اجرای طرح ارزشیابی آغازین دانش‌آموزان در کلیه مدارس ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از اجرای طرح ارزشیابی آغازین دانش‌آموزان در کلیه مدارس ابتدایی کرمانشاه در هفته‌های اول مهر ماه خبر داد.

زهرا نجار معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه از کلیه مدارس ابتدایی استان خواسته شده در دو، سه هفته اول مهر ماه این طرح را اجرایی کنند، گفت : در این طرح معلم‌ها یک بررسی کیفی از وضعیت تحصیلی و پیش دانسته‌های دانش‌آموزان به عمل آورده تا ببینند دانش‌آموزان در چه سطحی قرار دارند.

نجار افزود: منظور از ارزشیابی آغازین به هیچ عنوان امتحان گرفتن از دانش‌آموزان نیست، چون این اقدام می‌تواند اثرات زیانباری در فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه از معلم‌های مقطع ابتدایی مدارس استان خواسته شده در هفته دوم و سوم مهر ماه به حل مشکلات دانش‌آموزان پرداخته و دانش‌آموزان را برای آغاز آموزش‌های جدید آماده کنند، گفت: به معلم‌های مقطع ابتدایی پیشنهاد شده از هفته چهارم مهر ماه شروع به آموزش دروس جدید برای دانش‌آموزان کنند.

نجار با بیان اینکه در حوزه نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های مرتبط با نحوه آغاز سال تحصیلی جدید از سوی معلم‌ها ورود خواهیم کرد، گفت: اگر خانواده‌ای هم متوجه شد که کار ارزیابی آغازین دانش‌آموزان از سوی یک معلم یا مدرسه انجام نشده می‌تواند مراتب را برای پیگیری موضوع به معاونت آموزش ابتدایی استان گزارش بدهد.

وی سپس با بیان اینکه برپایی کلاس‌های درس با ضوابط خشک و رسمی ممکن است دانش‌آموزان را از درس و مدرسه دلسرد کند، گفت: از معلمین پایه‌های اول، دوم و سوم استان خواسته شده تا اساس کار آموزش را بر برخورد محبت آمیز با دانش‌آموزان قرار داده و به نحوی با آن‌ها برخورد کنند که دانش‌آموز حس کند، معلم او را دوست دارد.

نجار اضافه کرد: برای علاقمند کردن دانش‌آموزان به درس و مدرسه از معلم‌های دانش آموزان کلاس اولی و حتی دوم و سوم خواسته شده تا فرآیند تعلیم و تریت را از حالت خشک و رسمی معمول خارج کرده و سعی کنند شرایطی فراهم کنند تا دانش‌آموزان با آرامش فرآیند تحصیل را شروع کنند.

وی ادامه داد: از معلم‌های دوره ابتدایی به ویژه کلاس‌اولی‌ها خواسته شده رویکرد حمایتی از دانش‌آموزان داشته و با شناسایی علائق دانش‌آموزان آن‌ها را به درس و مدرسه علاقمند کنند و حتما تفاوت‌های فردی، فرهنگی، قومی و حتی محله‌ای را در نظر داشته باشند.

نجار ادامه داد: معلم‌های مقطع ابتدایی می‌توانند با صحبت کردن با دانش‌آموزان با زبان کودکانه، آن‌ها را به درس و مدرسه علاقمند کنند.

وی با بیان اینکه معلم‌های مقطع ابتدایی باید شرایط امن و آرامی را در روز‌های اول در مدرسه ایجاد کرده و از هرگونه خشونت، پرخاشگری، برچسب زدن و یا تنبیه احتمالی دانش‌آموزان صرف نظر کنند، اضافه کرد: تاکید بر حفظ کرامت انسانی دانش‌آموزان است، چون هر نوع تَشَر زدن به دانش‌آموزان می‌تواند باعث ترس آن‌ها از مدرسه شود.

نجار وجود درجاتی از استرس و اضطراب در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی به ویژه کلاس‌اولی‌ها را امری عادی عنوان کرد و افزود: این مشکل به مرور و با حضور دانش‌آموزان در مدرسه رفع خواهد شد و جای نگرانی نیست.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها خیالشان راحت باشد اگر احیانا دانش‌آموزی مشکلی داشته باشد از سوی معلم و مدیر مدرسه برای حل مشکل به مراکز اختلالات یادگیری استان ارجاع خواهد شد تا مشکل او رفع شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.