روز ۱۰ دی‌ماه به عنوان روز ملی مشهد به تصویب اعضای شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی رسید.

چند سالی است که تصمیم نامگذاری روزی به نام «روز ملی مشهد» در تقویم رسمی کشور جدی شده بود. شورا‌ها یکی پس از دیگری کار را به دوره‌های بعد تحویل دادند، ولی این شورای ششم بود که در دومین ماه آغاز به‌کار خود، با بررسی بیش از ۴۰ پیشنهاد، انتخاب روز ملی مشهد در صحن علنی شورای شهر مطرح و ۱۰ دی ماه پیشنهاد نهایی شده و سرانجام امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی استان خراسان‌رضوی به ریاست آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در استان این پیشنهاد به تصویب رسید.

آیت‌الله علم‌الهدی در این جلسه با بیان اینکه مشهد دارای ظرفیت‌های فرهنگی قوی است که می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد، اظهار داشت: مردم مشهد در دهم دی حضور فعالی علیه رژیم طاغوت داشتند و نقش زنان و کودکانی که در این روز به شهادت رسیدند نیز بسیار موثر بود.

امام جمعه مشهدمقدس با بیان این که نام‌گذاری نباید فقط محدود به اسم گذاری تنها باشد افزود: از این نام‌گذاری و از نخبگان انقلابی و مبارزاتی مردم این شهر در برنامه‌ها باید برای تولید ظرفیت استفاده کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی حضور بانوان با حجاب در این روز و مقابله با رژیم ستمشاهی را نشان‌دهنده تلاش مجاهدانه آن‌ها عنوان و تاکید کرد: باید دبیرخانه روز ملی مشهد در شهرداری به عنوان مسوول این موضوع تشکیل و کار‌های مرتبط با آن دنبال شود.

استاندار خراسان‌رضوی نیز در این نشست گفت: انتخاب روز ملی مشهد، ظرفیت بی نظیری را در خود دارد که باید به آن نیز اندیشید.

یعقوبعلی نظری با بیان اینکه انتخاب این روز می‌تواند با محوریت معرفی امام رضا (ع)، واقعه مسجد گوهرشاد به‌عنوان یک نماد مرتبط با عفاف و حجاب و یا بر‌اساس مجاهدت‌های مردم در سال ۱۳۵۷ که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد صورت گیرد، افزود: واقعه دهم دی ماه سال ۱۳۵۷ مشهد ظرفیت مناسبتی را براساس شواهد تاریخی، تمدنی و مذهبی در خود دارد.

  پس از تصویب روز ملی مشهد در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان‌رضوی به‌ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان و سپس تصویب در شورای فرهنگ عمومی؛ این روز در تقویم کشور ثبت خواهد شد. 

گفتنی است؛ نهم و دهم دی‌ماه ۱۳۵۷، از روز‌های خونین و فراموش‌ناشدنی در تاریخ تحولات اجتماعی مشهد در روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است؛ زیرا ده‌ها نفر از مبارزان مسلمان توسط نیرو‌های رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شدند. این واقعه بازتاب گسترده‌ای در خارج و داخل ایران داشت و ضربه‌های سختی به بدنه پیکر نیمه جان رژیم منحوس پهلوی زد.

هم‌اکنون شهر‌های شیراز، ایلام، اردبیل، کرمانشاه، زنجان، همدان، گرگان، قزوین، اصفهان، تبریز و بوشهر هر کدام در تقویم یک روز مشخص به نام خود دارند.

منبع: شهرآرا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.