آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفت:در حوزه تجارت خارجی ۲۷ و ۳ دهم درصد رشد داشته ایم و ۵۱ میلیارد تومان صادرات داشته ایم. بنابراین در مسئله شاخص صادرات عملکرد خوبی داشته ایم. همچنین در صادرات خدمات فنی و مهندسی هم ۴ درصد رشد داشته ایم.
به گفته او، رشد بخش صنعت سال گذشته ۶ درصد بوده و در ۴ ماهه امسال رشد بخش صنعت ۵ و در بخش معدن ۱۰ درصد رشد داشته ایم.۸ و هزار ۲۰۹ قرار داد جدید سرمایه گذاری در بخش شهرکهای صنعتی را شاهد بوده ایم.
قالیباف گفت:ایرانخودرو ۵۹ درصد و سایپا ۶۴ درصد رشد تولید داشته است. اگر رفع تحریمها به نتیجه برسد هدف گذاری این دو شرکت نتیجه بخش خواهد بود. ساماندهی بازار خودرو در دستور کار قرار گرفته به همین جهت شاهد کاهش قیمت در بازار خودرو هستیم.
به گفته او، پس از اجرای هر دو مرحله از فروش یکپارچه خودروها، شاهد کاهش قیمتها در بازار آزاد بودیم. این موضوع نشان میدهد که فروش خودروها و قرعهکشی بصورت یکپارچه در راستای تحقق هدف خود بهدرستی عمل کرده و التهاب قیمتها در بازار کم کرده است.
قالیباف این را هم گفت:احتمال رفع ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور است، ولی به شرطی که به تولید داخل لطمهای وارد نشود.امسال ۱۳ درصد برق بیشتری به بخش صنعت اختصاص داده شده است. در بخش سیمان هم برق را مدیریت کردیم به طوری که امسال تولید رشد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.سخنگوی صمت در خصوص مرحله سوم قرعه کشی خودرو در شهریور گفت:شرکتها باید توان تولید خودروها خود را (اندازه تولید) بسنجد که اگر بتوانند به تعهد خود عمل کنند.
او با اشاره به ارزشگذاری سهام خودروسازان گفت: در حال حاضر قیمت گذاری موثر در این خصوص انجام شده و قرار است در هفته دولت و با حضور وزرای صمت، اقتصاد و مراجع زیر صلاح این سهام به افراد واجد شرایط اختصاص پیدا می کند.سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار است.
قالیباف در خصوص اینکه وزارت صمت در افزایش قیمتها دخل و تصرف ندارد، گفت: این موضوع یک پدیده پولی ناشی از مشکلات ساختاری در اقتصاد و افرایش نقدینگی است. وزارت بازرگانی باشد یا نه تا زمانی که نقدینگی رشد کند، قیمتها بالا میرود.البته وزارت بازرگانی نکات مثبتی هم دارد، اما رویه دنیا یک جا دیدن سیاستهای تجاری و تولید است که همین باعث ادغام وزارتخانهها شد. اگر این سیاست در کشور ما درست اجرا نشد، مشکل سیاست نیست.
به گفته او، استاندارهای ۸۵ گانه و حتی بیشتر حتما باید برای خودروهای وارداتی پاس شود، ولی باید به این نکته توجه شود که خودروهای اقتصادی بی کیفیت و زشت نیستند، بلکه با کیفیت و مناسب هستند. ۵۰ درصد تقاضا در دنیا را خودروهای اقتصادی تشکیل میدهد و خودروسازانی که در اشل جهانی کار میکنند هم روی دهک ۱۰ برنامه ریزی انجام نمیدهند.