سید عزتالله ضرغامی وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در پنجمین نشست سراسری افق تحول مدیران پایگاههای میراثملی و جهانی کشور که صبح امروز یکشنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱ در سالن آمفیتئاتر وزارتخانه برگزار شد، گفت: «مدیران پایگاههایمیراثفرهنگی به ارتقای سطح علمی وزارتخانه کمک میکنند و دارای جایگاه ویژه و خط مقدم ماموریتهای وزارتخانه در تعامل با مردمهستند.»
او وظیفه اصلی مدیران پایگاهها را حفاظت از میراثفرهنگی، معرفی و انتقال درست پیام و همچنین استفاده از ضریب نفوذ بالایپایگاهها عنوان کرد و ادامه داد: حفاظت فیزیکی بر اساس موقعیت جغرافیایی پایگاهها متفاوت است که مدیران باید ارزیابی مستمر ازوضعیت آثار داشته باشند و بر اساس پارامترها برنامه ویژه ارائه دهند.
او در تشریح معرفی، تفصیل و انتقال پیام بیان کرد: باید در راستای معرفی ایران برنامه داشته باشیم. در کنار آثاری که در معرض دیدمردم قرار داده میشود باید ارزشهای فرهنگی ترویج داده شود.
ضرغامی این موضوع را یکی از محورهای اصلی تعالیم دینی دانست و گفت: معرفی آثار تاریخی تقویتکننده وجوهی چونعبرتآموزی، دانش، هنر و معماری است که تجمیع آنها ریشههای انسانی را تشکیل میدهد. زمانی که میگوییم میراثفرهنگی ریشهدارد، این ریشه دارای مفهوم است.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بر تعامل بین بخشی در تعریف منطقی حرائم تاکید کرد و گفت: «برخی بر این گمانهستند که بافت تاریخی همان بافت فرسوده است و میتوان با بولدوز آن را صاف کرد.
او با اشاره به سفر اخیرش به قزوین، باغستان را یک موهبت الهی برای مردم از دو هزار قبل دانست که موجب جلوگیری از آسیب ناشیاز سیل میشود.
ضرغامی با تاکید بر اهمیت آمادگی مدیران برای شرح صحیح مواریث فرهنگی به مردم، ادامه داد: پاسخ به سوالات مردم بایداقناعکننده، بستهبندی شده، پرنفوذ و مستند باشد.
بدون شادی نمیتوان جامعه را اداره کرد
در ادامه ضرغامی افزود: شادی مقوله مهمی است و از هزاران سال قبل بر آن تاکید شده است. باید رابطهمان را با شادیتعریف کنیم و در کنار اقدامات مهمی چون ثبت جهانی تعزیه، باید شادی را به جامعه تزریق کنیم. بدون شادی نمیتوان جامعه را ادارهکرد.
ایرانیها بالاترین خدمات را به اسلام ارائه دادهاند
ضرغامی به نشانههای بسیار یکتاپرستی، وحدت و یگانگی قبل از اسلام اشاره کرد و افزود: ایرانیها بالاترین خدمت را بهاسلام کردهاند. این موضوع به دلیل پیشینه فرهنگی و تمدن ما است.
او با بیان اینکه مدیران پایگاهها باید مجتهد درجه یک میراثفرهنگی باشند، ادامه داد: «باید از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان استفادهکرد و هر پایگاه محلی برای تولید محتوای ارزشمند فرهنگ ایرانی برای کل دنیا باشد.»
او درباره نقش راهنمایان گردشگری نیز گفت: «باید هماهنگی بیشتری بین راهنمایان برقرار شود. ضمن این که میتوانیم در دو سطحراهنما تربیت کنیم. بهعنوان مثال گروهی به عنوان راهنمایان مقدماتی، پاسخ سوالات اولیه را بدهند و گروهی دیگر به عنوان راهنمایانتخصصی، به سوالات اساسی و مهم گردشگران پاسخ دهند.»
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اضافه کرد: «در برخی از کشورهای مختلف دیدهام که از افراد به صورت داوطلب وافتخاری با فرم بسیار خوب با روی خوش به راهنمایی مردم میپردازند. راهنماهایی که از طرف دانشگاهها، مدارس و تشکلهایمردمنهاد انتخاب شدهاند و آموزشهای لازم را دیدهاند.
