اختصاص ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات برای طرح باغ‌های ایستاده انگور استان همدان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اجرای طرح فراز یا باغ‌های ایستاده انگور اختصاص یافت.

همدان در کنار استان‌های قزوین، فارس، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی از تولیدکنندگان عمده انگور در کشور بشمار می‌رود که نیمی از سطح تاکستان‌های این استان با حدود ۱۱ هزار هکتار در شهرستان ملایر واقع شده است و سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تُن انگور از سطح باغ‌های ملایر برداشت می‌شود.

به گفته مهدی میر باقری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر طبق آمار ۳۱۶ هزار هکتار باغ انگور در کشور وجود دارد که میانگین برداشت آن ۱۵ تُن در هکتار و از این میزان سطح زیر کشت ۲۱ هزار و ۵۳۹ هکتار معادل ۶/۸ درصد باغ انگور در استان همدان واقع شده که میزان تولید سالانه آن ۴۰۴ هزار و ۶۳۱ تن معادل ۱۰.۶ درصد از تولید کشوری با میانگین تولید ۱۹ تُن در هکتار است؛ در حالیکه میانگین تولید انگور در ملایر ۲۳ تُن در هکتار است و بالاتر از میانگین کشوری و استانی قرار دارد.

از سویی سرانه تولید انگور در استان همدان ۲۳۷ کیلوگرم است و از نظر سطح زیر کشت و تولید در رتبه نخست محصولات باغی استان قرار دارد و حدود ۵۳ درصد از تولیدات باغی را به خود اختصاص داده است.

حجت الله شهبازی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: در استان تاکنون ۱۵۰ هکتار باغ فراز ایجاد شده است و هم اکنون برای اجرای ۴۵۰ هکتار دیگر متقاضی دریافت تسهیلات داریم.

او می‌گوید: هزینه‌های ایجاد طرح فراز با بالا رفتن قیمت فلزات، بسیار بیشتر از گذشته شده است و باغداران نیازمند حمایت دولت و تسهیلات برای اجرای این طرح در باغ‌های خود هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار