در شرایطی که درد فرونشست به جان نصف جهان افتاده، کارشناسان معتقدند تنها راه درمان اجرای بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود است.

آسمان گرفته، اما نمی‌بارد؛ ما هم بی رویه مصرف کرده ایم. تصورمان این بود که تمام نمی‌شود، کم نمی‌شود، قطع نمی‌شود. فکر می‌کردیم آب همیشه هست، باران همیشه می‌بارد و ما سیراب خواهیم بود. اما شد آنچه نباید می‌شد. آبخوان‌ها تخریب شده اند. زمین خشک است و ترک بر می‌دارد. برخی مناطق دهان باز کرده و پدیده‌ای را به چشم می‌بینیم که پیش از این فقط شاید نامش را شنیده بودیم: «فرونشست زمین»

فرونشست زمین در اصفهان از دشت‌ها آغاز و زبانه‌های تخریب‌گرش حالا به شهر هم کشیده شده. طبق مطالعات زمین شناسی، نرخ فرونشست در شهر اصفهان هرسال بین ۱۹ تا ۲۰ سانتی‌متر است.

فرونشست را زلزله خاموش می‌خوانند، اما در اصفهان دست کم صدای این زلزله، رعب آور است و دیدن آثارش هراسناک.

مردم اصفهان یک بار با چشمان خود رفتن زاینده رودشان را دیده اند. حال دیگر تاب بلعیده شدن شهرشان را ندارند. بله بلعیدن، مانند «اسنیک یو» یا همان مار بازی گوشی‌های قدیمی نوکیا که می‌بلعید و بزرگتر می‌شد. بگذریم...

در سفر استانی رئیس جمهور  به اصفهان بررسی وضع فرونشست از اصلی‌ترین دغدغه‌ها بود.

داد مردم اصفهان از فرونشست بلند است

حجت‌الاسلام رئیسی در نشست خبری پایان سفرش به اصفهان در جمع خبرنگاران گفته بود: یکی از مسائل مهم استان مسئله زاینده‌رود ، آب و خشک شدن تالاب است و چون برای مردم در اولویت است، طبیعتاً برای ما هم در اولویت قرار دارد؛ به همین دلیل اولین اقدام من در سفر به استان، سفر به شرق اصفهان بود؛ در یک روستا هم حضور پیدا کردم و مطالب مردم را شنیدم.

فرونشست در اصفهان

او در ادامه به موضوع فرونشست پرداخته بود، کاری که من امروز در شورای اداری خواستم روی آن کار شود، بحث فرونشست زمین در اصفهان است که باید حتما کارگروه تشکیل و علل این اتفاق مشخص شود، بنابراین دستور دادم تا یک کارگروه سریعا تشکیل شود و نتایج را به مردم گزارش دهد.

این دستور رئیس جمهور سبب شد هیئتی از کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و نقشه‌برداری کشور، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح، شرکت منابع آب ایران و ... به اصفهان سفر و از نزدیک زخم‌های فرونشست را مشاهده و بررسی کنند و البته برای درمان آن راهکاری بیندیشند.

پس از سه روز بازدید جلسه هم اندیشی مسئولان استانی و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و سایر اعضا برگزار شد.

مهار کردن فرونشست اصفهان، وظیفه‌ای ملی است

در این نشست محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اکنون که مشکلات خشکسالی و فرونشست در اصفهان را با چشمان خود مشاهده کردیم، در برابر آنچه دیدیم مسئولیت داریم، چون خطر خشکسالی و به تبع آن فرونشست در این استان جدی است.

او با اشاره به اهمیت کنترل روند فرونشست در استان اصفهان بیان کرد: در برخی از مناطق کشور نیز مشکل خشکسالی و فرونشست وجود دارد، اما در اصفهان به دلیل جایگاه راهبردی این استان در سطح ملی و تاریخ با ارزش آن، نیاز است نگاهی جامع و عملیاتی با رویکرد رفع مشکلات داشته باشیم.

فرونشست دردیوار

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: به هر شیوه‌ای که امکان پذیر باشد باید آب را به این استان وارد کنیم و این مهم یک وظیفه ملی است.

برای نجات اصفهان، تعلل جایز نیست

نامی اظهار کرد: ابتدا تاکید ما بر اجرای طرح جامع انتقال آب به استان است که رئیس جمهوری بر آن تأکید کردند و باید به مرحله اجرا برسد، اما در کنار این طرح موظف هستیم راهکار‌های دیگر را هم بررسی کنیم.

او افزود: طرح‌های فوری برای جمع آوری روان آب ها، ساحل بندی رودخانه‌ها و انتقال آب از دریا از مهمترین طرح‌ها است که باید در استان اصفهان اجرا شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هشدار داد: اگر زودتر فکری برای رفع مشکلات ناشی از خشکسالی در استان اصفهان نکنیم با اتفاقات ناگوار ملی مواجه خواهیم شد.

نامی با اشاره به اینکه بایستی استان اصفهان سهمی از اعتبارات ملی برای آوردن آب داشته باشد، گفت: هدف ملی، انتقال آب به استان اصفهان است و اگر تعلل کنیم شاهد تخریب بیشتری در آبخوان‌ها خواهیم بود.

او تاکید کرد: باید با تخصیص بودجه، قوات استان اصفهان را لایروبی، مرمت و احیا کرد.

همه می‌دانند؛ درد‌های بی شمار و زخم‌های کاری اصفهان، فقط یک درمان دارد آن هم بازگشت زاینده رود و مدیریت منابع آبی است.

فرونشست در ساختمان

فرونشست زمین در اصفهان، روی میز هیئت دولت

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان می‌گوید: جریان نداشتن زاینده‌رود و خشکی ۹۸ درصدی تالاب بین‌المللی گاوخونی دست‌به‌ دست هم داده تا پیامد‌های کم‌آبی و خشکسالی در استان تشدید شود.

او افزود: ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت اصفهان بیابان است و حدود ۱۵ کانون فرسایش بادی در استان شناسایی شده که به دلیل فعال شدن آنها از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۵ روز هوا ناسالم بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: به دلیل خشکسالی ۱۰۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی، زیر کشت نرفته که همین اراضی تبدیل به کانون‌های نقطه‌ای گردوغبار شده است.

شیشه فروش معتقد است راه نجات اصفهان از فرونشست زمین این است که وزارت نیرو به‌صورت ویژه برای جبران کسری آب منابع زیرزمینی اقدام کند؛ طرح‌های تأمین آب استان اجرایی و نقشه احیای زاینده‌رود عملیاتی شود.

او با اشاره به نتایج سفر اوایل شهریور هیئت کشور  به اصفهان، اظهار کرد: قرار است تا یک ماه آینده بسته راهکار مشخص طبق مطالعات مرکز تحقیقات راه و شهرسازی برای مقابله با فرونشست زمین در اصفهان به هیئت دولت پیشنهاد شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین خبر داد: بسته راهکار‌های احیای زاینده‌رود هم تدوین شده است.

فرونشست در مدارس

بسته راهکار‌های احیای زاینده‌رود چیست؟

به گفته سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان بسته راهکار‌های احیای زاینده‌رود در قالب پنج محور تعریف شده و می‌تواند معضلات خشکسالی و از جمله فرونشست را در اصفهان کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری کند.

او با اشاره به اینکه استان اصفهان از ۱۳۸۲ تاکنون با مشکلات ناشی از خشکسالی دست به گریبان است، عنوان کرد: از شروع به کار دولت سیزدهم مطالعات زیادی به منظور کاهش مشکلات خشکسالی در استان شده و نتیجه آن توسط قرارگاه آب جمع بندی و در قالب ۲۶ برنامه با پنج راهکار اساسی تدوین شده است.

استاندار اصفهان در خصوص محور‌های اساسی بسته راهکار‌های احیای زاینده‌رود اظهار کرد: این برنامه‌ها شامل مسدود، محدود و مسلوب کردن برخی مصارف آب در استان، مدیریت و تغییر الگوی کشت، حذف مصارف غیرمجاز، مدیریت منابع آب و جلوگیری از استقرار واحد‌های آب بر و مدیریت پساب است.

