یک تهیه کننده گفت: موضوعیت برنامه خارج از محدوده آشنایی با تله‌ها و طرحواره‌های زندگی و مخاطبین آن، گروه کودک و نوجوان به بالا است.

فرشید درخشان، تهیه کننده برنامه خارج از محدوده با اشاره به سابقه بیش از ۲۵ سال فعالیت خود  در حوزه تهیه محتوا، ویدیو، برنامه سازی، تبلیغات و رسانه و فعالیت‌های مربوط به نوجوان و بزرگسالان گفت: موضوعیت برنامه خارج از محدوده آشنایی با تله‌ها یا طرحواره‌های زندگی و مخاطبین آن، گروه کودک و نوجوان به بالا است، این برنامه همچون نمونه‌های سریال‌های موفق مشابه خود، از قبیل «سسمی استریت و ماپت شو»، گروه مخاطب آزاد دارد و گروه آموزشی آن‌ها به بزرگسالان و والدین هم می‌رسد.

گستردگی مخاطب خارج از محدوده

به گفته درخشان، مخاطب ما در این برنامه گروه سنی کودک و نوجوان به بالا است به دلیل اینکه این طرحواره‌ها در خانواده شکل می‌گیرند بنابراین اگر این برنامه همه گیر شود توجه خانواده‌ها بیشتر به تله‌هایی  جلب می‌شود که خود دارند و این تله‌ها را به فرزندان خود انتقال داده اند.

شناسایی طرحواره ها در قالب طنز

او می‌گوید: هدف از ساختن این برنامه آموزش و شناسایی طرحواره‌ها در قالب طنز روایی با استفاده از تیم کامل روان شناسی بوده است، به کار گیری از تیم روان شناسان به صورت مشاوره نبوده و تیم روان شناسی از ابتدای کار در جریان داستان بوده اند و هر کدام از کاراکتر‌های برنامه درگیر یکی از طرحواره‌ها هستند بنابراین ما مجبور بودیم که در خارج از محدوده دارای حداقل ده کاراکترباشیم.

نزدیکی شخصیت کاراکترهای عروسکی با طرحواره ها

درخشان گفت: برای هر طرحواره یکی از کاراکتر‌ها را طراحی کردیم، زمان زیادی صرف طراحی شخصیتشان شد تا  نزدیکی با طرحواره خود داشته باشند، همچنین تیم روان شناسی و نویسندگی نیز ناظر بر کار ما بوده اند.  

یان تبعات طرحواره ها در برنامه «خارج از محدوده»

شکل گیری طرحواره ها در ناخودآگاه

تهیه کننده برنامه خارج از محدوده گفت: هدف از ساخت این برنامه، آموزش و تا حدودی اشاره و معرفی مراجع برای آموزش بیشتر، ترمیم طرحواره‌ها و رهایی از طرحواره‌هایی که افراد به نوعی درگیر آن هستند است، هر کدام از این تله‌ها می‌توانند یک عمر انسان را در تله خودشان نگهدارند و بار‌ها باعث شوند که یک اشتباه در طول زندگی تکرار شود، به دلیلی که ساختار مغز در سن زیر ۷ سال شکل می‌گیرد و بعضی از این طرحواره‌ها حتی در ناخوداگاه شکل می‌گیرند.   

آموزش جذاب و شیرین در قالب روایی

او می‌گوید: این برنامه از ابتدا یک هدف و رسالت آموزشی داشته است، بسیاری از افراد جامعه هر کدام حداقل از یک طرحواره رنج می‌برند گروه خارج از محدوده علاقه دارد این برنامه همان اندازه که در برنامه گفت‌وگو محور سایر شبکه‌ها به کار می‌رود به صورت یک آموزش جذاب و شیرین در قالب روایی و یک بستر غیر آمرانه بتواند مخاطب را جذب کند و در مرحله بعد به او پیغام را به صورت نامحسوس را برساند و تله‌ای که سال‌ها با فرد همراه است به او در قالب یک کاراکتر دیگر نشان دهد.

خارج از محدوده منطبق بر سرگرم آموزی است

به گفته درخشان، اهداف آموزشی از جمله  هدف‌هایی است که این برنامه از ابتدای فعالیت خود دنبال کرده در راستای شبکه آموزش طراحی شده است، همچنین این برنامه منطبق بر سرگرم آموزی محور جدید شبکه آموزش است.  

وجود کاراکترهای خارج از محدوده در جامعه

به گفته درخشان، برنامه خارج از محدوده بسیار سرگرم کننده و مفرح و متن‌های نوشته شده در قالب موقعیت‌های طنز و کارکتر‌هایی که مشابه آن در جامعه وجود دارد است و این کاراکتر‌ها بسیار برای مردم از خردسال تا بزرگسال قابل لمس هستند.  

خارج از محدوده ظرفیت گسترش برای ساخت را دارد

این تهیه کننده و کارگردان  گفت: خارج از محدوده به نوعی طراحی شده که قابل گسترش در طول و عرض باشد، طول به این معنا که در چندین قسمت این برنامه بتواند ساخته شود، در عرض به صورت چنل B و در برنامه‌های گفتگو محوری که در ارتباط با این برنامه می‌تواند ساخته شود طراحی شده است.

یان تبعات طرحواره ها در برنامه «خارج از محدوده»

۲۶ قسمت از خارج از محدوده تایید شده است

درخشان گفت: حدود ۱۲ کارکتر اصلی عروسکی وجود دارند که هر کدام از این عروسک‌ها جدا و به عنوان عضوی از این تیم می‌توانند یک سریال بلند چند سیزنی را رقم بزنند گفتنی ست این سریال ظرفیت ساخت ۵۲ قسمت و بیشتر را دارد که ۲۶ قسمت آن تایید شده است، همچنین علاوه بر آن در برنامه‌های دیگر به عنوان مهمان با توجه به شناختی که از هر کاراکتر و تله‌های روانی وجود دارد در برنامه‌ها اظهار نظر کنند.

او می‌گوید: هر یک از این کاراکتر‌ها ظرفیت دنیای گسترده شدن را دارند و در بحث تعامل با مخاطب به کمک صداوسیما و شبکه آموزش می‌توان تعامل مشترک در زمینه آموزش و درمان تله‌های زندگی داشت.

سازنده سریال عروسکی سین شو گفت: با توجه به سابقه علمی که در پس طراحی این کاراکتر‌ها وجود دارد می‌توانند به افراد در شناخت بهتر تله‌های خود کمک کنند و با ارجاع به مراجع علمی از جمله آثارنویسنده ای، چون jeffrey Yang با انجام تمرین‌های مربوطه به بهبود و درمان تله‌های خود کمک کنند.

نیاز جامعه شناخت تله ها است

درخشان گفت: همه‌ی افراد در انتهای دوران کودکی با تعدادی طرحواره درگیر می‌شوند، این طرحواره‌ها همانند سیستم عامل می‌ماند و راه گریزی از آن نیست، هر فردی در هر خانواده‌ای که بزرگ شده باشد به نحوی تا حدودی دچار یکی از طرحواره‌ها است، نیاز جامعه شناخت تله‌ها است و بدانند اگر دچار طرحواره عدم شایستگی هستند شاید این موضوع در ذهنشان است و دارای شایستگی‌های لازم و کافی هستند، هر کسی می‌تواند در این برنامه در آینده نزدیک یا دور با این برنامه ارتباط برقرار کند و زندگی بهتری برای خود رقم بزند.

به گفته درخشان، برقراری اعتدال برای مخاطب همواره وجود دارد تا خود را به تعادل در زمینه تله‌های زندگی برساند و از هر طرفی که دچار عدم تعادل شده آن را به تناسب برساند، خارج از محدوده تلاش می‌کند که تمامی این موارد و تبعات تله‌ها در قالبی شیرین توضیح داده شود و در مرحله بعد فرد با کمک ابزار‌های آموزشی همانند شبکه آموزش، تعامل، کتاب خواندن، انجام تمریت مختلف زندگی خود را به سمت تعادل ببرند تا در زندگی و روابط خود با دیگران موفق باشند.  

درخشان گفت: این برنامه تلفیقی از داستان بلند، داستان‌های اپیزودی کوتاه در هر آیتم است، همچنین وجود شخصیت‌های جذاب عروسکی باعث میشود که این برنامه وارد خانواده‌ها شود، جذابیت‌های طنز از ویژگی منحصر بفرد این برنامه است، همه‌ی این موارد در راستای یک سرگرم آموزی در چندین فصل از این برنامه و در دراز مدت اجرا می‌شود، بنابراین خارج از محدوده در نوع خود بی نظیر است.

یان تبعات طرحواره ها در برنامه «خارج از محدوده»

ترکیب بازیگران رئال و عروسکی در خارج از محدوده

به گفته درخشان، تیم نویسندگی، اجرایی، روان شناسی این برنامه هر سه بسیار قوی و دارای سوابق حرفه های درجه یک هستند، از دیگر مزیت‌های رقابتی این برنامه ترکیب  بازیگران رئال و عروسکی است بازیگران بسیار خوبی از جمله رامین ناصر نصیر برای این کار دعوت شده اند.

خارج از محدوده همگام با سیاست گذاری جدید شبکه آموزش

درخشان گفت: انشاالله این برنامه در آینده مهمان‌هایی متناسب برنامه و داستان خواهد داشت، همچنین در راستای سیاست گذاری جدید شبکه آموزش در تلاش  هستیم تا برنامه‌ای گفتگو محور و مرتبط در کنار این برنامه ساخته شود.

او می‌گوید: برنامه خارج از محدوده، سریال الف نمایشی است، در کنار این سریال برنامه‌هایی وجود دارد که به بررسی این برنامه خواهد پرداخت، زیرا این برنامه ظرفیت بالایی برای فعالیت و دعوت از استادان این حوزه برای بیان نظرات را دارد.

دارا بودن جذاب های لازم در کاراکترهای خارج از محدوده 

درخشان گفت: در برنامه سازی جز به جز کاراکتر‌هایی که ساخته می‌شود باید جذابیت ظاهری، زبان طنز و شیرین، سادگی‌های لازم را داشته باشد در خارج از محدوده جنگل و حیوانات مختلفی که داریم از سادگی و جذابیت لازم برخودار هستند و با آنچه که در جامعه دیده می‌شود تناسب دارند در دل جامعه و مردم به مرور جای می‌گیرند و به جایگاه می‌رسند، در این مرحله است که کارشناسان می‌توانند در این خصوص صحبت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی حوری
۰۰:۳۰ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
با توجه با سابقه و دانش جناب درخشان مطمئنا می توان امیدوار بود که برنامه ای جذاب و آموزنده خواهد بود.
آرزوی موفقیت برای ایشان و دیگر عوامل تولید
آخرین اخبار