یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در دومین رویداد سراسری ایران و گردشگری خوراک در سده نو که با حضور سید عزتالله ضرغامی وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در محل مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد، گفت: این روزها در ابتدای سال تحصیلی هستیم و باید گفت نباید حوزه گردشگری و تحصیل و آموزش را از هم جدا دانست.
او افزود: ما دو رویکرد نسبت به گردشگری داریم یکی رویکرد اقتصادی است که آن را صنعت مینامیم و رویکرد دوم این که گردشگری را به عنوان فعالیت و رویداد فرهنگی میدانیم و از نظر ما بایدرویکرد فرهنگی را برجسته کنیم.
نوری افزود: گردشگری محرک تمام هنرها است و هنرهای دستی، تجسمی، نمایشی و معماری شامل اینها میشود. اگر بخواهیم این هنرها در جامعه نشر یابند بهترین زمینه آن گردشگری است.
او با اشاره به سه مکتب غذایی گفت: مکتب ایران، رم و چین سه مکتب غذایی هستند، مکتب ایران شامل ایران قدیم، غذاهای ترکی، هندی، کردی، عربی و سایر گویشها است که از تنوع بسیار زیادی برخوردارند، از سویی ما بیش از ۳ هزار نوع نان داریم، وقتی جاذبهها را نگاه میکنیم جاذبه خوراکی مثل کباب در راس جاذبههای گردشگری برخی شهرها است.
او با بیان اینکه اگر با نگاه هنری به گردشگری نگاه کنیم باعث رشد آن میشویم، گفت: در آموزش و پرورش تعدادی واقعیت و تعدادی انگاره وجود دارد. واقعیتهای ما این است که از تولد تا پایان کودکی در نظام آموزش و پرورش قرار داریم. حدود ۲۴ میلیون نفر دانشآموز و نوآموز داریم که در ایران ۳۰ درصد و در دنیا ۲۵ درصد هستند. ۱۰۵ هنرستان گردشگری داریم که در حال گسترش هستند. همچنین ۳۵۰ اردوگاه که یکی در نیشابور، شهید باهنر، و… قرار دارد.
او ادامه داد: در دنیا امروز تعیین کننده رفتار مصرف خانوار، بدون شک کودکان هستند. گردشگری نقش مصالح را دارد، موضوع دیگری که وجود دارد این است که در بحث خوراک به دانشآموزان ما آشپزی آموزش داده نمیشود و بچهها یاد نمیگیرند چطور غذا درست کنند، مربی و تور لیدر برای کودکان نداریم و یا اگر داریم تعدادشان خیلی کم است و از همین جا باید از این افراد دعوت کنیم تا در این چرخه قرار بگیرند.
نوری افزود: باید ۲۰ درصد از فعالیتهای مدرسه خارج از مدرسه انجام شود، یعنی جامعه باید آمادگی این را داشته باشد در تمام بخشها بستههایی را به عزیزان مدرسهای اهدا کند.
او با بیان اینکه صنعت گردشگری هیچ جایی برای کودکان باز نکرده است، افزود: جای بازی در برخی مکانها برای کودکان است در صورتیکه کودکان جایی برای بروز خلاقیت میخواهند و این فضا وجود ندارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر فرد به سواد مفهومی نرسد، سواد عملکردی نخواهد داشت و ترجیح میدهد پای موبایلش بنشیند تا تلویزیون و مطالعه درباره گردشگری مطالعه کند و بیاموزد. اگر فردی سواد عملکردی نداشته باشد نمیتواند از گردشگری اطلاعاتی بدست آورد.
او افزود: باید از ظرفیت دانشآموزان در هر موقعیتی استفاده کرد و لازم است در توسعه زیرساختها روشها و تربیت نیروی انسانی تغییراتی ایجاد کنیم که بر اساس ذائقه دانشآموزان باشد. ما برای این ارتباط بین آموزش و پرورش و گردشگری آماده هستیم، اما دوست داریم دانشآموزان ما به عنوان راهنمایان گردشگری یک گام به سمت ما بردارند تا ما هم یک قدم فراتر برداریم و هنرستانهایی راهاندازی کنیم.