مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: هدفمند سازی و تقاضا محوری پایان نامه‌ها ضرورت  دارد و در حال حاضر ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور در حال تحصیل هستند که  سالیانه ۱۵۰۰۰ نفر از دانشگاه‌ها فارغ اتحصیل می‌شوند.

صیف مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: در حال حاضر ۱۰۸دوره مهارت افزایی و با حضور ۴۱۶۰ نفر برگزار شده در دانشگاه‌های مختلف برگزار شده است.

به گفته وی مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی شروع شده است وحمایت‌های مختلف از این موضوع شده است. فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاهی انجام شده و سعی در این است که به سمت رفع نیاز‌های جامعه این مطالعات پیش برود؛ در حال حاضر امسال ۶۹۱ نفر در طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی شرکت کرده اند.

او افزود: در حال حاضر در زمینه بودجه روند رو به رشدی وجود ندارد و دانشگاه‌ها می‌توانند به سمت تامین بودجه بروند. در حال حاضر ۴۷۰۰ میلیارد تومان مبلغ قرارداد‌های ارتباط با صنعت است.

او گفت: در حال حاضر ۲۵۸۰قرارداد دریافت شده که ۲۲۲۷قرار مورد تایید قرار گرفته و ۲۳۹۳ قرارداد در دست بررسی است. در سال جاری ۷۲۵ میلیارد تومان مجموع مبلغ قرارداد‌ها است.

بیشترین قرارداد مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی در حدود ۱۴۷میلیارد تومان است و ۲۰ درصد از توان پژوهشی کشور در این حوزه است و این مسئله نشان دهنده این است که دانشگاه‌های کشور در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کنند. در حال حاضر به ازای هر دو استاد یک قرار داد داریم.

او ادامه داد: هدفمند سازی و تقاضا محوری پایان نامه‌ها ضرورت  دارد و در حال حاضر ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور است که  سالیانه ۱۵۰۰۰ نفر از دانشگاه‌ها فارغ اتحصیل می‌شوند.

او ادامه داد: باید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به سمت ماموریت گرایی حرکت کنند و در این خصثص تمرکز بر مزیت‌های استانی انجام و طرح‌های کلان وزارت نفت اجرایی شده است و برای تعیین ماموریت دانشگاه هادر امپر تخصصی مورد نظر وزارت صمت برنامه ریزی شده است.

او گفت: در حال حاضر راه اندازی آزمایشگاه‌های مراکز تحقیقاتی مشترک با صنعت انجام و برنامه ریری برای توسعه پایان نامه‌های تحصیلی تقاضا محور انجام شده است. با هدف تقویت پژوهش سه هزار میلیارد تومان سرمایه صندوق علوم، تحقیقات و فناوری وزارت علوم افزایش یافته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.