ضرغامی ادامه داد: «این کار باعث میشود تا آن نوجوان و جوان یک منزلت اجتماعی پیدا کند. به نظر من باید با آموزش وپرورش در این باره صحبت کنیم و نیروهای افتخاری در اینباره تربیت کنیم.»
او همچنین به حقوق و دستمزد کارکنان و مدیران پایگاهها اشاره کرد و افزود: «در بازدید آیتالله دکتر رئیسی از تخت جمشید تعدادیاز همکاران از تعویق چندماهه حقوق خود گلایه کردند که رئیسجمهوری دستورات لازم را دادند. پیگیریهای زیادی کردیم و خوشبختانه باهمکاری سازمان اداری و استخدامی این مشکل برطرف شد و اکنون حقوق و دستمزد مدیران و کارکنان پايگاهها سر وقت پرداختمیشود.»
به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دنبال موضوع سرویسهای بهداشتی برای کشور هستم. آنقدر این پروژه مهماست که خودم چند جلسه تشکیل دادم. در بعضی از پایگاهها عمدا از دستشویی استفاده میکنم واقعا خجالتزده میشوم، حالا مادنبال این هستیم که در جاده دستشویی نیست. پایگاههای میراث ملی و جهانی اولین پولی که به دستتان رسید را روی سرویس بهداشتیهزینه کنید.
او افزود: مساله دیگر این است که در پارکینگها اصلا نباید پول گرفت، به هر بهانه که نباید از مردم پول گرفت. راههای دسترسی دربعضی محوطهها و پایگاهها نابود شده است. مدیر پایگاه آنقدر باید نامه بزند و پیگیری کند تا این مشکلات حل شود. در تخت جمشید۹۰ تا دوربین ویآر دارند، اما خانوادهها و مردم در صف زیر آفتاب میایستند تا از آن دوربین استفاده کنند. به مردم احترام بگذارید،حداقل یک سایهبان برای این صفها میزدید. من روی این موضوعات تمرکز میکنم، چون برای ما، وزارتخانه و پایگاهها زشت است.
مرمت مسجد امام اصفهان باید تجربه شود تا این اتفاقات دوباره تکرار نشود
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خطاب به مدیران پایگاهها افزود: «از تجربه مرمت مسجد امام باید استفاده کنید. البتهاین مرمت یک پروژه ۱۲ ساله است و این تجربه به ما میگوید باید نظارتمان را در مرمت مستمر کنیم. البته خوشبختانه با حکم آقایدارابی شوراهای خوبی برای این مسائل تعیین شده است.»
او در ادامه گفت: «خدمات ما به مردم باید خدمات شایسته نظام جمهوری اسلامی باشد. ما مشکلات زیادی در اماکن تاریخی داریم. ازپارکینگ گرفته تا راه دسترسی و سرویسهای بهداشتی و فضاهای مناسب استراحت خانوادهها. مدیران پایگاهها این مسائل را باهمکاری و تفاهم با شهرداریها برطرف کنند. ضمن این که با اوقاف نیز تفاهمهای خوبی داریم و در برخی از بازدیدها با آقای خاموشیرئیس سازمان اوقاف تماس میگیرم و ایشان با بزرگواری به مدیران اوقاف منطقه دستور میدهد که مشکلات برطرف شود.
این مقام مسئول افزود: از فناوریهای نوین برای معرفی ظرفیتهای پایگاههای ملی و جهانی استفاده کنید. اکثر پایگاههای ما فضایخوبی در اختیار دارند و باید از این فضاها ضمن رعایت اصول میراثفرهنگی، با اجرای برنامههای هنری، برنامههای نمایشی و اجرایکنسرتها استفاده کرد. بهعنوان مثال همین کنسرت نمایش سیصد که در یکی از اماکن تاریخی ما اجرا شد بازتابهای خوبی را بهدنبال داشت.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: تمام پایگاههای ما باید مروج صنایعدستی باشند و از ظرفیت تولید و فروشصنایعدستی استفاده شود. یکی از موضوعات مهم در حوزه صنایعدستی رونق تولید است، میتوان با استفاده از ظرفیت فضایپایگاهها برای تحقق رونق تولید صنایعدستی استفاده کرد.
موزه باید دینامیک و پویا باشد
او گفت: درباره موزهها اعتقاد من بر این است که ما موزه ایستا نمیخواهیم. تمام موزههای ما آثار برجسته را که در مخزن نگهداریمیشود، باید به صورت دورهای در موزههای مختلف کشور نمایش دهند تا یک موزه حیات و پویایی داشته باشد.