تلسکوپ‌های جیمز وب و هابل اولین تصاویر خود از برخورد فضاپیمای DART با سیارک دمورفوس را منتشر کردند.

تلسکوپ‌های جیمز وب و هابل اولین تصاویر خود را از برخورد عمدی فضاپیمای DART با سیارک دمورفوس منتشرکردند. این تلسکوپ‌های بین‌المللی اوایل هفته گذشته هنگام آزمایش برخورد عمدی فضاپیمای DART با سیارک دمورفوس به منظور امتحان توان دفاعی زمین در مقابل سیارک ها، از این رخ داد عکس برداری کردند.


تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ‌های زمینی، ابر عظیمی از غبار را نشان می‌دهد که در خارج از "دمورفوس" منبسط می‌شود، و برادر بزرگتر آن یعنی "دیدیموس"، پس از برخورد فضاپیما به دور آن می‌چرخد.

تصاویری از برخورد DART که جیمزوب و هابل ثبت کردند

آلن فیتزسیمونز، ستاره شناس دانشگاه کوئینز بلفاست که در مشاهدات پروژه اطلس مشارکت دارد، به خبرگزاری فرانسه گفته است که جیمز وب و هابل می‌توانند منظره‌ای در چند کیلومتری سیارک‌ها ارائه دهند و شما به وضوح می‌توانید اتفاقی که برای سیارک می‌افتد را مشاهده کنید.

تصاویری از برخورد DART که جیمزوب و هابل ثبت کردند

بر اساس بیانیه مشترک آژانس فضایی اروپا، تصویری که چهار ساعت پس از برخورد توسط دوربین مادون قرمز نزدیک جیمز وب (NIRCam) گرفته شده است، "ستون‌هایی از مواد را نشان می‌دهد که از مرکز برخورد بیرون می‌آیند. "

تصاویر هابل در فواصل ۲۲ دقیقه، پنج ساعت و هشت ساعت پس از برخورد، گسترش ذرات معلق در هوا را نشان می‌دهد که DART در آن اصابت کرده است.

ایان کارنل عضو آژانس فضایی اروپا گفت که تصاویر "واقعا چشمگیر" جیمز وب و هابل به طور قابل توجهی شبیه به تصاویر گرفته شده توسط ماهواره LICACube است که پس از جدا شدن از فضاپیمای DART چند هفته پیش، تنها ۵۰ کیلومتر از سیارک فاصله داشت.

کارنلی گفت: این تصاویر ضربه‌ای را ثبت کرده اند که «بسیار بزرگ‌تر از آنچه ما انتظار داشتیم» بود. معیار واقعی موفقیت DART این خواهد بود که چقدر مسیر سیارک منحرف شده است، بنابراین جهان می‌تواند برای دفاع از خود در برابر سیارک‌های بزرگ‌تری که ممکن است در آینده به سمت ما حرکت کنند، آماده شود.

کارنلی گفت که احتمالاً حداقل یک هفته طول می‌کشد تا تلسکوپ‌ها و رادار‌های مرتبط با زمین به یک تخمین اولیه از میزان تغییر مدار سیارک دست پیدا کنند. مشاهدات جیمز وب و هابل به آشکار شدن میزان و سرعت پاشش مواد از سیارک و همچنین ماهیت سطح آن کمک خواهد کرد.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.