معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: در فارس آنچه اولین دغدغه ما برای حفظ امنیت شهروندان است، مسئله معیشت مردم و پایه اقتصادی است.

اسماعیل محبی‌پور با اشاره به اینکه در فارس مشکل امنیتی بالفعلی نداریم، گفت: امنیت پایدار و با ثبات خوبی در فارس داریم و فضای زندگی، کسب و کار و فعالیت‌ها در این استان با چالشی روبه رو نیست.

او گفت: درحالی هر منطقه‌ای می‌تواند در دل خود چالش‌های بالقوه‌ای داشته باشد که اگر نسبت به آن بی تفاوتی شود؛ می‌تواند مسئله ساز باشد.

معاون استاندار فارس گفت: عمده مسائل ناامنی در استان ناشی از بی توجهی به مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است، در عین حال ما استان امنیتی نیستیم و در همسایگی با کشور‌های ناامن قرار نداریم، اما یکسری ظرفیت بالقوه است که اگر به آن بی توجهی شود به بحث امنیت خدشه وارد می‌کند.

محبی پور با اشاره به اینکه استان فارس از سابقه دیرینه تمدنی برخوردار است که براساس شواهد تاریخی شاهد آن هستیم، یادآور شد: همچنین ظرفیت‌های مختلف گردشگری، صنعت و تجارت را در استان داریم که نشان می‌دهد

به گفته معاون استاندار فارس این استان دارای ظرفیت بالفعلی است که باعث شده مهد بخشی از تمدن ایران زمین و در عرصه‌های فکری، علمی و فرهنگی در دوره‌های مختلف شاهد فعالیت‌های گسترده‌ای باشیم.

محبی پور گفت: امروز اگر بخواهیم توسعه استان را برنامه ریزی کنیم باید بر اساس این نگاه پیش برویم که فارس استانی است که واجد شرایط استقرار امنیت است، وضع گردشگری استان و توجه بیشتر به آن در قالب تجارت گردشگری و جایگزینی برای صنعت و کشاورزی نیز نقطه قوتی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به اینکه یکسری خطرات در مقابل امنیت داریم و امنیت شرایطی است که در مقابل آن ناامنی وجود دارد، ابراز کرد: باید مراقبت‌ها و پایش‌ها به طور کامل و مستمر باشد.

محبی پور با بیان اینکه عوامل آسیب زا به امنیت موضوعات مختلفی است، تصریح کرد: در فارس آنچه اولین دغدغه ما برای حفظ امنیت شهروندان است، مسئله معیشت مردم و پایه اقتصادی است که ثبات آن اهمیت دارد لذا هر نوع شوکی که به اقتصاد استان بخواهد وارد شود و پایه‌های اقتصادی خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار دهد آن را دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: در این خصوص بسیاری از موارد، استانی است که به خوبی آن را مدیریت می‌کنیم و برخی سراسری و ملی است.

محبی پور با اشاره به موضوع دیگر در بحث امنیت که جهانی است و فارس بشدت تحت تاثیر آن قرار دارد، عنوان کرد: این موضوع بحران آب است که به عنوان ابر بحران محسوب می‌شود؛ از این جهت که شدت آن بالاست و برای سایر عرصه‌ها می‌تواند مسئله ساز باشد.

او با اشاره به آسیب پذیری‌های امنیتی در استان، عنوان کرد: موقعیت جغرافیایی فارس در کشور به گونه‌ای است که هیچگونه تغییر و تحول نمی‌تواند بدون تاثیر پذیری و یا تاثیر گذاری بر فارس اتفاق افتد.

محبی پور گفت: به عنوان مثال حضور جمعیت مهاجر در استان و تعداد بالای آن به همین خاطر است که فارس به دلیل ویژگی‌های فرهنگی، زمینه اشتغال و همچنین در مسیر ترددی که قرار دارد شاهد حضور جمعیت مهاجرین است.

معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه ۴۳ سال میزبان مهاجرین افغان هستیم و بیش از این مراوداتی هم داشته ایم، تصریح کرد: موج مهاجرت از آن زمان آغاز شد و هر زمان که کشور افغانستان ناامن شود مهاجرت‌ها بیشتر می‌شود.

محبی پور با بیان اینکه در برهه‌های مختلف، نظام طرح‌های ساماندهی اتباع خارجی را انجام داده است که در همین راستا در آخرین مرحله سرشماری اتباع خارجی انجام شد، بیان کرد: در همه جهان مهاجرین فرصت و تهدید هستند که اگر از این پتانسیل به خوبی استفاده نشود آسیب زا خواهد بود.

او گفت: اراده جدی در وزارت کشور برای ساماندهی اتباع خارجی در بحث اشتغال سکونت، رفت و آمد و اقامت شکل گرفته است که امیدواریم این طرح اجرایی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به آسیبی که مردم به خود به واسطه نگهداری و حمل سلاح وارد می‌کنند، یادآور شد: باید رسانه‌ها به این موضوع ورود کنند و فرهنگ سازی خوبی در این زمینه داشته باشند.

محبی پور گفت: تیراندازی‌های بیجا در برخی از مراسم عزاداری و جشن‌ها آسیب‌هایی به همراه داشته که لازم است در این زمینه فرهنگسازی شود.

به گفته او، حمل سلاح و نگهداری آن در استان که ناشی از برخی از آداب و رسوم و مسائل فرهنگی است باعث می‌شود در استانی که مهد علم و فرهنگ است جرایم مسلحانه رخ دهد و در وقایع ناشی از سلاح در ردیف استان‌های یک تا ۵ قرار بگیرد.

محبی پور گفت: این امر زیبنده استان ما نیست و باعث ایجاد دلزدگی می‌شود. وی با اشاره به موضوع جذب سرمایه گذار و تاثیر این موارد در جذب سرمایه گذار، افزود: آمادگی داریم در روزنامه‌ها که شنونده و دنبال کننده خاص خود را دارند در خصوص سلاح و جرائم مسلحانه و نا امنی ناشی از آن ورود کنیم و در بحث فرهنگسازی وارد شویم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فارس با اشاره به اینکه تسهیل گری و تضمین لازمه و پیش شرط سرمایه گذاری است، گفت: تسهیل ورود سرمایه گذار و سرمایه گذاری و تضمین مسیر صحیح فعالیت تولید عرضه و فروش محصولات ضرورت دارد.

محبی پور گفت: سیستم بانکی و اداری ما در این زمینه مشکل دارد و با اشخاص همکاری نمی‌کند و حتی در بحث شهرک‌های صنعتی نیز مشکل داریم.

او با اشاره به اینکه در فرهنگ بروکراسی به قبضه کردن تمام قدرت در دولت عادت کرده ایم، یادآور شد: درحالی انقلابی کردیم که نتیجه آن جمهوری اسلامی شد که در بخش جمهوری یعنی اتکاء ۱۰۰ درصدی به مردم و توجه به مردم و در مردمی کردن فعالیت‌ها نتوانستیم خوب عمل کنیم.

محبی پور گفت: در عرصه فرهنگ هنوز احساس می‌کنیم که اگر آن را به مردم بسپاریم خراب می‌شود و یا در عرصه اقتصاد در حالی که ایده انقلابی و دینی ما بر این اساس نبود، اما ناشی از ذهنیت‌های فرهنگی است و به شیوه درست پیش نرفتیم.

معاون استاندار فارس در بخش دیگری با اشاره به اینکه در راستای حمایت از خبرنگار واقعی ساماندهی خبرنگاران لازم است، گفت: عده‌ای در این شغل مانند دستفروش‌هایی هستند که عوارض و مالیات نمی‌دهند، اما کاسبی دیگران را هم خراب می‌کنند.

محبی پور گفت: در قالب شورای اطلاع رسانی یکی از اهداف ما حفظ شاکله اطلاع‌رسانی در استان است و می‌توان در خصوص جامعه خبرنگاری و حمایت از آن‌ها با سر و سامان دادن به جامعه خبرنگاری قدم برداشت.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد هستیم که بعد از یک دوره اعتبار بخشی کاذب به جریان غیر رسمی خبری دور معکوس
می‌شود، گفت: از بس شایعات و مطالب غیر واقعی اعلام شد که رجوع به مباحث و خبرنگاران رسمی بیشتر می‌شود.

محبی پور گفت: در موضوع برش سند فرهنگی بیشتر به فعالیت‌ها نگاه شده است تا زیرساخت‌ها و شهرک رسانه نمونه‌ای است تا این ظرفیت سازی و اعتبار بخشی و نقطه اتکا فعالیت‌ها باشد.

او با بیان اینکه یک درصد سهم بودجه‌های استانی برای پژوهش است که می‌توان در بخشی از آن رسانه‌ها را هم سهیم کرد تا این پژوهش‌ها را انجام دهند، یادآور شد: از این طریق می‌توانیم رسانه‌های استان را شناسایی کنیم و سفارش کار بدهیم تا بتوانیم پژوهش‌های خوبی توسط رسانه‌ها در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار