شکایت خانواده شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین‌المللی

خانواده شیرین ابوعاقله گفتند که برای اطمینان از پاسخگویی درباره ترور او به دست یک سرباز صهیونیست، هرکاری که لازم است، انجام خواهند داد.

خانواده «شیرین ابوعاقله» روزنامه‌نگار شهید شبکه الجزیره، شکایت رسمی خود را به دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) ارائه کرده و خواستار اجرای عدالت در قتل او شدند.

به گزارش الجزیره انگلیسی، ابوعاقله که به مدت ۲۵ سال عضو این شبکه و به «صدای فلسطین» معروف بود، در ۱۱ ماه مه سال میلادی جاری (۲۱ اردیبهشت ماه) هنگامی که در حال پوشش خبری یک حمله ارتش رژیم صهیونیستی در اردوگاه آوارگان جنین در غرب فلسطین اشغالی بود، توسط نیرو‌های صهیونیستی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

او لباس و کلاه ایمنی به تن داشت که به وضوح نشان می داد او یکی از اعضای رسانه خبری است. «علی الصمودی» تهیه کننده الجزیره، که به همراه گروهی از روزنامه‌نگاران فلسطینی در نزدیکی او ایستاده بود، نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفت، اما بهبود یافت.

«آنتون ابوعاقله» برادر شیرین، روز سه‌شنبه در مقابل دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه هلند گفت که هرکاری که لازم باشد برای اطمینان از پاسخگویی قتل او انجام خواهند داد.

آنتون ابوعاقله گفت: «همانطور که قبلاً گفتیم و مانند گزارش‌های دیگر پیش از این گفته شد، بیش از ۱۶ گلوله به سمت شیرین و همکارانش که در آن محل ایستاده بودند شلیک شد. آن‌ها (صهیونیست‌ها) حتی فردی را که قصد داشت او را پس از هدف قرار گرفته شدن به محل امنی بکشاند، هدف قرار دادند.»

وی ادامه داد که سربازان صهیونیست توانستند هویت ابوعاقله را شناسایی کنند. او گفت: «او کاملاً آماده بود و به وضوح به عنوان عضوی از اهالی خبر شناخته شد. هر فردی که به سمت نیروهای رسانه ای تیراندازی کند، عمداً درصدد کشتن آن‌هاست.»

دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت که صلاحیت رسیدگی به خشونت‌ها و جنایات جنگی را که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین روی داده است، برعهده بگیرد.

«استپ واسن» از الجزیره که در لاهه صحبت می‌کرد، گفت: «به همین دلیل است که خبرنگاران فلسطینی و دولت در اینجا امیدوار هستند که تحقیقات در مورد این پرونده‌ها از جمله پرونده شیرین ابوعاقله آغاز شود.»

 سندیکای مطبوعات فلسطین و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران (IFJ) از این شکایت پشتیبانی می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار