برنامه این هفته گفتگوی فرهنگی با توجه به داغ شدن موضوع نظارت هوشمند پلتفرمها بر محتوای مورد استفاده کاربران و مباحثی که در هفتههای گذشته در خصوص نحوه نظارت آپاراتگیم بر بازیهای مورد استفاده بازیکنان در این سرویس مطرح شد با حضور علیرضا محمدی؛ مدیر توسعه کسب و کار شرکت آلفا و مدیر توسعه پلتفرم پلی پاد و مهدی رضا برنا دکترای هوش مصنوعی دانشگاه تربیت مدرس، با موضوع هوش مصنوعی و کاربرد آن در نظارت بر محتوای صوت و تصویر فراگیر و زیستبوم فضای مجازی پخش شد.
مهدیرضا برنا در ابتدای برنامه درباره فلسفه استفاده از هوش مصنوعی در تنظیمگری رسانههای کاربرمحور از جمله در حوزه بازیهای رایانهای عنوان کرد: نگرشی کوتاه به تاریخچه تنظیمگری نشان میدهد که هوش مصنوعی قادر به کنترلهمه چالشهای پیشروی این عرصه است.
وی با اشاره به ظرفیت رسانههای کاربرمحور برای تولید و انتشار محتوای تولید شده توسط کاربران فضای مجازی گفت: باید اذعان کرد که در دنیای امروز نحوه انتشار و تولید محتوا تغییر کرده است، همین تغییر مختصات سبب شده تا دیگر تنظیمگری در این حوزه صرفا با اتکا به توان مکانیکی و انسانی میسر نباشد، اما بهرهگرفتن از هوش مصنوعی به سادگی زمینه چنین کاری را فراهم میآورد.
وی افزود: صاحبان پلتفرمها در اکثر کشورهای غربی برای اعمال نظارت بر سرویسهای خود از ظرفیت هوش مصنوعی استفاده میکنند تا امکان هدایت و کنترل محتوا را داشته باشند.
این کارشناس هوش مصنوعی در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: درباره مسئله حکمرانی فضای مجازی با اتکا به هوش مصنوعی باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که استفاده از امکانات مختلف در جهان نیاز به یک سوخت و موتور محرک دارد که انرژی مورد نیاز برای راهاندازی ماشین هوش مصنوعی در امر رگولاتوری دادهها هستند، برای بهکارگیری این امکان در تنظیمگری باید ابتدا دادههای زیادی در اختیار داشت، سپس آنها را پالایش کرد و نهایتا به خروجی رسید.
در ادامه برنامه علیرضا محمدی در خصوص ارایه توصیفی از وضعیت فعلی پلتفرمها خصوصا رسانههای کاربرمحور در استفاده از هوش مصنوعی گفت: واقعیت این است که در حال حاضر پلتفرمها استفاده چندانی از هوش مصنوعی در فرآیندهای نظارتی خود ندارند، فقط یک پیامرسان و یک سرویس اشتراک ویدیو کاربرمحور (آپارات) مدعی استفاده گسترده از هوش مصنوعی هستند که تاکنون ارریابی دقیقی از ادعاهای آنها انجام نشده است، ظرفیتهای مغفول مانده بسیاری در این زمینه وجود دارد که باید فعال شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید اذعان کرد که افزایش سطح سواد رسانهای نیز اهمیت زیادی در نظارت بر محتوا دارد و هیچکس برای انسان بیش از خودش نمیتواند که دلسوزی انجام دهد. متاسفانه پیش از کرونا نظارت روی رفتارهای دیجیتالی کاربران حتی در خانوادهها بسیار ضعیف بود، اما شیوع پاندمی سبب شد تا والدین بهسبب برخورد بیشتر با فضای مجازی و محتوای آن خود نسبت به مسئله نگرانی پیدا کنند و مطالبه افزایش نظارت داشته باشند. البته افزایش سواد رسانهای خانوادهها و دغدغههای ایشان در حوزه نظارت بر محتوای پلتفرمها، رافع مسئولیت حاکمیت نیست و نیاز به نقش آفرینی فعالانه حاکمیت در این حوزه هم بهطور محسوس حس میشود. همچنان که کشوری مانند آمریکا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ همهچیز را به دانش عمومی حواله نمیدهد و حاکمیت به شکل جدی در حوزه تنظیمگری ورود میکند.