تاکید بر تغییر الگوی کشت با ایجاد انگیزه برای کشاورزان

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت کشاورزی گفت: برای اجرای موفق طرح الگوی کشت نمی‌توان به صورت دستوری به کشاورز گفت چه محصولی کشت کند بلکه باید برای کشاورز جذابیت ایجاد کرد.

علایی مقدم در آیین شکرگزاری برداشت محصولات کشاورزی و آغاز سال زراعی در قزوین گفت: باید از طریق کشت قرار دادی و دراختیار گذاشتن بذر، سم، کود و .. برای کشاورز انگیزه کار و جذابیت تولید ایجاد کرد که چه بکارد، کجا و به چه میزان بکارد.

وی افزود: قزوین استعداد انتقال کشت‌های سبزی و صیفی به گلخانه را دارد و باید برای افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در قزوین برنامه ریزی شود.

این مسئول گفت: محصول تولید می‌شود، اما کشاورز هیچ نقشی در صنایع تبدیلی آن ندارد، می‌توان در زمینه صنایع تبدیلی کار‌های زیادی کرد.

علایی مقدم بیان کرد: کشاورزی بخش پر ریسکی است و در سال زراعی ۱۴۰۰تا ۱۴۰۲ یازدهمین کشور کم آب جهان بودیم.

وی گفت: کشور‌های جهان بهره وری کشاورزی را ملاک تولید و استفاده از آب قرار می‌دهند، پتانسیل آبی کشور ما ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است و از این میزان ۱۳۰ میلیارد متر مکعب قابل برگشت و ۲۷۰ میلیارد آن تبخیر می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۳۰۰، سرانه مصرف آب تجدید پذیر هر ایرانی ۱۳ هزار متر مکعب بود امروز این‌میزان به ۴۰۰ متر مکعب رسیده است.

به گفته این مسئول؛ سرانه مصرف ما در کالا‌هایی مثل روغن، شکر، قند و کربوهیدرات‌ها بسیار بیشتر از سایر کشورهاست.

علایی مقدم ادامه داد: در دنیا به ازای هر متر مکعب آب ۲/۵ کیلوگرم محصول تولید می‌شود این در حالی است که در کشور ما ۹۰۰ گرم است.

وی تاکید کرد: برای مصرف بهینه آب و خدمت به تولید نیاز به فرهنگ سازی داریم، اگر بخواهیم به شاخص‌ها و نرم جهانی برسیم باید رویکرد درستی داشته باشیم.

به گفته این مسئول؛ ما در سال ۱۳۵۰، ۵۶ میلیون تن محصول تولید می‌کردیم و در سال ۱۴۰۰ این میزان ۱۲۵ میلیون تن رسیده است و امروز ما ۴ میلیون ۲۰۰ بهره بردار داریم.

وی اذعان کرد: امروزه مقدمه امنیت نظامی و دفاعی، امنیت غذایی است و مقام معظم رهبری هم می‌فرمایند امنیت غذایی اولویت اول کشور است.

سهرابی مجری طرح ملی گندم هم گفت: در ایران ۲ میلیون تن گندم آبی و ۴میلیون تن بصورت دیم است، اما به لحاظ درصد تولید ۷۰ درصد آن در اراضی آبی تولید می‌شود.

سهرابی افزود: امسال ۷ میلیون و ۴۰۰ هزارتن گندم در کشور تولید شد که نسبت به پارسال ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی؛ ۸۳ هزار میلیارد تومان بابت خرید گندم به کشاورزان پرداخت شد.

افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این مراسم گفت: امسال با وجود بارش‌های کم و اصلاحات اقتصادی و مشکلات اتفاقات خوبی افتاد و تولید و خرید گندم از ۱۱۲هزار تن پارسال به ۱۸۰ هزار تن رسید و در واقع ۷۰ هزار تن بیشتر از نیاز استان تولید گندم داشتیم.
وی افزود: در تولید زیتون رتبه ۳ کشور را داریم و میزان تولید امسال هم سه برابر شده است و از وزارت خانه درخواست کردیم واردات روغن زیتون را لغو کند.
به گفته این مسئول؛ استان ما همچنین در سال زراعی ۱۴۰۰ -۱۴۰۱ در تولید پسته و مرغ رکورد زد و میزان جوجه ریزی برای اولین بار در فروردین امسال به ۳۶۰۰ هزار قطعه جوجه رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار