی بهتری شود که دوچرخهها را به کدام قسمت از شهر که تقاضا بیشتری دارند، انتقال دهیم یا آنها را بهتر جمع آوری و تیم حراست را قویتر کنیم تا خسارت به حداقل برسد.
او گفت: خسارت ناشی از سرقت دوچرخه قطعات یدکی در شیراز با تهران قابل قیاس نبود که قابل تقدیر است.
رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود با بیان اینکه با فعال شدن سیستم هوشمند دوچرخههای اشتراکی در شیراز برای ٣٠ نفر مستقیم و ١٥ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی انجام شد، گفت: بیش از شش میلیارد تومان خسارت عدم پرداخت یارانه و عدم افزایش کرایه به شرکت وارد شده است.
قاسمی گفت: در جلسهای که با شورای شهر و شهرداری شیراز داشتیم، توافق شد که با اضافه شدن متممی به قرارداد موجود، خسارت توسط شهرداری پرداخت شود با تغییر از سپرده به حق عضویت و مبالغی که با شهرداری به توافق رسیدیم و نامه آن نیز موجود است. در حقیقت قرار شد خسارتهای قبلی پرداخت شود روش ثبتنام کاربر از سپردهای به حق عضویتی تغییر کرده و همچنین سوبسید سفر و قسمتی از حق عضویت کاربران، توسط شهرداری پرداخت شود.
او گفت: متاسفانه با ترک فعل یکسری از مدیران قبلی با انباشت زیان به شرکت توسط شهرداری شیراز مواجه شدیم و امکان تداوم روند قبلی اصلا وجود ندارد.
رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود گفت: شرکت همچنان در شیراز فعال است و دوچرخهها در مکانهای پیش بینی شده مستقر شدهاند، ما توقع خاصی نداریم و اعلام کردیم که قرارداد برگردد مثل همان قراردادی که خود شهرداری شیراز تایید کرده بود و خسارت وارد شده طی این سالها را به ما پرداخت کنند تا مجددا بیدود در شیراز فعال شود. البته این مسئله در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز نیز تایید شد و با ارسال نامه از طرف شهرداری به بیدود اعلام شد که موارد فوق مورد تایید است، اما متاسفانه پس از مدتی مجددا اعلام کردند که شورا کاملا مخالف است.
قاسمی با تاکید مجدد بر این نکته که هدفمان این است که مجددا دوچرخههای بیدود در شیراز خدمترسانی کنند، گفت: ما در این کشور سرمایه گذاری کردیم، اما تصور نمیکردیم به جای برگشت سرمایه مان، درگیر وعده و وعید شویم.