معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در مخزن شماره ۵ در جنوبی‌ترین بخش تالاب هورالعظیم هیچ آبی وجود ندارد و کاملا خشک است.

سید عادل مولا گفت: در حال حاضر وضعیت آبی تالاب هورالعظیم خوب نیست و حدود ۷ هزار هکتار از وسعت این تالاب با کمبود شدید آب مواجه است.

 معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان می گوید: میزان ورود آب به هورالعظیم بسیار کم است و دمای بالا و تبخیر زیاد آب نیز موجب ایجاد این شرایط در تالاب شده است.

به گفته او میزان آبگیری تالاب هورالعظیم در هر مخزن متفاوت است، در حال حاضر مخازن ۱ و ۲، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آب دارند، اما در مخزن شماره ۵ در جنوبی‌ترین بخش تالاب هورالعظیم هیچ آبی وجود ندارد و کاملا خشک است.

این مقام مسئول گفت: در سال ۱۴۰۱ در بخش ایرانی تالاب هورالعظیم حدود ۳۵۰ هکتار دچار حریق شده، اما در بخش عراقی تالاب حدود ۲۳ هزار هکتار دچار حریق شده و آثار منفی آن به سمت ایران می‌آید.

مولا گفت: هر چند فعلا در بخش ایرانی تالاب هورالعظیم شاهد تلف شدن ماهیان نبوده‌ایم، اما قطعا اتفاقاتی رخ خواهد داد، زنگ خطر وضعیت تالاب هورالظیم به صدا درآمده و هشدار‌ها داده شده است. مکاتبات زیادی برای تامین حداقل آب تالاب و برداشت نکردن آب از بالادست با توجه به کشت‌های پاییزه پیش رو انجام شده است و باید ببینم چه اتفاقی پیش می‌آید.

 آتش‌سوزی‌ها، افزایش دمای آب، کاهش اکسیژن آب و مرگ و میر آبزیان از مشکلات کم آبی تالاب هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.