احمد نوجوان مدیر تولید برنامههای تلویزیونی گفت: در حال حاضر برنامه پر ستاره از آنتن شبکه آموزش در حال پخش است، ناگفتههای عاشورا کار نمایشی برای شبکه دو در ایام محرم ۱۳۹۹ روی آنتن بود، همچنین برنامه هایی، چون جشن رمضان، دست در دست، برنامه امروز (سالهای ۹۴ تا ۹۶)، ماه سپید، چندین سری ویژه برنامه برای سال تحویل، مستند نامیرا با اجرای کامران تفتی، ماه خونه و... را در سابقهی کاری خود دارم.
به گفته نوجوان، در تولید برنامه تلویزیونی معمولا به دو شیوه عمل میشود، طرح از طریق تهیه کننده به شبکه معرفی خواهد شد یا به واسطهی شبکه به تهیه کننده پیشنهاد میشود، هنگامی که طرح از سوی شبکه پیشنهاد میشود با تهیه کننده به جمع بندی میرسند، بلافاصله نیاز به حضور مدیر تولید وجود دارد و همزمان با کارگردان دعوت به کار میشود.
نوجوان گفت: وظیفهی مدیر تولید پیش بردن اهداف برنامه است، این مسئله کاملا به برنامه بستگی دارد و انتخاب لوکیشن، گفتگو با کارگردان در خصوص بحث محتوایی و سردبیری برنامه، ساخت دکور، دعوت عوامل و قرار داد با آنها از وظایف یک مدیر تولید است. اگر برنامهای به صورت زنده پخش شود به یک پیش تولید برای پخش زنده نیاز است و هماهنگی فیبر نوری، نودال، واحد سیار با مدیر تولید خواهد بود.
او میگوید: اگر پخش برنامهای به صورت تولیدی باشد نیازی به هماهنگی برای فیبر نوری، آفیش نودال و ماهواره نیست، آماده سازی دکور و دعوت عوامل از قسمتهای مهم این بخش هستند و با کارگردان و تهیه کننده به سمت تولید برنامه میروند.
نوجوان گفت: برای اخذ مجوز برای تولید یک برنامه دو مسیر در راه تهیه کننده قرار میگیرد، اگر شبکهای به تهیه کننده برای تولید یک برنامه پیشنهاد دهد مراحل آسان تری برای اخذ مجوز وجود دارد و بخشی از کار را شبکه پیش میبرد، جلسه طرح و برنامه پس از انتخاب تهیه کننده برگزار میشود در این جلسه تایید برنامه و تهیه کننده مشخص میشود و در مراحل بعدی مجوز ساخت برنامه از طریق شورای طرح و برنامه صادر خواهد شد.
به گفته نوجوان، پس از صدور مجوز ساخت یک برنامه تلویزیونی، مرحله بعدی اخذ قرار داد مستقیم با تهیه کننده انجام میشود و تهیه کننده بر اساس این قرار داد عوامل برنامه را مشخص میکند، اولین نفری که دعوت به کار میشود معولا مدیر تولید است.
نوجوان گفت: سه الی چهار نفر وظیفهی اصلی تولید برنامهی تلویزیونی را به عهده دارند، تهیه کننده به عنوان اولین شخص، مهمترین وظیفه اش تامین مالی برنامه و پیش برد اهداف اصلی شبکه است، به این معنا که برنامه با چه هدفی ساخته شده است، فرد بعدی کارگردان است که با ظرافت و هنری که دارد اهداف تعیین شده شبکه را جلو میبرد به نوعی برنامه را به صورت عامیانه برای مردم آماده میکند، سومین فرد موثر مدیر تولید خواهد بود که اصلیترین وظیفه اش پیش برد اهداف اصلی برنامه و تفکر تهیه کننده، مدیریت مالی پروژه، انتخاب مجری، بستن قرار داد و چیدن عوامل مناسب با برنامه است، زیرا یک سری از برنامهها دارای حساسیتهایی هستند برای مثال تصویر بردار یک برنامه مستند با یک برنامه ترکیبی با فضای استدیو کاملا متفاوت است.
آقای تولید گفت: اگر در برنامه ای موفق بوده و هفتاد درصد ایدههای اولیه پیاده شود می توان گفت یک پروژه موفق بوده است، اما عواملی متعددی باعث میشود که همیشه با موفقیت رو به رو نشویم، کارهایی بوده اند که تمام ایدهها اجرایی شده اند، برای مثال در مستند نامیرا با موضوعیت اهدای عضو تمام ایدههای ما علی رغم وجود مشکلات به واسطهی همه گیری کرونا در دو سال گذشته عملی شد.
