یک دانش آموز المپیادی گفت: زیر ساخت و تولید اشتغال برای افراد فعال در اختر فیزیک و نجوم مهیا نیست و مشاغل علوم پایه زیادی نداریم.

دانش‌آموزان جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک ۲۰۲۲ گرجستان با کسب ۹ مدال طلا و یک مدال نقره مقام اول جهان را کسب کردند ، در پانزدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک (IOAA ۲۰۲۲) که در شهر کوتایسی گرجستان برگزار شد، تیم دانش‌آموزان ایرانی شامل مهدی استادمحمدی، سپهر سلامت، محمدمهدی عابدیان، فرهاد عزیزی سطری، سیدیوسف میریوسفی، سهند اسماعیل زاده، سهند اکرمی پور، آریا قنبری، آرسام مجد به مدال طلا دست یافتند و علیرضا اعلایی هره دشت مدال نقره گرفت.

این تیم با سرپرستی دکتر مهدی خاکیان قمی، دکتر حسین حقی، امیرحسین امیری، هدی پور غلامی در قالب دو تیم در این مسابقات شرکت کرده بود که تیم الف و اصلی، با ۵ مدال طلا، اول جهان شد و تیم ب هم با ۴ مدال طلا و یک مدال نقره دوم جهان شد.

حضور نماینده تیم دانش آموزی نجوم و اختر فیزیک ایران در برنامه صبحی دیگر


سیدیوسف میریوسفی سپهر سلامت مهدی استادمحمدی در برنامه روز گذشته صبحی دیگر از آنتن شبکه آموزش به نمایندگی این تیم حضور پیدا کردند که شاهد بخشی از گفتگوی آن‌ها هستیم.

سید یوسف میر یوسفی گفت: در این دوره از مسابقات ۲۵۰ دانش‌آموز از ۴۵ کشور از جمله آمریکا، چین، هند، اندونزی شرکت کرده بودند، بعد از انجام آزمون‌ها مراسم اختتامیه برگزار می‌شود مسئولین برگزاری المپیاد کشور گرجستان سخنرانی می‌کنند و نتایج از پایین به بالا اعلام می‌شود، نکته مسئله این است که هنگامی که در نام گروهی در دسته بندی نقره یا برنز‌ها قرار نگیرد متوجه خواهد شد که حتما مدال طلا به آن گروه تعلق می‌گیرد، ایران در این مسابقات دیپلمی دریافت نکرده و حداقل جوایز از برنز شروع شده است.

سپهر سلامت گفت:علاقه زیادی به نجوم دارم و این مسئله باعث توجه به کنجکاوی در فرد می‌شود، علم فیزیک و نجوم می‌تواند کهکشان و سیاه چاله‌ها را که در گذشته نمی‌دانستیم وجود دارند با نتایج رصدی به وجود آن پی برده ایم، این فعالیت و رسیدن به راز و رمز‌های کیهان کاری جذابی است.

مهدی استادمحمدی گفت: دغدغه هر فردی برای آینده ترکیبی از ادامه تحصیل، اشتغال، درآمد مناسب است به شخصه علاقه دارم در دانشگاه خوبی تحصیل را ادامه دهم و آن به پایان برسانم و در راستای آن در محیط مرتبط مشغول به کار شوم.

میر یوسفی در خصوص زیر ساخت و تولید اشتغال برای افراد فعال در حوزه اختر فیزیک و نجوم گفت: مرکز ملی تحقیقات در کشور وجود دارد که شرط اشتغال در این مرکز تحصیل تا مقطع دکتری است تعداد شغل علوم پایه و محض در کشور خیلی زیاد نیست، این وضعیت در سایر کشور‌ها با توجه به اطلاعاتی که دارم افراد باعنوان استاد دانشگاه همزمان به تحقیقات خود ادامه می‌دهند و یا دانشجو برای استاد دانشگاه به صورت پروژه‌ای کار می‌کند، گروه دیگر در شرکت‌های خصوصی فعالیت تحقیقی خود را انجام می‌دهند.

استاد محمدی دیگر دانش آموز المپیادی هم گفت: تقریبا در بعضی از رشته‌ها در ایران همانند مهندسی امکان اشتغال به شغل مناسب وجود دارد، به تازگی وضعیت رشته هایی، چون مهندسی کامپیوتر و برق مطلوب شده است و به آن بها داده می‌شود به همین اکثر مدال آوران به این دو رشته روی می‌آورند و از طرفی به علوم محض و پایه توجه مناسبی در کشورمان نمی‌شود.

او می‌گوید: قاعدتا یکی از ضعف‌ها این موضوع است و اگر فردی قصد اشتغال در این حوزه را داشته باشد در کشور ایران درآمدی از این راه نمی‌تواند کسب کند، در سایر کشور‌ها می‌توان در کنار عنوان استاد دانشگاه می‌توان در دانشگاه کار کرد و درآمدی از دانشگاه دریافت کرد.

سلامت، دانش آموز المپیادی کشور گفت: در اختر فیزیک و سایر علوم پایه نیاز به استفاده از تجهیزات مورد نیاز وجود دارد، طبیعتا در هر کشوری که دارای تجهیزات پیشرفته است فرد بتواند به آن جا برای تحقیقات، کار، تبادل اطلاعات و رجوع کند گروه به راحتی می‌تواند پروژه و کار تحقیقاتی خود را جلو ببرند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار