ابوذر یاسری، پژوهشگر اندیشه سیاسی اسلام و دبیر انجمن علمی بیانیه گام دوم در برنامه «انعکاس» رادیو گفتگو گفت: در این چند سال اخیر مدل درگیری استعماری کهن را که در قالب جنگهای کلاسیک بود و بعد به شکل استعمار نو و فرانو درآمد، پشت سر گذاشتیم و به نظر میآید جنگ شناختی نسخه بهروز شده استعمار است.
ابوذر یاسری ادامه داد: جنگ شناختی مانند جنگ روایتهاست. یعنی اولین روایتی که از یک پدیده منتشر میشود، در ذهن ماندگار میشود و بعضاً غلبه پیدا میکند. یعنی هرچه تلاش کنیم آن شناخت را اصلاح و بازسازی کنیم، کاری دشوار است.
پژوهشگر اندیشه سیاسی اسلام با بیان اینکه رسانههای پیشتاز غربی تلاش میکنند که واقعه اربعین را در یک سانسور خبری قرار دهند، افزود: حتی اگر بخواهیم واقعه اربعین را تحلیل کنیم که آیا مولفههای رسانهای در این واقعه وجود دارد، باید گفت که بسیاری از مولفههای جذاب رسانهای در اربعین وجود دارد.
وی ادامه داد: سالیان سال است که این مولفهها در این پدیده وجود دارد و سوژههای بسیار متعدد از کودکان، میانسالان، کهنسالان و ... به چشم میخورد. همه این سوژهها جاذبه رسانهای دارد، ولی در سانسور رسانهای قرار میگیرد.
ابوذر یاسری با بیان اینکه در کشورهای جهان اسلام و محور مقاومت قدرت رسانهای وجود ندارد تا اربعین را به نحو مطلوب روایت کند، تصریح کرد: این روایتی که از اربعین در کشور ما منتشر میشود، چه روایتی است؟ نهایت روایت، محبت بینهایت مردم برای اباعبدالله حسین (ع) است. اما تکلیف ابعاد مختلف اربعین چه میشود؟ باید گفت ۲۰۰ سال است که جهان اسلام در برابر دشمنان، پیشرفت تمدن غرب و خودش احساس ضعف کرده است.
پژوهشگر اندیشه سیاسی اسلام توضیح داد: الان اربعین ظرفیت عظیمی برای جهان اسلام است که ما نمیتوانیم قدرتش را روایت کنیم؛ بنابراین روایتی که از اربعین منتشر میشود، نهتنها در رسانههای غربی بلکه در رسانههای خودمان هم جایش خالی است.
هیچ کجای دنیا براشون مناسک دینی باقی ادیان اهمیت نداره خود ما هم اینجا مناسک مسیحی ها را مگر نشان میدهیم؟!
همایش های مناسبتی را در خارج کارناوال گویند ،
اربعین باید نیت خود را نشان دهد ،
باید با یک کارناوال بشری متفاوت باشد ،
در خارج این کارناوال است که نتیجه می سازد ،
اما اربعین به دست امام حسین زنده است ،
پیمان اشراقی.