نوجوان گفت: در حال حاضر با پیشرفت مباحث فنی در دنیا و کشور ایران ناگزیر به روی آوردن به پیشرفت در مباحث فنی هستیم، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برنامههای موجود نسبت به ده سال گذشته پیشرفت کرده است، اگر تهیه کننده و برنامه سازی بتواند خود را با این پیشرفت و به روزرسانی وفق دهد قطعا برنامه اش مخاطب بیشتری خواهد داشت.
به گفته نوجوان اصلیترین هدف ما رضایت مخاطب است و استفاده نکردن از مباحث فنی در تولید یک برنامه قطعا باعث میشود که کیفیت مطلوب از نظر مخاطب را نداشته و برنامه مخاطب خود را از دست بدهد، همچنین عدم استفاده مباحث فنی سبب میشود که کارگردان و تهیه کننده در تامین اهداف برنامه موفق نباشند.
آقای تولید گفت: برنامه معلی کاری از شبکه سوم سیما نمونهی خوبی برای استفاده درست از امکانات فنی است، به کار گیری وال در بک صحنه و مجری ، استفاده از موشن مورد مناسبی برای استفاده از مباحث فنی در تولید یک برنامه است، همچنین مخاطب شناسی از دیگر ویژگی پرررنگ برنامه معلی است.
او میگوید: متاسفانه در دهه ۹۰ با سیستم عجیبی مواجه شدیم که مشارکت مالی به برنامهها اضافه شد، ارگانها و شرکتهای خصوصی اقدام به برنامه سازی و حذف برنامه ساز کرده اند، بسیاری برنامه سازان مطرح کشور خانه نشین شده اند.
آقای تولید گفت: به واسطه حضور یک سری شرکتهای خصوصی و تامین مالی این گروه انتظار پخش برنامه در تایم پیک پخش برنامه همانند ساعت ۲۲:۳۰ شبکه سه را برای جذب بیشتر مخاطب را دارد.
به گفته نوجوان، خرید آنتن و ساعت پخش برنامه به هیچ وجه مطرح نیست، محتوا و هدف اصلی یک برنامه تعیین میکند که در چه ساعتی از روز یک برنامه پخش شود، همچنین تهیه کننده و تیم محتوایی و سردبیری برنامه با توجه به تفکری که دارند برای پخش برنامه پیشنهاد خود را به شورای تامین میدهند این پیشنهاد توسط شورای تامین بررسی و تایید یاعدم تایید ساعت پیشنهادی مشخص خواهد شد.
آقای تولید گفت: سید محمد هاشمی اصل تهیه کننده بنام تلویزیون در اوایل دهه ۹۰ نام آقای تولید را برای من و گروهم انتخاب کرده اند، انتخاب این نام از آن جایی شروع شد که گروهی از بچههای جوان و خوش فکر که به برنامه سازی علاقه داشته، اما راهی برای ورود و دستیابی به هدف خود که برنامه سازی است نداشته اند به ما رجوع کردند و ما در تمامی بخش ها، چون تولید، تهیه، محتوا و نویسندگی، تصویر و مباحث فنی کمک کرده و آنها را به تهیه کنندههای مختلفی معرفی کرده ایم.
او میگوید: برای ۵ برنامهی مهم و بزرگ تیم قوی را در این سالها پرورش داده ایم، در حال حاضر برنامه ساز و مدیر تولید موفقی هستند که نتیجهی آقای تولید هستند.
نوجوان گفت: امیدوارم تهیه کنندگان و برنامه سازان تلویزیون به بچههای جوانی که به آنها رجوع میکنند توجه کنند، افرادی وجود دارند که خالصانه در این راه تلاش میکنند، اما هنوز موفق به حضور و راه یابی به برنامههای تلویزیونی نشده اند ، در شرایط حاضر خوب است که گوشهی از کار به جوانان سپرده شود تا حمایت لازم از آنها صورت بگیرد.
او میگوید: بسیاری از دستیاران تهیه، مدیران تولید و سایر عوامل تولید یک برنامه در بلاتکلیفی برقراری بیمه قرار دارند و به سبب بلاتکلیفی موجود این افراد به سمت سایر شغلها روی آورده اند، از مدیران سازمان و افرادی که در این حوزه میتوانند موثر باشند تقاضای راه اندازی انجمن حمایت از گروه برنامه سازانی را که به صورت مستقیم با سازمان صداوسیما همکاری ندارند را دارم.