معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درمورد آموزش خودمراقبتی به دانش آموزان گفت: ما همانطور که در حوزه سلامت جسمی دانش آموزان کار میکنیم در حوزه سلامت روان اجتماعی نیز باید به همان نسبت توجه نشان دهیم.
وی افزود: ما همیشه در حوزه سلامت جسمی برای کاهش بیماریها و ارتقای سلامت جسم، دانش آموزان را به انجام ورزش و تغذیه و خواب توصیه کردیم، اما در حوزه سلامت روان اجتماعی کمتر کار کردیم و این درحالیست که خود مراقبتی و برنامههای آگاه سازی و اطلاع رسانی نوعی واکسیناسیون در برابر آسیبهای اجتماعی محسوب میشود.
معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه حوزه خودمراقبتی شامل ابعاد جسمی و روانی و اجتماعی است اظهارکرد: وقتی به کودک و نوجوان مهارتهای مقابلهای، حل مسئله، مدیریت هیجانات و خشم را یاد دهیم از بسیاری از مسائل و آسیبهای اجتماعی در مواقع بحرانی جلوگیری خواهد شد.
این مقام مسئول یادآورشد: سازمان بهزیستی بیش از ۲۰ سال است که در حوزه مهارتهای زندگی فعالیت و میکند، اما برای تمرکز بر حوزه خودمراقبتی چند سال اخیر را به این موضوع اختصاص داده و تأکیدش هم بر گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال است.
ذکایی فر گفت: ما آموزشها را در محیطهای مهم مانند مدارس و آموزشگاهها و محلات و محیطهای پرخطر ارائه میدهیم و البته برنامههای اینچنینی نیازمند همکاری بین بخشی و بین دستگاهی با دستگاههایی است که از ظرفیت کامل برخوردار باشند.
وی از اعلام آمادگی سازمان بهزیستی در این حوزه سخن گفت و اظهارکرد: با توجه به شروع سال تحصیلی ما هم در این حوزه شروع به کار کردیم و دلیلش هم این است که هرچقدر در حوزه آگاهی بخشی و ارتقای دانش مهارت کودکان و نوجوانان هزینه کنیم در حقیقت برای کاهش آسیبها و بزهکاری در سالهای آینده سرمایه گذاری کردهایم.
معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی یادآورشد: سال گذشته برنامه مشارکت اجتماعی دانش آموزان با همکاری آموزش و پرورش اجرایی شد، اما با توجه به سیاستهای آموزش و پرورش این همکاری از سال گذشته قطع شده است.
ذکایی فر با بیان اینکه برنامه مشارکت اجتماعی نوجوانان «مانا» هر ساله اجرا میشود اظهارکرد: بالغ بر ۱۵۰۰ گروه نوجوان در سطح کشور وجود دارند که آموزشهای لازم را در قالب این برنامه دریافت کردند.