امروز در میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت اقدامات انجام شده دولت سیزدهم در حوزه حمل ونقل با حضور معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی پرداخته شد.
سوال: چه اقداماتی انجام شده که به برنامه مصوب در بخش حمل و نقل برسید؟
آقای افندی زاده: خوشبختانه با تلاش دولت سیزدهم جایجایی کالا در سال گذشته به ۱۰ میلیون و۵۰۰هزار تن رسید و برای امسال هدفی که تعیین شده ۲۰میلیون تن جابه جایی کالا در سال است.
در مقطعی قرار داریم که هم کریدور شمال و جنوب هم شرق به غرب را داریم. برای این کار برنامه منسجم و پر قدرتی را طراحی کردیم. حدود ۳۰ میلیون تن در کریدور شمال به جنوب میتوانیم جابه جایی کالا داشته باشیم.
در کریدور شمال به جنوب سه محور اساسی داریم که شامل کریدوری است که از بندر عباس شروع میشود به رشت و از رشت به آستارا و از آستارا به آذربایجان می رسد و رشت به آستارا حدود ۱۶۲ کیلومتر است . یک میلیارد یورو سرمایه گذاری برای تکمیل شدن می خواهد، یا از بخش خصوصی یا بخش های دیگر تامین می شود و این کار در اولویت قرار دارد.
سوال: از سال گذشته تا کنون چقدر پیشرفت داشته ایم؟
آقای افندی زاده: از ابتدای مرداد سال پیش تا ابتدای شهریور امسال میزان ترانزیت دو برابر شده است. هدف ما تداوم این امر تا پایان سال است. موسس کریدور شمال و جنوب ايران ، هند و روسیه هستند و بسیاری از کشور ها در آن شرکت دارند. در محور سرخس خط ریلی داریم به سمت بندر عباس. محور دیگری که ما به دنبال آن هستیم محور چابهار به سمت زاهدان است.
سوال : نظر شما در خصوص آخرین وضعیت حمل ونقل کشور چیست؟
محمودی سرای رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران: حمل و نقل زنجیره ای است که تمامی بخش ها به آن اتصال دارد. دستور داده شده است که در بنادر لایروبی انجام شود و از کشور های دیگر هم بتوانند در ایران پهلو بگیرند. بخش خصوصی نمیتواند به تنهایی کاری انجام دهد. کشتی،راه سازی و سرمایه گذاری در بخش کامیون مواردی دارد که با همکاری دولت انجام میپذیرد.
سوال: چرا از برنامه و هدف گذاری انجام شده عقب مانده ایم؟
آقای افندی زاده: ما در حمل و نقل جاده ای توان زیادی داریم اما مشکلی که وجود دارد تعرفه های زیاد و میزان معطلی در کشور های دیگر است این باعث میشود که زمان و هزینه افزایش پیدا کند. ما با کشور های آذربایجان و ترکمنستان دنبال دیجیتالی کردن کالا ها برای عبور از مرز ها هستیم این باعث میشود که زمان کاهش پیدا کند. ما حدود ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم که شامل خطوط اصلی و فرعی هستند. شبکه چابهار به سوی زاهدان بسیار ضروری است.
کریدور های مهم را شناسایی و مشخص کردیم. ايران باید تعداد لوکوموتیو های خود را افزایش دهد. تا چهار سال آینده حدود ۹۰۰ لوکوموتیو نیاز داریم اما در این بخش مشکلی از لحاظ واگن وجود ندارد بلکه باید تعداد ناوگان افزایش پیدا کند.
ما بار به اندازه کافی در زمینه تجارت داریم.اگر لوکوموتیو در این بخش افزایش پیدا کند رشد قابل توجهی در زمینه تجارت خواهیم داشت.دولت در حال آماده سازی سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است.
سوال: هم اکنون وضعیت ناوگان ایرانی چطور است؟
آقای محمودی سرای: بخش جاده ای موارد خاص خودش را دارد. ما نوسازی ناوگان انجام دادیم تا کنون ۴۰ درصد نوسازی شده است. این برنامه وجود داشت که در ازای هر کامیون وارداتی یک کامیون اسقاط شود دلیل آن هم این بود که سوخت زیادی مصرف میکردند.هم اکنون ما برنامه های خود را به دولت تحویل داده ایم.
سوال: مهم ترین اقدام دولت برای رفع مشکلات ناوگان چیست؟
آقای افندی زاده: مشکلی که وجود دارد بحث اسقاط است. به ازای هر کامیون تولیدی باید یک کامیون اسقاط شود و به دنبال این هستیم که این موضوع را اجرا کنیم. کامیون های اروپایی با عمر سه سال را به تعداد ۱۵ هزار ناوگان وارد کرده ایم . ما به جای اسقاط هر کامیون مبلغی در نظر خواهیم گرفت.
سوال :در حوزه دریایی و هوایی چه میزان پیشرفت داشته ایم؟
آقای افندی زاده: سرمايه گذاری در بخش دریایی در حال انجام است. خوشبختانه همه تعمیرات هواپیما را در خود کشور انجام می دهیم . در حال تلاش هستیم که هواپیما ها را فعال کنیم و همچنین دنبال حمل و نقل ترکیبی هستیم.
بحث تحریم در سیستم هوایی تاثیر دارد. حدود ۱۶۰ هواپیمای فعال داریم که چند فروند از سال قبل اضافه شده است.
در اربعین بیشترین سهم برای حمل و نقل عمومی خواهد بود و ۲۵۰هزار نفر جا به جایی ریلی خواهد بود. شلمچه به خرمشهر ریل بیست و چهار ساعته گذاشته شده است. عمده حمل و نقل در اربعین جاده ای خواهد بود.
سوال : شما از دولت چه درخواستی دارید؟
محمودی سرای: ما یک مشکلی داریم در بحث ویزای شینگن برای کشور های شینگن مخصوصا آلمان است. لطفا پیگیری کنید که ما بتوانیم برای ترانزیت کالا ویزا را دریافت کنیم.