باقری اصل گفت: برآورد می‌کنیم تا آخر مهر ماه ۹۰ درصد دستگاه‌های اجرایی، به پنجره ملی دولت هوشمند متصل شوند.

باقری اصل معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر  در خصوص آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها به پنجره ملی دولت هوشمند، پاسخ داد:

تا شهریور ماه دستگاه ها باید چه کاری در خصوص اتصال به پنجره ملی دولت هوشمند انجام می‌دادند و چه میزان تکالیف عمل شده است؟

باقری اصل: از ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ۹۶ دستگاه به نوعی تکالیف اولیه خود را عمل کنند.

تا شهریور باید خود دستگاه ها یک پنجره واحد داشته باشند که برخی ها ایجاد کردند برخی هم در حال تکمیل هستند.

سازمان  بهزیستی، وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان مناطق آزاد گام اول را نهایی کرده اند. سرویس های اولیه داشتند و خدمات را در پنجره ملی ارائه داده اند.

کدام دستگاه ها  در این خصوص کوتاهی داشتند؟

باقری اصل:  حدود ۳۷ دستگاه هستند. سازمان امور اراضی خدمات نیاورده است. در وزرات راه و شهرسازی هم راه آهن در حال تهیه پنجره واحد است. شهر فرودگاهی امام خمینی، سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه ها هم اتصال خدمت به پنجره ملی خدمات هوشمند نداشته اند.

در وزارت علوم، سازمان سنجش، صندوق  رفاه دانشجویان ، در وزارت صمت سازمان توسعه تجارت و ایمیدرو هنوز به پنجره ملی متصل نشده اند. قرار است صورت جلسه ای با این سازمان ها امضا کنیم تا برای انجام تکالیف باقی مانده  زمان بندی شود.

این سازمان ها چه مشکلی برای متصل شدن به پنجره داشتند؟

باقری اصل:  برخی سازمان ها می گفتند که خدمت به افراد ارائه نمی کنند و مشمول این قانون نیستند اما تمام خدمات اعم از خدمات دولت به کسب و کار ها، خدمات دولت به دولت  و  خدمات دولت به کارکنان مشمول این قانون هستند و دستگاه ها باید به پنجره ملی متصل شوند.

بنابراین تکلیف از این دستگاه ها ساقط نیست و سازمان هایی همچون توسعه تجارت،  شرکت نمایشگاه ها، گمرک و سازمان مالیات هم باید به پنجره خدمات دولت هوشمند متصل شوند.

آماری دارید چه درصدی از خدمات به پنجره ملی متصل شده اند؟

باقری اصل: درصد برآوردی نداریم چراکه تنوعی از دستگاه ها وجود دارد و در برخی دستگاه ها هم پنجره آماده است و تنها با یک رمز عبور چندین خدمت به پنجره اضافه می شود.

برآورد می کنیم تا آخر مهر ماه  ۹۰ درصد دستگاه ها به پنجره ملی دولت هوشمند متصل شوند.

چرا عقب ماندگی در این خصوص وجود دارد؟

باقری اصل: تکلیفی که قانون در تبصره ۷  بودجه امسال آورده شده  قبلا در برنامه ششم و پنجم هم مصوبه  بوده است.

هر دستگاهی که وبگاهی داشته باشد  و خدمات خود را الکترونیکی کرده باشد، می تواند ظرف مدت  یک هفته به پنجره وصل شود. اما دستگاه ها دلایل زیادی از جمله نبود زیرساخت ها و  برخی دلایل فنی  را برای عدم اتصال می آورند همچنین تعارض منافع هم پیش روی دستگاه ها وجود دارد و برخی پیمانکاران همکاری نمی کنند.

امروز وزارت آموزش و پرورش نمره مطلوب در اتصال به پنجره ندارد .در ستاد آموزش و پرورش ۴۴ درصد  خدمات متصل است.  تعهداتی که امضا شده تا ۳۰ مهر این رقم به ۸۰ درصد می رسد.

فرصت ارائه یک سوم خدمات در پنجره ملی دولت هوشمند تا شهریور ماه بود که رئیس جمهور فرصت یک ماهه دوباره به دستگاه ها داد.

بعد از ۳۰ مهرماه گزارش ارزیابی دستگاه ها در اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند  را خواهیم داشت و  منتشر می کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار