مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین از پیشرفت ۱۶ درصدی واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: این طرح تا ۲ سال آینده به بهره برداری کامل می‌رسد.

هاشمی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت:۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن که از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده است، ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت پرداخت مبلغ از سوی متقاضیان، ظرف ۲۴ ماه مسکن به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

هاشمی افزود: سهم استان قزوین در نهضت ملی مسکن، ساخت ۶۱ هزار و ۹۰۴ واحد در مدت زمان ۴ سال است.

به گفته وی، شعار ساخت ۴ میلیون مسکن دولت سیزدهم، شامل یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ساخت و ساز بخش خصوصی، مسکن روستایی، خود مالک، بافت فرسوده و مسکن‌هایی که راه و شهرسازی می‌سازد می‌شود.

هاشمی اضافه کرد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته در استان، هر چقدر که نیاز باشد، بر اساس نیاز مردم، مسکن در کشور و استان ساخته می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ساخت مسکن در ۷ شهر آغاز شده است و در برخی از شهر‌ها به دلیل نداشتن اراضی ملی، یا وجود اراضی کشاورزی درجه یک و دو که ساخت و ساز در آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: ۸۵ درصد جمعیت استان در شعاع ۱۵ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد و بر همین اساس ساخت نهضت ملی مسکن در شهر‌های تاکستان، بوئین زهرا، اقبالیه و آبیک و مهرگان در حال انجام است و بیشترین میزان مسکن در حال ساخت به شهر مهرگان مربوط می‌شود.

وی افزود: ۱۰۴ هزار و ۹۴۴ نفر تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند و در حال حاضر امکان ثبت نام وجود دارد و حدود ۷۰ هزار نفر به دلیل قرمز بودن فرم ج، شرایط اولیه تخصیص مسکن را نداشتند.

هاشمی بیان کرد: تا به الان زمین برای ساخت ۲۳ هزار واحد مسکونی تأمین شده و فقط ۱۴ هزار و ۴۱۸ نفر سهم اولیه ساخت مسکن که بیش از ۴۰ میلیون تومان می‌شود را واریز کرده اند.

وی افزود: در شال، دانسفهان، آوج، آبگرم، تاکستان و آبیک هم زمین برای ساخت مسکن تأمین شده است و قرارداد جدید هم منعقد خواهد شد و منتظر پرداخت آورده اولیه از سوی مردم هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تأکید کرد: بیش از یک ماه است که سایت برای ثبت نام متقاضیان باز شده است و پس از پالایش متقاضیان و احراز شرایط دریافت مسکن از سوی آنها، می‌توانند مبلغ اولیه را واریز کنند.

وی افزود: ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن که از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده است، ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت پرداخت مبلغ از سوی متقاضیان، ظرف ۲۴ ماه مسکن به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

هاشمی گفت: به غیر از ۲ بانک، هیچ بانکی در طرح نهضت ملی مسکن کمک نمی‌کند و حتی خود مالکان هم از دریافت نکردن تسهیلات ساخت مسکن ناراضی هستند و بیشترین سهم طرح نهضت ملی مسکن، بر عهده بانک مسکن قرار داد.

وی افزود: قانونگذار برای بانک‌هایی که در طرح نهضت ملی مسکن تسهیلات پرداخت نمی‌کنند، جریمه مالی در نظر گرفته است و ما در این زمینه، از احقاق حقوق مردم کوتاه نمی‌آییم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: ۱۹ زمین مازاد از طرف معاونت امور عمرانی استانداری شناسایی شده که از این زمین‌ها در طرح نهضت ملی مسکن، استفاده می‌شود.

وی افزود: در انتخاب پیمانکاران طرح نهضت ملی مسکن، به شدت سختگیری کردیم و تمام تلاش خود را صرف می‌کنیم تا ظرف ۲ سال واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان تحویل داده شود و اگر پیمانکاران کوتاهی کنند، نسبت به پایان قرارداد آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

هاشمی تصریح کرد: برای کاهش فشار بر روی متقاضیان، تلاش می‌کنیم که از وام بانک مسکن استفاده کنیم و برای کاهش آورده مردم، با تلاش وزارت خانه، مبلغ وام هم افزایش پیدا می‌کند، اما هر چقدر آورده مردم زودتر پرداخت شود، واحد‌های مسکونی زودتر تحویل متقاضیان می‌شود و حتی می‌توانیم از طرح‌های نوین و صنعتی ساز، برای ساخت مسکن استفاده کنیم.

وی افزود: مبلغ تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهر مهرگان ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌های استان ۳۰۰ میلیون تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: در حال حاضر روش جدید ساخت مسکن در شهر مهرگان به همت قرارگاه خاتم الانبیاء به صورت قطعات پیش ساخته، در حال انجام است و روزانه یک واحد مسکونی ساخته می‌شود و با این روش، روزانه تا ۱۴ واحد مسکونی با کیفیت، در شهر مهرگان ساخته می‌شود و تا ۱۰ روز آینده، از برخی از این واحد‌ها رونمایی می‌شود.

وی افزود: هیچ راهی برای ورود دلالان به طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد و سند واحد‌های مسکونی به نام متقاضیان صادر می‌شود و اگر در این بین خلأ قانونی وجود داشته باشد، برطرف می‌کنیم تا مسکن به نیازمند واقعی اش برسد.

هاشمی تأکید کرد: استان قزوین در جایگاه یکم تا پنجم طرح ملی نهضت مسکن قرار دارد و مجموعه‌ای از افراد و ادارات برای کسب این رتبه تلاش می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح‌های نهضت ملی مسکن، خیلی از شهر‌ها دور نیستند، در نتیجه با همراهی دستگاه‌های متولی، زیرساخت‌های آب، برق، گاز و تلفن به این واحد‌ها اختصاص می‌یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: برای تامین هزینه زیرساخت واحد‌های مسکن نهضت ملی، زمین‌های مازاد دولتی به فروش می‌رسند و از همه دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم که در این زمینه ما را همراهی کنند.

وی افزود: تا یک سال آینده آب سد طالقان به مهرگان خواهد رسید و قطعاً واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی، از آب شرب سد طالقان بهره‌مند خواهند شد.

هاشمی اضافه کرد: هزار و ۵۰۰ مددجوی تحت پوشش کمیته امداد برای تخصیص واحد مسکونی طرح نهضت ملی شناسایی شده اند و از فاز دوم، متقاضیان تحت پوشش می‌توانند ۴۰ میلیون تومان آورده شان را پرداخت کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین افزود: کارکنان دستگاه‌های دولتی و واجدان شرایط می‌توانند در سایت طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند و دستگاه‌هایی که زمین مازاد داشته باشند می‌توانند برای ساخت واحد مسکونی به کارکنانشان اختصاص دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار