رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی کشور از کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی در کشور خبر داد و گفت:اگر این روند در نیمه دوم سال ادامه دار باشد یک‌نگرانی برای کشور است.

آقای سید حمید حسینی گفت:خود صادرات برای کشور اهمیت بسزایی دارد چرا که لوکوموتیو و رونق کشور است، ما در توسعه صنعت پتروشیمی موفق بودیم و قرار است در آینده به ۱۴۰ میلیون تن میعانات در آینده برسیم.

به گفته او، صادرات فرآورد‌ه‌های نفتی کشور در سال گذشته بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار بوده است و این در حالی است که در برخی از اقلام، افزایش صادرات را شاهد بوده ایم. به طور کلی ما در سال ۱۲۰ تن صادرات داریم، ولی امسال متاسفانه ۱۲ درصد باتوجه به تورم کاهش صادرات را شاهد بوده ایم، سال گذشته ما ۸ میلیون تن متانول صادر کرده ایم و این برای ما یک نگرانی به وجود آورده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی این را هم گفت:در سبد صادراتی کشور سهم صادرات گاز مایع در سال گذشته ۳ میلیارد ۲۸۵ تن بود که که قرار است ۱۰ میلیون تن هم به عنوان صادرات گاز مایع را یه سبد انرژی کشور اضافه شود.

حسینی گفت:به‌طوری که صادرات پایین دستی کشور به خصوص در زمینه نفت و پتروشیمی ۲۵ میلیارد درآمد طی سال گذشته بوده است به‌طوری که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا ۱۰ سال آینده ظرفیت تولید نفت خام کشور به ۵ میلیون بشکه در روز و توان تولید گاز کشور نیز به یک و نیم میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید. آمار‌های اعلامی از سوی او نشان می‌دهد، در ۸ ماه گذشته سال گذشته میزان صادرات محصولات پایین دستی نفت ۱۸ میلیارد دلار از مجموع ۳۱ میلیارد دلار کل صادرات کشور بوده است ماهانه ۴ میلیارد دلار صادرات داریم و پیش‌بینی می‌شود که میزان کل صادرات غیر نفتی در امسال به ۴۸ میلیارد دلار برسد که حدود ۵۸ درصد آن در بخش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی است.

به گفته او، سال گذشته ما ۷۵۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم، ولی امسال این عدد به ۵۰۰ خورده‌ای رسیده است در حالی که رقبای ما صادرات بالایی دارند ما داریم با سیاست‌های اتخاذ شده باعث شده صادرات ما به عراق و دیگر کشور‌های دیگر به شدت کاهش پیدا کند که این اگر در نیمه دوم سال ادامه دار باشد فاجعه خواهد بود.

حسینی گفت:بزرگترین مقصد صادراتی ما بعد از چین کشور عراق است که امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید روند ارتباطات بهبود یابد.

به گفته او در حال حاضر ما از کشور عراق ۵ میلیارد دلار طلب داریم که امیدواریم به زودی تسهیل یابد. ۸۷ درصد صادرات میعانات گازی کشور کاهش پیدا کرده ایم، امسال باتوجه به افزایش میعانات گازی در کشور صادرات این فرآورده به کشور عراق کاهش پیدا کرده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت:ما سال اول کرونا رقم صادرات بنزین خوب بود ولی امسال این طور نیست درآمد دولت از صادرات فرآورد‌ه‌های نفتی به شدت کاهش پیدا می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار