رضا مرادصحرایی در مراسم افتتاحیه ساختمان شماره ۲ ورامین پردیس زینبیه دانشگاه فرهنگیان استان تهران، از مراکز تربیت معلم به عنوان تضمین کننده شکوفایی آینده ایران نام برد و خاطر نشان کرد: معلم تولید کننده قدرت نرم و دانشگاه فرهنگیان محل تولید قدرت نرم جمهوری اسلامی است.
وی گفت: در فرهنگِ لغت مدیر جهادی، واژه غیرممکن ثبت نشده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، کار بزرگ را نیازمند همت بلند و اراده قوی عنوان کرد و افزود: در مدت ۵ ماه با همت تمامی ارکان آموزش و پرورش ۲۵۰ هزار مترمربع فضا به این دانشگاه افزوده شد. خرسندم که با این افتتاح، فضایی برای تربیت معلم ایجاد شد که لحظه لحظه کار کردن در آن خیر برای فرد و آینده کشور است.
وی با بیان این که دانشگاه فرهنگیان امروز و در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری اهمیت، جایگاه و کارکردش هویدا شده است، افزود: اگر کشور بخواهد در امر تربیت معلم به حدی برسد که مد نظر رهبر معظم انقلاب است، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید سالی۵۰ هزار دانشجو بوده و همزمان ۲۰۰ هزار دانشجو داشته باشد.
صحرایی، محصول امروز را حاصل عملکرد دیروز دانست و اظهار کرد: با سطحی نگری قریب ۱۰ سال، مراکز تربیت معلم تعطیل شدند. به هر دلیلی از امر تربیت معلم، تربیت معلم الخیر که امری تخصصی است، غفلت کردیم و سالها انجامید تا درک کنیم عالم با معلم متفاوت است.
وی با اشاره به ضرورت تاسیس دانشگاه فرهنگیان با بیان این که اگرچه این دانشگاه امروز در ۹۸ شاخه درخت دیده میشود، اما دانشگاهی است که ریشه در تاریخ آموزش عالی دارد و با قدمتترین دانشگاه ایران است، گفت: امسال دانشگاه فرهنگیان ۴۰ هزار معلم تحویل آموزش و پرورش داد و در حال حاضر بیش از ۹۵ هزار دانشجومعلم در حال تربیت دارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، ساخت آینده کشور را در گروی ساخت مراکز تربیت معلمان برشمرد و گفت: تربیت معلمی که فرزندان به عنوان بزرگترین سرمایه زندگی را بدون هیچ دغدغهای به او بسپارید، در این دانشگاه اتفاق میافتد و چه سرمایه بالاتر از دانشگاه فرهنگیان.
وی با بیان این که مراکز تربیت معلم محلی است که میتوان از امروز آن، آینده ایران را فهمید، گفت: مراکز تربیت معلم را جدی بگیریم، هر کشوری این کار را کرده، ثمره آن را نیز دیده است.
صحرایی، با تاکید بر این که تربیت معلم باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان انجام شود، اظهار کرد: معلمِ تربیت معلمی، اکنون یک برند است؛ چون مراکز تربیت معلم، در این راستا سرمایه گذاری کرده و معلم را برای کسب این مهارت تربیت میکند.
وی با اشاره به اتفاقات اخیر با بیان این که این روزها بیش از هر زمان دیگری به اهمیت تعلیم و تربیت پی میبریم، تصریح کرد: اهمیت تعلیم و تربیت اجتماعی باید در دانشگاه فرهنگیان به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، ویژگیهای معلم تربیت شده در دانشگاه فرهنگیان را متفاوت از دانش آموختگان دیگر دانشگاهها عنوان کرد و ادامه داد: معلم این دانشگاه باید دست کم شش مهارت ویژه، متناسب با شش ساحت تحول بنیادین را کسب کند.
صحرایی کسب مهارتهای نرم، اهل ارتباط، گفت و گو، مناظره و نقد بودن را از صفات مورد نیاز معلم شایسته عنوان و تاکید کرد: در دانشگاه فرهنگیان و به ویژه برای دانشجومعلمان مهارتهای نرم همانند سخنرانی، مناظره، نقد و نظریه پردازی به طور ویژه مورد توجه خواهد بود.