تدوین الگوی کشت سال زراعی ۱۴۰۱ در استان همدان

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان گفت: الگوی کشت سال زراعی ۱۴۰۱ برای همه شهرستان‌های استان همدان تدوین شد.

رضا بهراملو گفت: الگوی کشت سال زراعی ۱۴۰۱ برای همه شهرستان‌های استان تدوین شده است و کشاورزان باید طبق این الگو محصولات خود را کشت کنند.

به گفته او بر اساس الگوی کشت سال ۱۴۰۱ سطح زیرکشت هندوانه در استان همدان صفر می‌شود و کشت دوم در سطح شهر همدان ممنوع است.

 رئیس جهاد کشاورزی استان همدان کشت محصولات زراعی را با هدف افزایش بهره‌وری از منابع طبیعی (آب و خاک) استان اولویت برنامه‌های کاری این سازمان دانست و افزود: طبقه بندی محصولات زراعی استان به محصولات راهبردی و منطقه‌ای و همچنین رعایت الگوی کشت در شرایط خشکسالی است.

بهراملو گفت: اجرای این اولویت‌ها در استان، افزایش درآمد برای کشاورزان و تولید کنندگان و در نهایت حفظ منابع و عوامل تولید و همچنین رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

او گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی از ۳.۷ میلیون تن در سال ۱۳۸۳ به بیش از ۴.۸ میلیون تن در سال جاری افزایش یافته و این در حالی است که سطح زیر کشت محصولات افزایش نداشته است.

 رئیس جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بدون تردید بخش کشاورزی مهمترین بخش تولیدی و اقتصادی استان است که ضمن تامین غذای موردنیاز جامعه درصد بالایی از سهم اشتغال، سرمایه گذاری و تولید استان را در اختیار دارد.

بهراملو گفت: با توجه به اینکه این بخش همواره تحت تاثیر عوامل مختلف طبیعی و اجتماعی دستخوش چالش بوده بنابراین حفظ، توسعه و پایداری تولید و اشتغال در این حوزه نیازمند مدیریتی فراگیر و دانش محور است.

او گفت: خرد بودن اراضی، پراکندگی واحد‌های بهره بردار، بالا بودن متوسط سن و پایین بودن سطح سواد بهره برداران و محدودیت منابع آبی از موانع و مشکلات عمده بخش کشاورزی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: این استان با مساحت یک میلیون و ۹۴۹ هزار هکتار، دارای ۳۹ تا ۴۰ درصد کاربری بخش کشاورزی است و در بخش زراعی سه میلیون و ۵۵۱ هزار تن محصول تولید می‌کند.

بهراملو گفت: مجموع کل تولیدات سالانه محصولات زراعی، باغی و دامی استان همدان چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که در بخش باغی ۷۳۶ هزار تن و در بخش دام ۴۷۰ هزار تن محصول تولید می‌شود.

او با بیان اینکه ۸۷ درصد تولیدات بخش کشاورزی وابسته به آب است ادامه داد: در این استان کمتر از یک سوم اراضی کشاورزی، آبی است.

 رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه مصرف آب کشاورزی در استان ۲۵ درصد باید کاهش یابد خاطر نشان کرد: در تولید محصولات استراتژیک بر اساس اسناد بالا دستی باید در تولید گندم، جو، سیب زمینی، چغندرقند و حبوبات خودکفا شویم.

بهراملو گفت: تا پایان سال ۱۴۰۴ تولیدات محصولات کشاورزی استان باید به پنج و نیم میلیون تن افزایش یابد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار