عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس یازدهم گفت: برای احیای تالاب انزلی باید یک طرح نجات ملی تعریف شود.

احمد دنیامالی گفت: وزارتخانه‌های نیرو و گردشگری و سازمان محیط زیست باید برای احیای تالاب انزلی پیشقدم شوند، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در این راستا اقداماتی داشته‌اند، اما انتظار می‌رود به جهت گردشگری وزارت صنایع دستی و گردشگری هم به میدان بیاید.

به گفته او، برای احیای تالاب انزلی باید یک طرح نجات ملی تعریف شود و در رأس آن یک مدیر و مجری قرار بگیرد تا با ایجاد هماهنگی بین تمام نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها برای احیای این تالاب تلاش کنند.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: با تشکیل کارگروه تالاب‌ها در معاونت اول ریاست جمهوری اعتباراتی برای لایروبی تالاب‌ها اختصاص داده شد تا بخش‌های کم عمق را لایروبی کنیم.

آقای دنیامالی افزود: تالاب انزلی به عنوان یکی از زیست بوم‌های ارزشمند جهان، مهار کننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است.

او مهمترین بحث مطرح شده در مورد این تالاب را ۱۱ حوزه آبخیزی دانست که در ارتباط با دریای خزر هستند و بر همین اساس سطح ارتفاع تالاب انزلی در ارتباط با افزایش و کاهش ارتفاع دریاچه خزر خواهد بود.

ابراز نگرانی از پسروی آب دریای خزر

این نماینده مجلس یازدهم با ابراز نگرانی از پسروی آب دریای خزر گفت: در طول سال‌های اخیر آب دریاچه خزر تا حدود ۲۲ سانتیمتر کاهش داشته است.

به گفته آقای دنیامالی، این پسروی نشان می‌دهد که کشور‌های حاشیه‌ای این دریاچه تا حدود بسیار زیادی در حوزه آبریز و رودخانه‌های منتهی به دریاچه خزر به دلیل خشکسالی، این دریاچه مورد بهره برداری قرار داده‌اند.

او تأکید کرد: این مسئله باید از همه جهات از سیاسی گرفته تا اجتماعی و مسائل زیست محیطی مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس افزود: بهره برداری ۵ کشور عضو از دریای خزر به واسطه احداث سد‌ها رشد چشمگیری داشته است.

آقای دنیامالی گفت: مباحثی همچون خشکسالی و برداشت‌های بی رویه از طریق حفر چاه‌های متعدد در کنار موضوع تبخیر آب از موضوعات مهمی است که در ادامه حیات تالاب نقش پررنگی داشته است.

او یادآور شد: تالاب انزلی غیر از تهدیداتی که از طرف رسوبات می‌شود در کنار کاهش آب دریای خزر برای ادامه حیات با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در نظر داشته باشیم کاهش آب دریای خزر بر روی همه تالاب‌های شمال کشور تأثیر خواهد گذاشت.

منبع: خانه ملت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.