مسعود بایه پیرمرد اهل رینه آمل که به زبان انگلیسی در مسیر قله دماوند به کوهنوردان خارجی قاطر اجاره می‌دهد فقط تا کلاس نهم درس خوانده است.

یک ویدئو چند روز اخیر در فضای مجازی منتشر شده که در آن یک مرد کنار یک دکه‌ای ساده در پای قله دماوند با زبان انگلیسی در حال مکالمه تلفنی با کوهنوردان خارجی است، آنچه این مکالمه را جذاب کرده تسلط عجیب او به زبان انگلیسی و استفاده از عبارت‌های محاوره‌ای و چانه زنی‌های ایرانی است.

این مرد که مسعود بایه نام دارد در مسیر رسیدن کوهنوردان به قله دماوند به آنان قاطر اجاره می‌دهد و در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران در خصوص آن روز می‌گوید: قرار بود یک گروه ۱۵ نفره صربستانی برای صعود به قله دماوند بیایند و قبل از آن با ارسال ایمیل از من درخواست اجاره قاطر و راهنمایی در مسیر کرده بودند، اما نتوانسته بودند به موقع خود را به پای کوه برسانند به همین دلیل با سرگروه این تیم در حال مذاکره بودم تا زمان دقیق رسیدن آن‌ها به دماوند را مطلع شوم.

او افزود: صحبت کردن به زبان انگلیسی کار هر روز من در مواجه با کوهنوردان خارجی است و نمی‌دانم چه کسی این مکالمه را آن روز ضبط و منتشر کرده است.


از او که می‌گوید ۵۹ ساله و اهل رینه شهرستان آمل است می‌پرسم تا کلاس چندم درس خوانده و از چه زمانی و با چه شیوه‌ای زبان انگلیسی را فراگرفته است که می‌گوید: بیش از ۲۰ سال است در مسیر جنوبی رسیدن به قله دماوند دکه‌ای دارم و محموله‌های کوهنوردان را با قاطر جابجا می‌کنم و از همان زمان با توجه به حضور گردشگران خارجی به صورت تجربی مکالمه زبان انگلیسی را آغاز کردم و اکنون هم می‌توانم به انگلیسی صحبت کنم هم می‌توانم به انگلیسی بنویسم.

او  می‌گوید: تا کلاس نهم درس خوانده است و مابین مکالمه تلفنی با گفتن برخی عبارت‌های انگلیسی سواد خود را به رخ من می‌کشد، می‌پرسم، با همه گردشگران خارجی انگلیسی صحبت می‌کنی یا به زبان دیگری هم آشنا هستی؟ که می‌گوید: مدتی است در فکر یادگرفتن زبان آلمانی هستم و برخی عبارت‌های آلمانی را که بیشتر مورد نیاز است فراگرفته ام به گونه‌ای که می‌توانم اکنون با کوهنوردان آلمانی هم با زبان خودشان همصحبت شوم.

مسعود بایه می‌گوید: گردشگر‌های خارجی از تسلط من به زبان انگلیسی تعجب می‌کنند و بار‌ها پیش آمده که علاوه بر راهنمایی آنان برای صعود به دماوند از من خواسته اند به استان‌های دیگر هم برای سفر همراه آنان بروم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.