اتصال ۲۰ هزار مهد کودک به وزارت آموزش و پرورش

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: بودجه‌های پراکنده در سازمان‌های مختلف باید در سازمان ملی تعليم و تربيت كودک متمركز شود.

مجتبی همتی‌فر گفت: اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک جامعیت زیادی دارد و از نظر جامعیت، تغییرات کودکی را از بدو تولد دیده و همه مراکز مهدکودک‌ها و پیش دبستان‌ها را مدنظر قرار داده است.

او ادامه داد: ۱۱شهریور ۱۳۹۹ مقام معظم رهبری در جمع مسئولان آموزش و پرورش درباره اهمیت دوران کودکی و لزوم ساماندهی مهدکودک‌ها نکات ارزنده‌ای بیان نمودند. پس از این بیانات، در ۲۵ آذر ۱۳۹۹ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌منظور ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوره کودکی، تصویب کرد که تمامی امور مربوط به مهد‌های کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان اعم از صدور مجوز، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت، تقویت استاندارد‌ها و ارزیابی به وزارت آموزش و پرورش محول شود و نهادی وابسته به وزارت آموزش و پرورش برای عهده‌دار شدن یکپارچه امور مرتبط با تعلیم و تربیت کودک تشکیل شود.

همتی‌فر در خصوص فلسفه تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت:چالشی مزمنی در کشور داشتیم که مسئله تعلیم و تربیت کودک بین تداخل کاری دستگاه‌ها رها شده بود، آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در بخش‌هایی هم‌پوشانی و در بخش‌هایی تداخل داشتند، این امر باعث شده بود که موضوع تعلیم و تربیت به درستی دنبال نشود تا اینکه در ۱۱ شهریور ماه ۹۹ مقام معظم رهبری در سخنرانی که در جمع مسئولان آموزش و پرورش داشتند به این مسئله اشاره داشتند که مهدکودک‌ها رها هستند و آنطور که باید ساماندهی نشده و لازم است رویکرد و نگاه تربیتی نسبت به مهدکودک‌ها ساماندهی شود تا به جایگاه مورد نظر به دست آید. 

او گفت: همه آنچه که در سه سال اول تولد کودک به والدین مربوط می‌شود نیز پیش بینی شده تا والدین آموزش‌های لازم را ببینند و توانمند شوند، بر این اساس همه موارد مربوط به زیست بوم کودک مورد توجه قرار گرفته، در این زمینه همه ملزوماتی که کودک به عنوان مصرف کننده به آن‌ها توجه می‌کند مدنظر است که این امر یکی از ویژگی‌های قابل تامل اساسنامه است.

همتی‌فر ضمن اشاره به نقش و انتظارات از دستگاه‌ها درباره این مصوبه گفت: سازمان ملی کودک رویکرد تنظیم گرانه و حاکمیتی دارد و در عین اینکه در دل وزارت آموزش و پرورش به عنوان سازمان مستقل پیش بینی شده، اما مجموعه وظایفش فراتر از وزارت آموزش و پرورش است و در سطحی بالاتر از آن و در سطح ملی دنبال می‌شود؛ چراکه در عنوان آن سازمان ملی قید شده است.

او افزود: برخی اختلافات ناشی از نقش و نسبت سازمان با سایر نهاد‌ها از ابتدای تصویب اساسنامه وجود داشته که البته کوتاهی‌ها از سوی برخی نهاد‌ها مانند سازمان بهزیستی کشور اتفاق افتاده است. بر اساس مصوبه باید تا زمان استقرار سازمان و مراکزی که تاکنون خدمت رسانی می‌کردند، کارشان را ادامه می‌دادند، بدون اینکه مجوز جدید صادر شود، به محض اینکه اساسنامه ابلاغ شد سازمان بهزیستی مسئولیت خودش را تفویض کرد و آن قسمت را نپذیرفت و این امر سبب شد سازمانی که هنوز شکل نگرفته درگیر یک مسئله تصدی گرایانه و اجرایی شود و مسایل مهدکودک‌ها نظیر نیروی انسانی و مشکلات معیشتی مهد‌ها و استاندارد‌ها و فضا‌ها مورد بحث و مناقشه قرار گیرد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت : بخشی از ۱۷ ماهی که از ابلاغ مصوبه اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک می‌گذرد در دوره کرونا بوده و بخش مهمی از مهد‌ها تعطیل بودند. انتقال مهد‌ها به آموزش و پرورش و اصلاح ساختار‌ها گام بزرگی بود که در این ایام برداشته شد، حدود ۲۰ هزار مهدکودک داریم که به آموزش و پرورش متصل شدند. توانستیم بخش مهمی از این مهدکودک‌ها را برای خدمت رسانی به کودکانی که والدین شاغل دارند به کار گیریم. تدوین آیین نامه‌ها و شهریه‌ها و ضوابط بخش دیگری از اقدامات انجام شده در این دوران است.

 همتی فر ادامه داد: تعلیم و تربیت کودک اگر جدی گرفته شود پایه و اساس پیشرفت و نظام تعلیم و تربیت است اگر دغدغه تحول و عدالت آموزشی داریم مسیرش از دوران کودکی می‌گذرد. امیدواریم بتوانیم با مشارکت نهاد‌ها خدمات با کیفیت تری را به مردم ارایه دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار