مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت در جمع هیات رییسه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بر حمایت همه جانبه از برنامه های این دانشگاه تاکید کرد.

سیدمحمد پورحسینی در جمع هیات رییسه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: در سال‌های گذشته، به عنوان اولین مسئول بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، خدمت کردم و دیدار امروز با اساتید بسیجی را دیداری دوستانه و افتخاری برای خود محسوب می‌کنم.

وی افزود: هرچند که دانشگاه رشد و پیشرفت چشمگیری طی سال‌های اخیر داشته، اما به واسطه سابقه همکاری که در سال‌های گذشته با این دانشگاه داشتم، نسبت به ویژگی‌های منحصربفرد آن آگاهی دارم و پیشرو بودن این دانشگاه در حوزه‌های توانبخشی و سلامت اجتماعی و خدماتی که در دوران شیوع کووید ارائه داد، نشان دهنده جایگاه و اهمیت خدمات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است.

پورحسینی گفت: با توجه به بافت جمعیتی و رشد جمعیت سالمندی که سبب شده در آینده، یک سوم جمعیت کشور به سالمندی برسد و هر سالمند چند بیماری مزمن خواهند داشت که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و لذا، اهمیت فعالیت دانشگاه علوم توانبخشی و مراکز تابعه آن دو چندان خواهد شد.

وی همچنین انجام پژوهش‌های کاربردی، رشد فعالیت‌های دانش بنیان که کشور به سمت آن می‌رود، خدمات سلامت اجتماعی، راه اندازی اولین دانشکده سلامت اجتماعی در این دانشگاه و تاسیس رشته‌های بین رشته‌ای به ویژه ترکیب رشته‌های حوزه سلامت با علوم انسانی را نیاز امروز جامعه و راهگشای مسائل کشور خواند.

به گفته مدیرکل حوزه وزارتی بهداشت، سرمایه اصلی این دانشگاه، وجود اعضای هیات علمی، نیروی انسانی متخصص، زبده و کارآمد، همکاری و همدلی مسئولان با یکدیگر و حضور چهار رییس اسبق دانشگاه در ترکیب هیات رییسه و استفاده از تجربیات آنان است.

پورحسینی ادامه داد: برای پیشرفت و اجرای برنامه‌های دانشگاه و تامین منابع مورد نیاز برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی آن، از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

حمیدرضا خانکه، رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این نشست عنوان کرد: حوزه‌های توانبخشی و سلامت اجتماعی نیازمند متولی مشخص در وزارت بهداشت هستند.

وی، وجود تولیت مشخص برای حوزه‌های توانبخشی و سلامت اجتماعی در وزارت بهداشت را از ضروریات عنوان کرده و در مورد اهمیت آن برای اجرای برنامه‌های کلان و پاسخگویی به جمعیت عظیم نیازمندان به این حوزه ها، گفت: هم اکنون حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، نیازمند خدمات توانبخشی است و بیش از ۱۵ میلیون نفر، افراد دارای معلولیت هستند و ۲۵ درصد جمعیت کشور از وسائل کمک توانبخشی استفاده می‌کنند.

خانکه گفت: سالمندان کشور نیز فعلا ۱۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که تا ۲۰ سال آینده به ۲۵ درصد می‌رسند و این درحالی است که همه نیازمندان به خدمات توانبخشی در اقصی نقاط کشور، دسترسی به این خدمات ندارند.

 او افزود: تربیت نیروی متخصص برای ارائه خدمات حوزه توانبخشی، کافی نیست و عملا متخصصان این حوزه به دلیل شرایط مناسب‌تر در بخش خصوصی، بیشتر جذب بخش خصوصی می‌شوند و مراکز دولتی با کمبود نیروی انسانی برای ارائه این خدمات مواجه هستند. پیشنهاد می‌شود که در مناطق آمایشی و محروم کشور، تربیت نیروی متخصص حوزه توانبخشی داشته باشیم.

وی، «اجباری شدن طرح خدمات توانبخشی برای فارغ التحصیلان این حوزه و دسترسی ساکنان مناطق محروم به این خدمات، پوشش بیمه‌ای کافی که پاسخگوی همه نیاز بیماران باشد» را از دیگر مسائل حوزه توانبخشی ذکر کرد.

رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سهم توانبخشی از منابع مالی کشور را تقریبا صفر خواند و افزود: کمبود تخت توانبخشی و سلامت روان در کل کشور نیز از دیگر مشکلات این حوزه است که پیشنهاد شده است، پنج درصد تخت‌های همه بیمارستان‌های عمومی کشور، به ارائه خدمات توانبخشی اختصاص یابد.

وی در این نشست ضمن تشریح تاریخچه ۳۰ ساله دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، از مهمترین فعالیت‌های علمی و تولید شواهد علمی توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه که در پایگاه‌های معتبر اطلاع رسانی بین المللی نیز انعکاس داشته است، سخن گفت.

خانکه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را دانشگاهی متفاوت با سه ماموریت مشخص در حوزه‌های توانبخشی و سلامت اجتماعی و روانی ذکر کرد و محور آموزش دانشگاه را بر تحصیلات تکمیلی استوار دانست.

وی افزود: از حدود دو هزار دانشجوی این دانشگاه، هم اکنون بیش از ۶۰ درصد آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ۲۳ گروه آموزشی و ۸ مرکز تحقیقات اشتغال دارند.

رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به منابع بسیار محدود و عدم درآمدزایی مراکز درمانی تابعه این دانشگاه اشاره کرد و تامین اعتبارات لازم برای تسریع در تکمیل و اتمام برخی از پروژه‌های عمرانی مربوط به مراکز درمانی با ۷۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت را ضروری دانست.

وی بیان کرد: افتتاح اولین دانشکده سلامت اجتماعی در این دانشگاه، مرکز جامع توانبخشی نشاط که براساس تفاهم نامه با بنیاد شهید آماده بهره برداری است و مرکز خیّرساز ایثار در مرکز روانپزشکی رازی، از برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی آماده بهره برداری در هفته دولت هستند.

 خانکه، راه اندازی دانشکده‌های سلامت روان و علوم توانبخشی و همچنین، پژوهشکده‌های سیاستگذاری توانبخشی و سلامت روانی و اجتماعی، راه اندازی دانشکده توانبخشی و سلامت اجتماعی اردکان یزد و توسعه مرکز تحقیقات سالمندی اردکان که به همکاری دانشگاه ما نیاز دارد، احداث خوابگاه متاهلین برای دانشجویان و احداث بیمارستان اخوان را از دیگر پروژه‌های در دست اجرا برشمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار