استاندار کرمان گفت: در سفر رئیس جمهور اعتباری برای احیاء و مرمت قنات‌ها تخصیص یافته که باید برآورد هزینه‌ای دقیقی صورت گیرد.

 محمد مهدی فداکار صبح امروز ۲۸ شهریورماه در جلسه هیات امنای قنوات استان کرمان با تاکید بر مرمت قنات‌های آسیب دیده استان خاطر نشان کرد: قنات‌ها به زندگی و فرهنگ مردم وصل بوده و نیاز به آب همواره وجود داشته و کوتاهی در این امر در آینده پشیمانی زیادی به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد بانک اطلاعاتی و سایت‌های اینترنتی فعال در حوزه قنوات و همچنین برگزاری آموزش‌های علمی و عملی کاربردی در این حوزه و ارتباط با سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی و دانشگاه‌ها امری مهم است افزود: کار احیاء و مرمت قنوات کار بزرگی است که حمایت و همکاری همه جانبه تمام سازمان‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی مربوطه را می‌طلبد چرا که بعضی از مناطق ممکن است ارزش اقتصادی نداشته باشند، ولی قنات‌های زیادی در آن منطقه وجود داشته باشد لذا باید آمار دقیقی از تمامی قنات‌های موجود استان تهیه و احیا شوند.

استاندار کرمان با اشاره به اعتبار تخصیص یافته به قنوات در سفر ریاست جمهوری عنوان کرد: در این سفر اعتباری برای احیاء و مرمت قنات‌ها تخصیص یافته که باید برآورد هزینه‌ای دقیقی صورت گیرد.

محمد برشان مدیر مرکز قنات استان کرمان نیز در این نشست اظهار داشت: استان کرمان از لحاظ آب قناتی، رتبه سوم کشور و از لحاظ جایگاه تاریخ تمدن قناتی رتبه نخست کشور را داراست.

وی با اشاره به اینکه تاریخ فرهنگ مردم شناسی قنات از سال ۸۹ تا ۹۲ در میراث فرهنگی استان کرمان تدوین شده، افزود: قنوات ما از لحاظ بهره وری در سال جاری رتبه نخست کشور را کسب کرده و تمام ساز و کار‌های تمدن قناتی در استان کرمان آماده است و تمدن قناتی در بافت، راور، بم و سیرجان شناسایی شده است.

برشان با اشاره به اینکه در جنوب استان کرمان کمترین کار در بحث قنوات انجام شده، بیان کرد: در آخرین مرحله کاری در سال جاری، آبرسانی و احیاء قنات قنبرآباد شیخی بم بود که شاید خشک شدن این قنات معضل اجتماعی به وجود می‌آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار