عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: الگوی غذایی هر شخص معین می‌کند که میانگین دریافتی او بیشتر به سوی غذای سالم یا غذای ناسالم است.

 اسلامیان الگوی غذایی سالم را شامل رفتار‌های دانست که به طور مداوم در زندگی با آن مواجه هستیم، به طور مثال افرادی که در وعده صبحانه از الگوی غذای پر قند و شکر استفاده می‌کنند و همچنین در وعده ناهار، غذا‌های پرچرب، مانند فست فود‌ها ونوشابه‌های گازدار میل می کنند، از الگوی غذایی ناسالمی تبعیت می‌کنند. الگوی غذایی هر شخص معین می‌کند که میانگین دریافتی او بیشتر به سوی غذای سالم یا غذای ناسالم است.

او گفت: در یک صبحانه کامل که از منابع پروتئین و نان‌های سبوس دار استفاده شود و همچنین در وعده ناهار، از سبزیجات در کنار پروتئین و کربوهیدرات استفاده کنیم و به ندرت از فست فود‌ها استفاده کنیم، از الگوی غذایی سالم پیروی کرده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: کودکان همیشه از والدین الگو می‌گیرند، اگر والدین از الگوی غذایی سالم پیروی کنند، کودکان نیز به این عادات علاقمند می‌شوند و همچنین اگر اقلام غذایی با کمک خود فرزند تهیه شوند، برای مصرف این مواد راغب‌تر خواهند بود.

اسلامیان از اهمیت مصرف صبحانه در رژیم غذایی کودکان و بخصوص در دانش آموزان، تاکید کرد: بهترین نان در وعده صبحانه نان سبوس دار است، وی مصرف به تناوب، تخم مرغ یا پنیر، همراه با شیر کم چرب را از بهترین صبحانه‌های حاوی پروتئین مناسب دانست.

او متذکر شد، همراهی مادر و پدر در خوردن صبحانه در کنار فرزند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این متخصص تغذیه، شیر کم چرب را بهترین نوع شیر مصرفی دانست و گفت: در هنگام پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون، با فرآیند دمایی که برای آن اتفاق می‌افتد، زمان و دمای نگهداری شیر افزایش می‌یابد. شیر‌های خامی که از کیفیت بهتری برخوردار باشند، تحت استریلیزاسیون قرار می‌گیرند و در بسته بندی تتراپک به عنوان شیر‌های مدت دار استفاده می‌شوند.هیچ گونه ماده افزودنی به شیر‌های پاستوریزه و استرلیزه اضافه نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که شیر‌های طعم دار از چه کیفیتی برخوردارند، گفت: شیر‌های طعم دار به دلیل مخلوط شدن با مواد قندی بیشتر، جذب کلسیم کمتری خواهند داشت، بنابراین در محدودیت استفاده از شیر‌های طعم دار تاکید کرد.

او یکی از دلایل بد غذایی کودکان را عدم توجه والدین به کودکان در زمان مناسب ذکر کرد، او گفت: کودکان نیاز به توجه و محبت دارد و در صورتی که والدین در زمان مناسب به کودکشان توجه نکنند، کودکان ممکن است با بد غذایی، توجه بیشتر والدین را در هنگام غذا خوردن به خود جلب کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.