سرپرست اداره کل دامپزشکی گلستان گفت: واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام‌های سبک و سنگین در واحد‌های روستایی و عشایری استان آغاز شد.

علی کاووسی گفت: برای پیشگیری از وقوع بیماری تب برفکی، اولین مرحله مایه کوبی تب برفکی در جمعیت دام سنگین (گاو و گوساله) و جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) به صورت همزمان با سایر استان‌های کشور در واحد‌های روستایی پر خطر و محروم آغاز شده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی گلستان گفت: عملیات واکسیناسیون با استفاده از توان بخش خصوصی به صورت رایگان و به مدت ۶۰ روز ادامه دارد.

کاووسی گفت: پیش بینی می‌شود در این مرحله ۸۰ هزار راس دام سنگین و ۸۰۰ هزار راس دام سبک روستایی استان تحت پوشش این طرح قرار گیرند.


او گفت: از دامداران انتظار می‌رود با گروه‌های واکسیناسیون دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

کاووسی با اشاره به بالا رفتن احتمال شیوع بیماری تب برفکی در فصل سرد سال گفت: بهترین راه برای پیشگیری و کنترل این بیماری واگیر و به حداقل رساندن ضرر‌های اقتصادی ناشی از این بیماری ویروسی، رعایت اصول قرنطینه‌ای و امنیت زیستی، ضدعفونی مداوم و مستمر دامداری‌ها و جلوگیری از جابجایی و انتقالات غیرضروری دام‌ها است.

او در باره واکسیناسیون دام سنگین در واحد‌های صنعتی و نیمه صنعتی گفت: در این دامداری‌ها تأمین و تزریقات واکسن تب برفکی از تعهدات سازمان دامپزشکی خارج شده و ضروری است که صاحبان این واحد‌ها برای پیشگیری از شیوع بیماری و حراست از سرمایه‌های دامی خود با همکاری مراکز مایه کوبی بخش خصوصی نسبت به واکسیناسیون دام‌ها اقدام کنند.

بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیردار همراه با علائمی، چون تب، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر، زخم دهانی، زخم در سم و پستان است.
این بیماری می‌تواند با نقل و انتقال دام‌های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس بیمار با دام‌های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول‌های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان‌های آلوده رفت و آمد کرده اند جمعیت دام‌های حساس را مورد تهدید قرار دهد..

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار