لزوم کاهش ۱۰ درصدی تصادفات در سال

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: تصادفات فوتی و جرحی در قزوین باید سالانه ۱۰ درصد کاهش یابد.

علی فولیان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: تعداد تصادفات فوتی و جرحی در جاده‌های استان باید سالانه ۱۰ درصد کاهش یابد و دستگاه‌های اجرایی باید اهتمام لازم در این زمینه را داشته باشند.

 فولیان افزود: طی نیمه نخست امسال ۶ هزار و ۷۸۷ فقره تصادفات در سطح راه‌های ارتباطی استان قزوین به وقوع پیوسته که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ بالغ بر چهار هزار و ۵۰۱ فقره پرونده تصادف فوتی و جرحی و در سال گذشته نیز با ۲۴ درصد کاهش، سه هزار و ۴۳۹ فقره پرونده در این رابطه تشکیل شده، افزود: در ۶ ماه سال جاری هفت هزار و ۱۴۵ فقره تصادف در جاده‌های استان رخ داده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۶ هزار و ۷۸۷ فقره بوده است.

فولیان با بیان اینکه میزان تصادفات در نیمه نخست امسال رشد فزاینده داشته و انتظار داریم با ایمن سازی نقاط پرخط برای کاهش تصادفات اقدام شود، تصریح کرد: در شورای ترافیک و کمیسیون راه‌های استان سیاستگذاری خوبی برای کاهش تصادفات انجام شده، زیرا وقوع تصادفات نتایج زیانبار فردی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی را به همراه دارد.

به گفته این مسوول قضایی، آحاد جامعه، سرمایه اجتماعی محسوب می‌شوند و از میان رفتن این سرمایه در تصادفات به راحتی قابل جبران نخواهد بود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین یادآور شد: بسیاری از نقاط خطرآفرین و حادثه خیز استان قابل پیش بینی بوده و بسیاری از مرگ و میر‌ها اتفاقی نیستند و برای جلوگیری از ورود خسارت به مردم باید راهکار‌های قانونی پیش بینی شود.

فولیان ادامه داد: براساس گزارش پزشکی قانونی کشور، آمار فوت شدگان تصادفات طی سال گذشته ۱۶ هزار و ۷۸۷ مورد بوده که این آمار که نسبت به سال ۹۹ با افزایش ۹ درصدی روبرو بوده، بسیار تکان دهنده می‌باشد.

وی اضافه کرد: تعداد مصدومان تصادفات کشور در سال گذشته با ۱۴.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ نیز ۳۱۷ هزار و ۲۲۰ نفر بود که در این رابطه و برای کاهش ۱۰ درصدی نیازمند برنامه ریزی‌های مدون و جامعی هستیم.

وی با اشاره به رفتار مجرمانه ثبت شده در پرونده‌های قضایی، افزود: ایراد صدمه بدنی غیرعمدی منجر به فوت یا جرح براثر تصادفات جزو جرایم اولویت دار کشور و در پنج رده جرم اول قوه قضاییه است و دستگاه قضایی، وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را برعهده دارد که باید با هماهنگی و برنامه ریزی‌های لازم، زمینه انواع جرایم محدود شود.

فولیان با بیان اینکه آزادراه قزوین -زنجان از محور‌های پرتردد استان است، یادآور شد: براساس گزارش ها، متوفیان تصادفات این مسیر در سال گذشته، رشد ۳۰۰ درصدی داشته و باید بر کاهش مخاطرات آن تمرکز کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین اظهار داشت: طی ۲ هفته آینده باید بازدید‌های میدانی از این مسیر و دسترسی‌های لازم کارخانه پرشین فولاد و تقاطع ضیاءآباد در تاکستان به عنوان نقاط و مسیر‌های حادثه آفرین انجام و اقدامات ایمن سازی آن‌ها مورد بازبینی قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار