وزارت آموزش و پرورش شاید مهمترین وزارت خانه در تمامی کشورها باشد. آموزش و پرورش جایی است که میتواند باعث رشد و شکوفایی نیروی انسانی هر کشور شود. این نیروی انسانی نیازمند آموزش ، یادگیری و شناخت از مسائل مشکلات کشور است و شاید مهمترین وظیفه این وزارت خانه مهم، تعلیم و تربیت نسل جدید و آماده سازی آنها برای ساخت کشور برای آینده باشد.
وزارت آموزش و پرورش سالی شلوغ و پر چالش را پشت سر گذاشت. از مشکلات غیر حضوری بودن مدارس و ایرادات بعضا اساسی سامانه شاد تا عدم اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان از مهمترین معضلات در سال گذشته بودند؛ اما مهمترین مشکل وزارت آموزش و پرورش در اواخر تابستان و اوایل پاییز سال گذشته نبود وزیر در راس این وزارت خانه بود.
با این وجود و پس از عدم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به ۲ نامزد برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۹۵ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع، یوسف نوری را به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم انتخاب کردند.
وزیر جدید آموزش و پرورش که آخرین وزیر انتخاب شده دولت سیزدهم بود، مشکلات فراوانی را پیش روی خود میدید. همه گیری کرونا و تعطیلی مدارس که به طور واضحی سطح آموزشی و تحصیلی دانش آموزان را پایین آورده بود؛ تنها یکی از مشکلات بود و اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مهمترین طرح آموزش و پرورش یعنی رتبه بندی معلمان از چالشهای جدی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بودند.
رتبه بندی معلمان بالاخره به مرحله اجرا رسید
اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان از مهمترین درخواستهای جامعه فرهنگی بود. خواستی که چندان جدید نبود و عمری ۱۱ ساله داشت.
اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان بیش از ۱۰ سال به دلایل مختلف مانند نبود اعتبار و یا مشکلات دیگری که مطرح میشد هیچ گاه به مرحله اجرایی شدن نرسید و همین موضوع باعث شد در دولت سیزدهم از این طرح به عنوان اولویت اول آموزش و پرورش یاد شود.
در نهایت پس از مشکلات فراوان ، بعد از انجام اصلاحات از سوی مجلس و پس از گذشت یک سال از ارائه لایحه اولیه رتبهبندی به مجلس، شورای نگهبان با لایحه رتبهبندی در اسفند ۱۴۰۰ موافقت کرد.
رئیس مجلس، قانون رتبه بندی را شانزدهم اسفند ۱۴۰۰ به دولت و رئیس قوه مجریه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ جهت اجرا به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.
با اجرای طرح رتبهبندی معلمان، رتبههای حرفهای برای طبقهبندی معلمان در نظر گرفته میشوند و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازهای شغلی و در نتیجه حقوق و مزایای آنان لحاظ میشود.
طرح رتبهبندی معلمان اجرا خواهد شد
پس از کش و قوس فراوان و با اعلام شخص وزیر آموزش و پرورش سامانه رتبه بندی معلمان در ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ به صورت رسمی آغاز به کار کرد و معلمان با زمان بندی اعلام شده در این سامانه ثبت نام خواهند کرد.
رتبه بندی معلمان بیش از ۸۰۰ هزار نفر از فرهنگیان کشور را شامل میشود. اجرایی شدن این طرح که از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ برای فرهنگیان محاسبه میشود، شاید مهمترین اقدام آموزش و پرورش برای رفاه بیشتر فرهنگیان باشد.
از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در سال گذشته حضوری کردن مدارس پس از وقفهای ۲ ساله بود. وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم پس از ۲ سال و از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ با وجود بعضی مخالفتها و اعتراضها و با تایید گرفتن از ستاد ملی مقابله با کرونا توانست بار دیگر دانش آموزان را به مدارس برگرداند.
نوری و همکارانش که عنوان کرده بودند که مدارس آخرین جایی است که باید تعطیل شود و بارها از افت تحصیلی دانش آموزان در ۲ سال گذشته و به خاطر آموزش غیر حضوری صحبت کرده بودند؛ از ابتدای امسال حضور در مدارس را اجباری کردند. این اتفاق هم از مهمترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته بود که آن هم مخالفان و موافقان خود را داشت.
