مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست با بیان اینکه تعداد پروازهای روسیه به دلیل شرایط جنگی و تحریمها بسیار محدود شده است، گفت: خطوط هوایی معتبر دنیا در حال حاضر از مسیر روسیه استفاده نمیکنند و همین جریان شرایط نامطلوبی را در پست این کشور به وجود آورده است.
حسن عمیدی با اشاره به سفر اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به روسیه، افزود: بخشی از تفاهمنامههایی که در این سفر بین ایران و روسیه منعقد شد در ارتباط با ترانزیت در مسیر پستی روسیه بود.
وی در ادامه گفت: روسیه روزانه حدود ۲۰ تن کالای صادراتی پستی دارد که در حال حاضر امکان صادرات آن را ندارد که حمل و نقل آن میتواند درآمد ترانزیتی مناسبی برای کشور ایجاد کند.
مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست افزود: در سفر مقام عالی وزارت ارتباطات به روسیه استفاده از ظرفیت لجستیکی دریایی ایران یکی از راهکارهایی بود که در خصوص حمل و نقل محمولههای پستی روسیه مطرح شد.
عمیدی یکی از مهمترین دغدغههای این شرکت را مدت زمان حمل کالای پستی اعلام کرد و گفت: در حال بررسی تمام روشها برای حمل مقرون به صرفه محمولات پستی روسیه از طریق ایران هستیم.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در این نشست از آمادگی حمل مرسولات پستی روسیه خبر داد.
داوود آبداری تفتی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در بحث ترانزیت محموله های پستی امنیت و بیمه کالاها هست، گفت: کشتیرانی دریای خزر در هر دو بحث تضامین کافی را به صاحب کالا میدهد.
وی یکی از مباحث مهم در حمل و نقل کالا را زمان حمل دانست و گفت: این کشتیرانی در هر دو فاکتور ایمنی بار و مدت زمان حمل به بازار روسیه قادر است به خوبی به نفع صاحب کالا فرآیند حمل را مدیریت کند.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر زمان میانگین برای حمل یک محموله پستی از طریق دریا بین بنادر ایرانی و بندر آستاراخان روسیه را بین پنج تا هفت روز اعلام کرد و افزود: به منظور حفظ امنیت کالا، کشتیرانی دریای خزر، کانتینر مخصوص برای محولههای پستی تخصیص میدهد که ضمناً این کانتینرها بدون نوبت دهی و با در نظر گرفتن اولویت به سمت روسیه حمل خواهند شد.
تفتی گفت: شرکت ملی پست میتواند محولههای پستی روسیه را در کانتینرهای ۲۰ فوتی تا ظرفیت وزنی ۲۴ تن بارگیری کند.