تحقیقات جدید نشان می‌دهد پروتئین موجود در پوست خوک می‌تواند درمانی جدید برای بیماران مبتلا به نابینایی قرنیه‌ای محسوب شود.

بر اساس تحقیقاتی که به تازگی به انجام رسیده است، یک روش جدید که مبتنی بر استفاده از کلاژن موجود در پوست خوک است، می‌تواند جایگزینی کم تهاجمی‌تر برای «اهدای قرنیه» برای بیماران مبتلا به «نابینایی قرنیه ای» (corneal blindness) باشد.

بر اساس تحقیقاتی که در نشریه چشم پزشکی جاما (JAMA Ophthalmology) منتشر شده، قریب به ۱۲.۷ میلیون نفر در فهرست انتظار برای پیوند قرنیه هستند؛ روشی که در حال حاضر تنها روش درمانی برای بیماری «نابینایی قرنیه ای» محسوب می‌شود. همچنین از هر ۷۰ نفر، تنها یک نفر قادر است تا این جراحی را انجام دهد.

پیوند قرنیه

بر اساس این گزارش، خوشبختانه یک پژوهش که به تازگی به انجام رسیده و در نشریه «نیچر بایوتکنولوژی» (Nature Biotechnology) منتشر شده، می‌تواند جایگزینی کم تهاجمی‌تر برای اهدای قرنیه انسان برای بیماران «نابینایی قرنیه ای» باشد. شماری از پژوهشگران از «دانشگاه لینشوپینگ» سوئد و مرکز مراقبتی (Linko Care Life Sciences) موفق شدند بوسیله یک ایمپلنت ساخته شده از «کلاژن درجه پزشکی» گرفته شده از پوست خوک، بینایی را به ۱۴ بیمار نابینا بازگردانند.

این مسأله از آنجا اهمیت دارد که نبود اهدا کننده، تنها محدودیتی نیست که افراد دچار به «نابینایی قرنیه ای» با آن روبرو هستند. درمان معمول کنونی که مبتنی بر اهدای قرنیه است، نیازمند پزشکی جراح است تا قرنیه را جایگزین کند و همین مسأله نیز با خطر‌هایی نظیر پس زدن پیوند، عوارض بهبودی عفونت و آستیگماتیسم روبروست؛ اما در این روش جدید که از پروتئین پوست خوک استفاده می‌شود، دیگر به هنگام قرار دادن ایمپلنت در قرنیه موجود، حتی نیازی به بخیه نیست.

همچنین بر خلاف پیوند قرنیه که نیازمند برداشتن قرنیه چشم بیمار و کاشت قرنیه فرد اهداکننده است، در این روش جدید، بافت قرنیه بیمار دست نخورده باقی می‌ماند و تنها یک برش کوچک برای قراردادن ایمپلنت جدید لازم است.

همچنین نتایج این پژوهش پس از یک دوره دو ساله نشان داد تمامی افرادی که در این طرح شرکت کرده بودند، قدرت بینایی شان را بدست آوردند و دچار هیچ پیامد منفی نشدند.

منبع: پایگاه medical device network

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.