مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: کارکرد کتابخانه‌ها باید از یک سالن صرف برای مطالعه یا به امانت گرفتن کتاب، به شبکه‌ای فرهنگی با فعالیت‌های چندمنظوره تغییر کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانعلی معتمدی گفت: یکی از اولویت‌های کتابخانه‌های عمومی در استان، تبدیل کتابخانه‌ها به مکانی فرهنگی و اجتماعی با امکان دسترسی برای عموم مردم است.

او اظهار داشت: درمجموع کتابخانه‌های استان اصفهان باید از این شاخص برخوردار شوند که همه افراد جدای از سن، جنس و قشر بتوانند از امکانات فرهنگی و اجتماعی آن بهره‌مند شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: در حال حاضر بالغ‌بر ۳۰۰ کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان وجود دارد که سهم فراوانی در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بین مردم این خطه دارند.

او خاطرنشان کرد: تعامل با سایر دستگاه‌های فرهنگی مانند آموزش‌وپرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و درمجموع چندمنظوره کردن کتابخانه‌های عمومی، تأثیر بسیاری در افزایش جذب مراجع به این مکان فرهنگی دارد.

حجت‌الاسلام معتمدی افزود: از سویی باید با ایجاد جذابیت‌های فیزیکی و محتوایی در فضا، مبلمان و تجهیزات و همچنین تنوع عناوین کتاب‌های قابل‌ارائه، امکان جذب و نگهداری مراجع فراهم شود.

او همچنین بر ضرورت تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز در کتابخانه‌های عمومی استان تأکید کرد و گفت: این هیات‌ها که باید متشکل از اعضای فعال کتابخانه‌ها به همراه معتمدان محلات باشند مناسب است که به ارائه نظر، ایده‌های مناسب و کارساز برای جذب بیشتر افراد به این مکان‌های فرهنگی بپردازند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان افزود: همچنین نیرو‌های کتابخانه‌های عمومی استان که بالغ‌بر ۴۰۰ نفر هستند باید در ارائه فعالیت‌ها به سمت‌وسوی به‌روزرسانی کردن برنامه‌ها، رویدادمحوری و فعالیت‌های مناسبتی بپردازند.

اکنون در استان اصفهان بالغ بر ٣٠٠ باب کتابخانه عمومی فعالیت دارد که از این تعداد ۱۹۴ کتابخانه نهادی و ۱۱۲ کتابخانه مشارکتی و توسط بخش خصوصی و دستگاه‌های مختلف ازجمله شهرداری‌ها ایجادشده است.

تعداد اعضای فعال در کتابخانه‌های عمومی اصفهان دست‌کم ۲۲۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.