اجرای طرح تغذیه رایگان در مدارس آن هم پس از وقفهای طولانی مدت
مسئولان وزارت آموزش و پرورش در هفتههای گذشته اعلام کرده اند که توانسته اند پس از سال ۱۳۸۹ که آخرین دوره تغذیه رایگان در مدارس عملی شد، بار دیگر این طرح را با اختصاص هزار و ۱۵۰ میلیارد و برای ۳ تا ۵ میلیون دانش آموز از مهر ۱۴۰۱ عملی خواهند کرد.
این طرح تغذیه که شامل شیر، نان غنی شده با ویتامین دی و روی میشود با پیگیری وزیر و البته موافقت و همراهی سازمان برنامه و بودجه و معاون اول ریاست جمهوری بار دیگر در سطح کشور اجرایی می شود.
وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم برنامهها و اتفاقات مختلف دیگری را نیز پشت سر گذاشته که به صورت اجمالی به آن ها میپردازیم.
تغییر و احیای بیمه تکمیلی فرهنگیان، همسان سازی حقوق هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاههای وزارت علوم، ساماندهی اسکان مدارس و مراکز رفاهی و اجرای مسابقات فرهنگیان بعد از ۱۳ سال از جمله اقدامات وزارت آموزش وپرورش در دولت سیزدهم بوده اند.
در بحث محتوا، تدوین شیوه نامه کتابهای درسی، اصلاح عناوین کتب درسی، کاهش ۷۰ درصدی هزینههای کاغذ کتب از محل تولید داخلی، تالیف و متناسب سازی کتب درسی دانش آموزان نیز مواردی از اقدامات وزارت آموزش و پرورش بوده اند.
وزارت آموزش و پرورش اقدامات دیگری نیز در در سال گذشته داشته است که بعضا با مخالفت و اعتراضاتی هم رو به رو شده اند، اما یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در مصاحبهای مهمترین دستاورد این وزارت خانه را در دولت سیزدهم مردمی سازی آموزش و پرورش عنوان کرد.
اول گفتند اعلام کردن هر معلمی که بعد از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ بازنشست بشه رتبه بندی شامل حالش میشه بعد خیلی راحت زدن زیرش البته ما به این دروغها عادت کردیم به هر حال بخدا پناه میبریم خداوند خیلی مهربونه و همیشه هوامونو داره بمیرم براش
حالا اون ۲۸ دقیقه یک کارمند رو ضربدر ۲۶ روز یک کارمند بکنی که توی یک ماه کار می کنه یعنی کارمندان دولت کلا در یک ماه ۳۰ ساعت فعالیت دارند .در طول یک ماه میشه به اندازه ۵ روز یک معلم.یعنی در کل سال کارمندان دولت در ۱۲ ماه کلا به اندازه ۶۰ روز یک معلم فعالیت دارند.یعنی ۱۰ ماه پول مفت می گیرند.البته این آمار طبق آمار رسمی توی گوگل سرچ کنید میزان فعالیت مفید کارمندان دولت در هر روز همه چیز رو متوجه میشید.
یکی از کارمندان شبکه بهداشت هفته ای یک ساعت به مدارس می آمد و برای دانش آموزان صحبت می کرد خودش می گفت که کل هفته اضطراب این یک ساعت را دارد .
در ضمن معلمان نه ماه در مدرسه اند و ۳ ماه تعطیلی دارند .بدون هیچ مرخصیی در طول سال تحصیلی .
بعدش این همه قراره به ادارات دیگه حقوق اضافه کنند تحت عنوان فوق العاده شغل این عین بی انصافیست که برای ما با آزمون و هزار تا مدرک چندرغاز اضافه بشه
من فرهنگی ام از حقوق و شغل م همیشه راضی و قانع بوده و هستم. سخنی دارم با کسانی که ارزش کار معلم را درک نمی کنند و آن اینکه اگر راست میگن خودشون برا امتحان هم که دو جلسه به فرزندشان آموزش بدهند آن موقع بیشتر متوجه می شوند.
عزیزان قدر معلم بچه هایت تان بدانید. آلان برا یه رنگ مو یا کاشت ناخن کلی پول میگیرن. آلان تمام حقوق من بدون کسورات دوتا دندان نمی شود. به زور یه گوشی رده معمولی می شود. معلم باید هم از نظر اخلاقی علمی و حقوق باید رشد کند. اون موقع قطعا بچه هاتون رشد و مناعت طبع پیدا می کنند.