به همت یک کارآفرین افغانستانی، ضایعات لاستیک کارخانه‌های تولید تایر بازیافت و به ماده اولیه کارخانجات تولید قطعات لاستیکی تبدیل می‌شود.

شاید شما هم صحنه‌های نازیبایی از تجمع لاستیک‌های فرسوده را دیده باشید، ضایعاتی که از دید بسیاری از ما زباله و بی ارزش به نظر می‌رسند در حالی که می‌شود از همین زباله‌های سیاه، ارزش افزوده خلق کرد.

سالانه میلیون‌ها حلقه تایر در کشور مصرف می‌شود و پس از فرسوده شدن دور انداخته شده و محیط زیستمان را آلوده می‌کنند.

اما حالا یک کارآفرین افغانستانی آستین همت را بالا زده و با بازیافت ضایعات تایر توانسته علاوه بر جلوگیری از ایجاد آلودگی محیطی، دستی در تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعات لاستیکی نیز داشته باشد.

قطعات لاستیک

قریشی سرمایه گذار و کارآفرین افغان درباره کارش برایمان می‌گوید: ۷ سالی می‌شود که در زمینه تبدیل ضایعات لاستیک کارخانه‌های تایر کرمان، بیرجند و اردبیل به ماده اولیه کارخانه‌های تولید قطعات لاستیکی فعالیت می‌کنم.

او می‌گوید: در کارگاه، لاستیک‌های خام کارخانه را با دستگاه خرد می‌کنم؛ این خرده لاستیک‌ها به شهر‌های دیگر فرستاده و از آن نوار نقاله، لاستیک تو پر فرغون، انواع بوش ها، انواع ضربه گیر و قطعات دیگر لاستیکی تولید می‌شود.

قریشی می‌گوید: این مواد اولیه برای کارخانجات شهر‌های اصفهان، ساوه، تهران، رباط کریم و مشهد فرستاده می‌شود.

این کارآفرین افغانستانی بیان می‌کند: هم اکنون روزانه یک تُن ماده اولیه قطعات لاستیکی را تولید می‌کنیم؛ در صورتی که خط تولید را همین جا راه بیندازیم و دستگاه‌های بیشتر و به روزتری بیاوریم، تولیدمان ۵ برابر می‌شود.

کارافرین افغانستانی

دوستی و برادری چاشنی کار

کرمانی نژاد از نیرو‌های فعال در این مجموعه به ما می‌گوید: ۴ سالی می‌شود که در این کارگاه مشغول به کار شده ام و نان حلال بر سر سفره خانواده ام می‌برم.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: ۲۰ کارگر ایرانی و افغانستانی هستیم که در کنار هم و برادروار کار می‌کنیم و از باهم بودن و دوستی راضی هستیم.

یکی از کارگران افغانستانی این کارگاه تولیدی نیز می‌گوید: چندین سال است که در خراسان جنوبی و کنار این مردم زندگی می‌کنم و آنها هم ما را به چشم یک هم استانی و هم وطن می‌بینند.

پای صادراتمان لنگ می‌زند

آقای قریشی کارآفرین افغانستانی که ایده‌های بزرگی برای رونق کسب و کار در سر دارد، می‌گوید: در صورت حمایت دولت می‌توانم خط تولید قطعات لاستیکی را در خراسان جنوبی فعال و از لاستیک‌هایی که دور ریخته شده اند خلق ارزش کنم.

او افزود: ۸ ماهی می‌شود برای ثبت شرکت اقدام کرده، اما به در بسته خورده ام؛ صدور مجوز شرکت در استان‌های دیگر ظرف ۱۰ روز انجام می‌شود، اما در خراسان جنوبی این کار با کندی انجام می‌شود.

خط تولید قطعات لاستیکی

این کارآفرین افغانستانی بیان کرد: هم اکنون نمی‌توانم مواد اولیه تولیدی ام را به خارج از کشور صادر کنم و مجبورم آن را به کارخانه‌ای در بجنورد فرستاده تا آنها مواد اولیه را به عراق، افغانستان و پاکستان صادر کنند.

قریشی ادامه داد: این در حالی است که می‌توانم از ظرفیت نیروی کار پاکستانی (استادکار) برای تولیدات جدید استفاده و بعد از یادگیری و خلق محصول، تولیداتمان را به صورت مستقیم از استان روانه بازار کشور‌های همسایه کنیم.

سرمایه گذاری خارجی، برگ برنده اقتصاد استان

جذب سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی، فرصتی طلایی برای شکوفایی اقتصاد و اشتغال این خطه کویری و مکمل سرمایه‌گذاری داخلی است.

آقای قریشی کارآفرین و سرمایه گذار افغانستانی توانسته در کنار تولید، فرصتی برای اشتغال جوانان بومی فراهم کند.

کارآفرینی

او در صورت حمایت می‌تواند اولین خط تولید قطعات لاستیکی را در خراسان جنوبی ایجاد و علاوه بر اشتغالزایی برای ۵۰ کارگر بومی دیگر، تولیداتش را به کشور‌های همسایه صادر کند.

حال می‌بایست علاوه بر شناسایی ظرفیت‌های سرمایه گذاری در استان، عزمی جدی برای رفع موانع پیش پای سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی در خراسان جنوبی شود.

گزارش از فاطمه آریان پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۳۰ شهريور ۱۴۰۱
بابا اینا که عددی نیستن افغانی هایی میشناسم که تو کار ضایعات ترلیاردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۳۰ شهريور ۱۴۰۱
سلام ببخشید شماره این کار آفرین دارید میتونم داشته باشم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۳۰ شهريور ۱۴۰۱
چه مخی داشته اقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
هرکس کار کند پول دارد هر جا که باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
خدا بهمان رحم کند صدها برابر گشته بد تر وبیشتر از پراید وسایپا ..
حدود ۳ ماه قبل لاستیک بارز خریدم دوروز قبل در خیابان درشهر لاستیک از وسط به دو نیم شد و ترکید این چه لاستیکی است که یک سال چه عرض کنم سه ماه کار کرد جواب خسارت را شرکت می دهد اگر خارج از شهر بودم حالا ان دنیا بودم لعنت
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۱۵:۴۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
از پنجاه سال قبل تو ایران از لاستیک فرسوده تخت کفشهای دست دوز درست میکردند خود منهم داشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
دمش گرم دستش درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
افغانی هر جا بره ز رنگه وکارمیکنه فقط افغانستان رو دوست ندارن. باید اسم این کشور عوض بشه وبشه کشور گلستان تا بلکه این افغانها برند کشورشون وکارکنندوسربار کشورهای دیگه نباشند