مرتضوی با اشاره به ضرورت حمایت‌های مالی و معنوی از اجرای بسته راهکار‌های احیای زاینده‌رود گفت: حال که راهکار‌ها مشخص شده اگر پشتیبانی‌های لازم از استان به عمل آید می‌توانیم با سرعت بیشتری در راه کاهش مشکلات قدم برداریم.

او افزود: به عنوان مثال در بحث تغییر الگوی کشت مقرر شده دو قطعه زمین هر کدام با مساحت هزار هکتار در شرق و غرب استان زیر کشت گلخانه‌ای ببریم؛ این راهکار نیازمند تامین اعتبارات مناسب است.

استاندار اصفهان خبر داد: ۲۸ مرداد، طرح جامع انتقال آب به تایید و تصویب ریاست جمهوری رسید و مقرر شد در خصوص محل تامین مالی این طرح تبادل نظر شود.

مرتضوی گفت: بر این باوریم که با اجرای طرح جامع انتقال آب و با هم افزایی هر چه بیشتر در سطح ملی و پشتیبانی مناسب در استان می‌توانیم در یک برنامه سه ساله اتفاق‌های بسیار خوبی در حوضه آبریز زاینده رود رقم بزنیم.

حال نصف جهان چشم به بسته راهکار‌های احیای زاینده‌رود دارد، راهکار‌هایی که قرار است مرهمی باشد بر زخم‌های خشکسالی و فرونشست. تاکید رئیس جمهور  به اجرای این طرح‌ها به مردم این دیار نوید روز‌های بهتری را می‌دهد.

بدون شک اگر بارگذاری جدیدی بر زاینده رود نشود و راهکار‌های بسته احیای زاینده‌رود اجرا شود اصفهان این نصف جهان، دوباره جان می‌گیرد.

گزارش از سپیده صالحی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۲۳:۳۰ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
تنهاراه برای حل معظل بی آبی دراستان اصفهان واستانهای مجاور شیرین کردن آب دریاوانتقال آب شیرین شده به نواحی مرکزی کشور می باشد بسیاری ازباغات استان اصفهان خشک شده است وبسیاری دیگر درحال خشک شدن می باشد زمان زیادی برای نجات کشاورزی دراستان اصفهان باقی نمانده است
Iran (Islamic Republic of)
سعید علیزاده
۰۹:۰۷ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
بهترین راه برای حل مشکل اصفهان انتقال صنایع آب بر از اصفهان به سواحل جنوبی کشور است اصفهان استانی کویری هست جای کشاورزی و صنایع آب بر نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
دوستان شیرین کردن آب با آب شیرین کنه از لب دریا و ارسال آن از طریق لوله و پمپاژ بیشتر هزینه کمترین سود را دارد و در بلند مدت به دلیل افزایش نیاز به آب شیرین اصلا کارایی خود را از دست خواهد داد پس باید کاری انجام شود که بیشترین سود و کارایی را داشده باشد و آن انتقال آب دریای با کانال از مسیر زمین های شور و فاقد کاریی و پست و کم ارتفاع است. از جمله مزایای انتقال آب از طریق کانال بزرگ کشتی رانی به دلیل هم سطحی شدن کانال با آب دریا هرچه نیاز کشور به آب بیشتر شود به دلیل همسطحی آب کانال با آب دریا و اقیانوس آزاد با مشکلی مواجه نخواهیم شد دوم انتقال آب از طریق کانال قابلیت پرورش آبزیان متفاوت و پر سود و خیر و برکت را در کویر مرکزی ایران به ارمغان می آورد. سوم به دلیل وجود کویرهای داخل فلات مرکزی ایران و نیز آب و ایجاد دریاچه‌های مصنوعی می توان بنادری زیبا با چشم انداز کوه و دریا داشت که قابلیت توریستی شدن کویر را به ارمغان خواهد آورد. چهارم وجود آب در فلات مرکزی ایران باعث افزایش رطوبت و افزایش نزولات جوی می‌شود که قابلیت کشت در کویر را ایجاد می کند و نزولات جوی باعث شستشوی کویر و حمل نمک به طرف کانال شده و شوری سرزمین تا حدود قابل ملاحظه ای کاسته می شود و فابیلت جنگل کاری را زیبا سازی کویر را فراهم می کند و همچنین آب فراوان نیاز صنایع آب دوست را برای همیشه حل خواهد نمود و کانال قابل کشتیرانی ترانزیت کالا را سهل و کم هزینه و ارزان می کند.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۲:۰۳ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
دریاچه ارومیه تو منطقه کوهستانی و پربارش ایران هستش خشکش کردن هر وقت دریاچه ارومیه رو احیا کردن رود زاینده رود رو که تو کویر و منطقه کم بارش ایران هستش رو هم احیا میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
ماننداهواز فاضل آب شهری را روانه بستر رودخانه کنید تاهمیشه بستر رودخانه ترباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
افرایش جمعیت نیاز به غذا ،آب، که واجبات زندگی کردن است را بیشتر می کند .بنابراین از سرچشمه های زاینده رود برای آب آشامیدنی ، کشاورزی، این جمعیت رو به رشد استفاده می شود و آبی برای جا ی شدن در زاینده رود نمی ماند باید جمعیت رو کنترل کرد
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۶:۲۹ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
کل دنیا بحران آب دارن و سال به سال بحران بیشتر میشه شاید جنگ بعدی جنگ برای آب باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
آقا داخل شهر اصفهان نزدیک اتوبان فرودگاه برنج کاشته اند آن هم در منطقه ای که به طور عادی هم آب نداره حالا فرض کن دو تا تونل هم زدی و آب را از جاهای دیگه با هزینه زیاد آوردی با این بی مسئولیتی مردم و بی مدیریتی مسؤلان چه کار می کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
سلام ،

فاصله منبع آب تا زاینده رود زیاد است ،
باید مسیر را کوتاه کرد ،
مثلا با باریک کردن مسیر ،

ببینید در طبیعت ایستگاه تقویت فشار طبیعی چیست ؟
مثلا آبگیر ، باتلاق........


پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۲۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
مافیای بیابان باید دست از صنایع آب بر و توسعه دهها برابری بپرهیزد جای شهرها و شهرکها در زاگرس و البرز پر آب است و نه بیابان تا کنون سیاستهای ایران در این زمینه اشتباه بود.
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۳:۲۱ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
خدا حافظی با کشت های غرقابی و منسوخ شده سنتی و آبیاری مدرن و بروز و انتقال صنایع آب بر و کشاورزیهای و باغداری ها به سرچشمه ها و نه بیابانها و همچنین انتقال آب ازدریاها توسط دهها صنعت آب بر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
حالا هر ساختمون فرسوده ای که ریزش کنه دلیل فرونشسته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
این فرونشست از کشیدن شیره زمین و خالی کردن سفره ها توسط چاههای کشاورزی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
زاینده رود را زنده می خواهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
حالا اصفهان فقط خطر فرونشست داره پس دریاچه ارومیه چی که طوفانهای نمکی جان 20 میلیون انسان رو تهدید میکنه چه کسی میخواد هزینه این فاجعه را بپردازه
Iran (Islamic Republic of)
ع ح پ
۱۴:۴۱ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
اون درست
دریاچه ارومیه و زاینده رود هردو دست خوش بی تدبیری شدند
اما ریزگرد های تالاب گاوخونی بشدت سرطان‌زا هستند که تمام استان‌های همجوار را تحت الشعاع قرار میده.پایتخت ام اس ایران اصفهانه بخاطر همین مضرات خشکی تالاب بین المللی گاو خونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
دریاچه ی ارومیه واسه اینا مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
برخی‌ها مثل کبک سرشون رو کرده تو برف و فقط مثل طوطی حرفهای گنده میزنن. اگر فکر می‌کنید عمدیه یا سوء مدیریته یا به خاطر سد سازیه یا.....، پس این خشکسالی تو دنیا تو قلب اروپا رو چطور توجیه می‌کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
همان دریاچه ارومیه را احیا کردید بس است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
کاش بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
کشورهای حاشیه خلیج فارس آب شرب از دریا می گیرند و هیچ موقع هم با اون وضع گرما وخشکی، اظهار بی آبی نمی کنند، ولی متاسفانه کشور ما از بالا و پایین به دریا وصله وهنوز اندر خم.....همه ناشی از سوءمدیریت هست.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۴۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
حیف اصفهان
پایه مسافرتامون بود ولی نابودش کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
بیشتر سد بسازید. تا وقتی این حجم انبوه از سد سازی نبود آب باران وبرف به طور یکنواخت بر روی سطح زمین گسترده بود هم آب بود وهم مشکل فرونشست و بی آبی و پيشروی بیابان نبود حالا جان تمام جانداران با نبود تفکر عمیق در این حوزه به خطر افتاده، تمام افرادی که در این زمینه مسئول بوده‌اند مقصر اصلی هستند و باید پاسخگو باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
این فرمایشات شما نشون از عدم مطالعه دقیق شماست چون اکنون بواسطه تغییر اقلیم و گرم شدن هوا که 95 درصد آن بخاطر کارخانه ها و خودروهاست برف وجود ندارد و باران که بیشتر آن به دریا می رود بدون فرو رفتن در زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
سدها اتفاقا مقدار زیادی از روان آب ها را مهار و ذخبره می کنند عدم بارش برف به خاطر سدها نیست به خاطر سوخت های فسیلی کارخانه و خودرودها و گرمایش منازله
که سبب تغییر اقلیم شده.
حال اگر قبل از سدها در مسیر رودها با حفر گودال های عمیق و پهناور دریاچه‌ها و تالاب ها مصنوعی درست کنند هم هزینه ها نسبت به سد سازی کمتر میشه، هم ذخیره سازی بهتری صورت می گیره و هم خطر شکست سد را نداره، ولی سد سازی نیز جهت تحصیل انرژی پاک و تجدید پذیر که گرمای هوا را سبب نمی شه نیز لازم است
پس بهترین کار ترکیبی از سد و تالاب های وسیع و عمیق مصنوعی است که میزان رطوبت هوا و نزولات جوی را زیاد و دمای هوا را کاهش و احتمال بارش برف را زیاد می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
بعد ۲۰سال خشکاندن عمدی و ایجاد مشکلات حالا یادتون افتاده که ۳سال دیگه مشکل شاید حل بشه افرین بر شما مدیران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
متاسفانه رفتار و قوانینمان مانند کسی ست که عمدا می‌خواهد خودش را نابود کند، کشور هایی هستند که بسیار کم آبترند ولی با رفتار عاقلانه و عادلانه خوب زندگی میکنند، برداشت آب باید کم و متناسب با هر منطقه شود وشخصی نباشد...شرایط فعلی کشور را برای عده ای بهشت و برای عده ای جهنم کرده و هر چه شخص امکانات وتوان مصرف واسراف منابع را داشته باشد بیشتر حق دیگران را تصاحب می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
راهش این است که خدا باران و برف زیاد بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
به قو لِی ما اصفو نیا شُترو با بارش به فنا دادِس حالا دا رِد دنبا لِی چوب مِهارش میگَر دِد
سالها ناکارأمدی در تدبیر و مدیریت فقط و فقط به علت زد و بند مافیا و یک گروه خاصی صنعتی که زورشون به مردم و کشاورزا میرسید این مشکلات به وجود اومد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
اینا حرفه صنایع آب بر رو درش رو ببندید تا مهاجرین برگردن و آلودگی کم بشه و مردم نفسی بکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
تنها راه و بهترین راه ایجاد کانال انتقال آب بزرگ و قابل کشتیرانی از دریای عمان تا سمنان است که شاخه های از آن به اصفهان و یزد، کرمان، سیستان و خراسان جنوبی انتقال یابد
آخرین اخبار