اعطای وام ساخت مسکن روستایی به متقاضیان هم سبب مقاوم سازی منازل و هم باعث رونق روستا‌ها شده است.

مقاوم نبودن خانه‌ها در مناطق روستایی مشکلی است که روستانشینان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

خسارت به خانه‌ها در بارندگی‌ها و مقاوم نبودن منازل در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی مشکلاتی است که خانه‌های نامقاوم برای ساکنین ایجاد می‌کند.

اما با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اعطای تسهیلات ساخت مسکن روستایی، قسمت زیادی از مشکلات موجود حل می‌شود.

مقاوم سازی خانه ها در مناطق مرزی با تسهیلات بنیاد مسکن

یکی از ساکنین روستا‌های مرزی بخش درح شهرستان سربیشه گفت: خانه‌های ما قبلا خشتی و گلی بود و مقاومت لازم را در برابر سیل و زلزله نداشت.

او افزود: با تسهیلاتی که از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دریافت کردیم، خانه خودمان را مجددا بازسازی کردیم و به راحتی در آن سکونت داریم.


بیشتر بخوانید


یکی از اهالی روستای سولابست نیز بیان کرد: ۶۰ واحد مسکونی در این روستا در حال ساخت داریم که تا دهه فجر امسال تکمیل شده و آماده سکونت می‌شود.

او گفت: اعطای تسهیلات برای ساخت و بازسازی منازل کمک زیادی به روستانشینان کرده است تا بتوانند خانه‌های خود را مقاوم کنند.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی نامقاوم در هزار و ۷۷۶ روستای خراسان جنوبی شناسایی شد که تاکنون تنها ۴۷ هزار و ۹۲۰ واحد مقاوم‌سازی شده است.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های حادثه‌خیز کشور است که قرار گرفتن آن بر روی گسل حدود ۱۰۰ درصد آن را در خطر زلزله قرار داده به‌گونه‌ای که مردم این استان در سال بالای ۵۰۰ زمین لرزه را تجربه می‌کنند.

نزدیک شدن طرح اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به مرحله اجرا

دیروز نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در بازدید از مراحل ساخت خانه‌های روستایی در بخش درح شهرستان سربیشه، از نزدیک شدن طرح اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی به مراحل آخر خبر داد.

نیکزاد در این بازدید گفت: پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصد برای ساخت مسکن روستایی با وجود هزینه‌های سنگین آن برای دولت، اما با توجه ویژه رئیس جمهور به روستائیان و مناطق محروم مصوب شد و توزیع بانکی آن انجام شده و در مرحله پایانی کار منتظر نامه سازمان برنامه و بودجه به بانک مرکزی است تا در سراسر کشور به روستائیان پرداخت شود.

او افزود: با توجه به این مصوبه، تمام افرادی که از ۲۵ آبان ۱۴۰۰ به بعد برای اخذ پروانه و ساخت مسکن اقدام کرده اند و قبلا ۱۰۰ میلیون تومان وام را دریافت کرده اند، می‌توانند ۱۰۰ میلیون تومان متمم را هم دریافت کنند.

نیکزاد گفت: ما ۱۸۷ هزار واحد مسکونی روستایی در سراسر کشور در حال ساخت داریم که حدود ۱۰۰ هزار واحد آن به مرحله اجرای سقف رسیده که با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان متمم، مراحل نازک کاری آن‌ها هم انجام خواهد شد و امیدواریم صاحبانشان تا قبل از فصل سرما در خانه‌های خودشان مستقر شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.