معاون وزیر نیرو:

دولت باید تصدی گری در حوزه آب را واگذار کند

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: صیانت از منابع آبی از مهمترین اهداف ماست و زمان آن رسیده که دولت تصدی گری در حوزه آب را واگذار کند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا  در همایش راهبرد برون رفت از بحران آب و تعادل بخشی حوضه آبریز کشف رود با هدف پایایی در مشهد، گفت: برخی از تصمیمات اشتباه گذشته مانند احداث برخی از سد‌ها در حوزه آب، شرایط را در این حوزه سخت کرده است و اکنون مجبور به ادامه آن هستیم.

او افزود: افزایش مصرف آب ماحصل بسیاری از اقدامات انجام شده در حوزه آب است که در سال‌های گذشته به اشتباه گرفته شده است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: برطرف کردن مشکلات حوزه آب در برخی از مناطق کشور چیزی شبیه معجزه است و با توجه به تصمیمات گرفته شده در سال‌های گذشته این کار، امکان پذیر نیست.

جوانبخت بیان کرد:مدیریت مصرف و سازگاری با شرایط موجود، راهکار بهبود وضعیت آب در کشور است همچنین تفویض اختیارات در حوزه آب در هر استان از جمله رویکرد‌های وزارت نیرو است.

او در خصوص حوزه مدیریت پسماند‌های شهری مشهد، تصریح کرد: باز تخصیص پساب‌ها به سرمایه گذار مدنظر وزارت نیرو است و ساخت تصفیه خانه با اعتبارات دولتی اقدام مناسبی نیست و نیازمند سرمایه گذاری‌های محلی است.

حوزه آب دغدغه مشترک تمام نهادهاست

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی هم در این همایش گفت: نگاه جامع به موضوع آب باید از زوایای مختلف باشد و برای هر بخش یک برنامه مدون مد نظر قرار گیرد و در این مسیر هر دستگاه نیازمند یک نقشه راه و هم افزایی است که باید به سرعت وارد مرحله عملیاتی شود.

او افزود: تامین منابع مالی مهمترین الزامی است که از وزارت نیرو انتظار داریم و بقیه موارد را در حوزه استان اجرایی خواهیم کرد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: اصلاح شبکه آب، استانداردسازی انشعابات و توسعه شبکه و خطوط انتقال فاضلاب از مهمترین اولویت‌هایی است که دنبال می‌کنیم.

نظری با اشاره به کشف رود مشهد هم بیان کرد: دستگاه‌ها در این خصوص، منتظر اعتبارات دولتی نمانند و وظایف خود را انجام دهند تا اعتبارات دولتی فراهم شود.

حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم در این همایش با بیان اینکه تصدیگری دولت در موضوع آب همانند دیگر موارد مثمر ثمر نبوده است، گفت: برداشت‌های غیر مجاز یکی از دغدغه‌های حوزه آب در خراسان رضوی است.

او افزود: به لحاظ فنی در استان زیرساخت‌های کافی وجود دارد که بتوانیم آن را مدیریت کنیم و این کار، تنها نیازمند تفویض اختیار و یک برنامه ریزی دقیق دستگاههاست.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس  ادامه داد: عملکرد وزارت نیرو در حوزه آب‌های سطحی و زیرزمینی در کمیسیون اصل ۹۰ در حال بررسی و ارائه پیشنهاد است.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر بیان کرد: متاسفانه اطلاعات حوزه آب مربوط به چندین سال قبل است و چون تصمیمات بر اساس آن گرفته می‌شود قابل اتکا و اثر بخش نیست.

او تصریح کرد: کشف رود بیش از ۱۰ سال است که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در حال حاضر فقط تانکرداران روزی ۴۰۰ تانکر فاضلاب را وارد آن می‌کنند. همچنین فاضلاب شهرک‌های صنعتی نیز وارد آن می‌شود ۷۰ شرکت صنعتی در اطراف کشف رود هستند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس  تأکید کرد: عدم اجرای طرح الگو، استاندارد نبودن تصفیه خانه‌ها و عدم احداث تصفیه خانه سبب معطل ماندن طرح ایمن سازی آب کشف رود شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.