در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

بیش از ۸۰ درصد خدمات ناباروری در کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شوند

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت:در حال حاضر حدود ۶۰ درصد مراکز ارائه دهنده خدمات ناباروری در بخش خصوصی هستند و ۸۰ درصد خدمات را هم آن‌ها ارائه می‌کنند.

مهدی رضایی با حضور در برنامه گفت و ویژه خبری اظهار کرد: پیشرفت‌های خوبی نسبت به سال گذشته داشتیم و قدم‌های مثبتی برداشته شده است، اما می‌توانیم امیدوار باشیم که قدم‌های بلند تری را برای بهتر شدن شرایط برداریم.

او افزود: دو پیشنهاد مشخص را می‌توانیم در راستای حمایت از خانواده عنوان کنیم. در حال حاضر حدود ۶۰ درصد مراکز ارائه دهنده خدمات ناباروری در بخش خصوصی هستند و ۸۰ درصد خدمات راهم آن‌ها ارائه می‌کنند به نحوی که بر اساس تعرفه‌های مصوب دولت آن‌ها را هم مورد حمایت قرار دهیم.

معاون سازمان بیمه سلامت ادامه داد: یکی از راهکار‌های درست این است که منابع را از طریق بیمه به هزینه تبدیل کنیم. عملکرد دو سال اخیر نشان داده است که منابع از طریق بیمه‌ها به کار گرفته شده است.

او گفت: ما در دو سال اخیر منابع را در بیمه آوردیم و می‌توانیم این اطمینان را داشته باشیم اگر در ناباروری منابع به هزینه گرفته نشود، آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم و اشکالات را مشخص می‌کنیم. در سازمان‌های بیمه‌گر شفافیت کامل وجود دارد و می‌توانیم بازخواست کنیم و علت را مورد بررسی قرار دهیم. در حال حاضر به نظر می‌رسد شاید تجربه دنیا هم به همین سمت پیش رفته باشد.

رضایی اظهار کرد: در آذر ماه ۱۴۰۰ خدمت ناباروری جز خدمات تحت پوشش قرار گرفت و بسته‌هایی توسط شورای عالی بیمه تدوین و ابلاغ شده بود که ارائه‌دهندگان خدمت معترض بودند که این بسته‌ها محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند لذا بیمه‌ها برای عقد قرارداد تمکین نمی‌کردند تا به بیماران خدمات ارائه دهند.

او گفت: در این بسته تجدید نظر صورت گرفت، این بسته به صورت خرید راهبردی تعریف شده بود. اگر فرد نیاز به آی وی اف داشت تمام خدمات مربوط به آی وی اف تحت عنوان پکیج خدمتی تعریف شده بود.

رضایی افزود: تمام خدمات مربوط به آی وی اف تحت عنوان پکیج خدمتی تعریف شده بود و این پکیج ابتدا و انتها داشت که قیمت تمام شده در یک مقطع و یا یک نوبت پنج میلیون تومان بود و ارائه دهنده مطرح می‌کرد که با توجه به تغییرات قیمتی که در تجهیزات وجود داشت باعث می‌شد که قیمت مقرون به صرفه نباشد لذا تجدیدنظر صورت گرفت؛ بنابراین اولین اتفاق مثبت به نفع ارائه دهنده خدمت صورت گرفت.

رضایی گفت: ما بدون سقف خدمت را ارائه می‌دهیم. در سازمان‌های بیمه‌گر پایه تعرفه‌ها عموما بر مبنای تعرفه‌های دولتی بود و اینکه این خدمت در سایر بخش‌های مالکیتی اعم از خیریه یا خصوصی، بر مبنای تعرفه دولتی پوشش می‌دهیم که این مسئله مورد اعتراض بود.

او گفت: در حال حاضر تا تعرفه‌های عمومی یک و نیم برابر تعرفه‌های دولتی محسوب می‌شود. با تقویت منابع، تعرفه‌های بخش خصوصی مصوب دولت هم قابل ارتقا خواهد بود.

به گفته رضایی، ما مردم را تشویق می‌کنیم تا از خدمات در بخش‌های دولتی استفاده کنند، بهترین اساتید و متخصصین در بخش خدمات تخصصی و فوق تخصصی ناباروری در بخش‌های دانشگاهی مشغول خدمت هستند و بر این باور هستیم که بیمه شدگان می‌توانند، خدمات را از مراکز دولتی دریافت کنند. ۹۰ درصد خدمات در بخش سرپایی و در بخش بستری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: هزینه‌ها قبلا به صورت خرید راهبردی بود که در هر خدمتی متفاوت است لذا تا سیکل حدوداً در بخش‌های دولتی تا ۷ میلیون تومان هم به صورت تمام شده بود، اما الان این سقف برداشته شده است.

رضایی افزود: برای دریافت خدمت، بیمه‌ها سقف اعمال نکرده اند، بر اساس خدمت نوع دارو، تجهیزات و سایر خدماتی که دریافت می‌شود بدون سقف بیمه پوشش می‌دهد، در بخش دولتی تا ۹۰ درصد پوشش صورت می‌گیرد و ۱۰ درصد فرانشیز بیمار پرداخت می‌کند.

او تاکید کرد: به بیمه‌شدگان توصیه می‌کنیم برای خدمات ناباروری به مرکز دولتی مراجعه کنند. اگر به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند بر مبنای تعرفه عمومی که تقریبا یک و نیم برابر تعرفه دولتی است مبنای پرداخت قرار خواهد گرفت.

او گفت:در ابتدای خدمت در یک سال تا سه نوبت تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفت اما از امسال این سقف را برداشتیم. یک فرد برای دریافت خدمات فوق تخصصی معمولاً سه نوبت در سال امکان دریافت خدمت را ندارد، اما اگر بیشتر از سه بار باشد بیماران را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

ما هیچ محدودیتی قائل نشدیم، افرادی که فرزند دارند و برای فرزند‌های بعدی می‌خواهند خدمات ناباروری دریافت کنند هیچ محدودیتی قائل نشدیم. سقط‌های مکرر هم جزو مواردی است که خدمات بیمه‌ای به آن‌ها اضافه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار