آسیب خشکسالی به قنات های همدان

خشکسالی به قنات و چشمه‌های شهر همدان آسیب جدی زده است به گونه ای که شماری از قنات ها خشک یا دچار نقصان شدید شدند.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: همدان شهری قنات خیز است و ۳۰ هزار هکتار از اراضی آبی و باغ های همدان با آب قنات آبیاری می‌شدند که اکثرا دچار مشکل هستند.

امیرعباس کردیان گفت:در شهر همدان تعدادی قنات بسیار خوبی از جمله بین النهرین و شریعتی وجود داشت که برخی در زیر ساختمان‌ها مدفون مانده‌اند و از مجرای آن‌ها برای فاضلاب استفاده می‌شود که شهرداری باید مجرای فاضلاب را جدا کند.

او از احیای ۹۲۰ رشته قنات در این استان خبرداد و گفت: ۷۵ رشته قنات استان همدان با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی از محل محرومیت زدایی معرفی شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۲هزار و۴۷۷ رشته قنات در استان همدان شناسایی شده است گفت: از این تعداد ۹۲۰ رشته مرمت و بازسازی شده است.

کردیان تصریح کرد: مرمت و بازسازی ۴۳ رشته در شهرستان رزن و درگزین اعتبار جداگانه‌ای به میزان ۴۵ میلیارد تومان اختصاص داده شده که در قنوات رزن شروع شده و پیمانکار درحال انتخاب است.

او گفت: زمانی که بارندگی کاهش می‌یابد به منابع آبی فشار وارد شده و سطح آب‌های زیرزمینی پایین می‌آید به طوریکه حتی اگر بارندگی هم صورت بگیرد مجدد احیا نمی‌شود چرا که ما آبخوان را از دست داده‌ایم.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان درباره مدیریت آبیاری محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر گفت: از ۱۸۳ هزار هکتار اراضی آبی استان همدان ۱۶۰ هزار هکتار مجهز به سامانه نوین آبیاری شده در حالیکه باید از ابتدا برنامه ریزی دقیقی می شد، نه اکنون که ظرفیت آبخوان از دست رفته است.

منبع ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.